Pagina 1 van 2
"Retro look" wielset: Shimano of Campa
Geplaatst: 22 aug 2007 15:14
door auke
Onlangs vertelde me iemand dat ie Campagnolo wielen niet zo mooi vond onder een fiets met Shimano afmontage..... Ik heb die gedachte even een kans gegeven en ik moet daarbij een beetje denken aan de Raboploeg, die op een Colnago all the way Shimano gaan. Tuurlijk, alles wordt gesponsord, allemaal commercie en contracten, maar ik vind de Colnago's met Shimano afmontage en ogenschijnlijk klassieke wielset toch wel heel mooi en sober staan: zwart frame met allemaal blingbling gepolijst aluminium en eenvoudig ogende wielen (alu gepolijste naaf, lage zwarte velg, normaal spaakpatroon, geen schreeuwerige letters).
Echter nu ben ik de prijs/kwaliteit van Campa Eurus wielset gewend geraakt, heerlijke wielset, en de zilveren Eurus wielset staat nu op het lijstje, 550 euro.
Heeft Shimano een beetje een goede tegenhanger qua gewicht/stijfheid? Op welke wielen rijden die Raboprofs eigenlijk (ik neem aan dura-ace WH-7801 carbon, maar waarom niet de hoge velgset?). Gezien de prijs, blijft voor mij over de keuze tussen WH-7801 en de WH-7801SL. Iemand ervaring met deze wielsets in vergelijking met de Eurusjes van Campa? En moest je onder de WH-7801SL niet speciale banden monteren (want zowel tubes als draadband compatibel?)
Misschien is een handgespaakte wielset met Mavic Open Pro en Dura-ace naven wel een betere klassieke oplossing....., hoewel die neutrons er ook leuk uitzien...
Geplaatst: 22 aug 2007 18:05
door intersantos
Ik heb onder mijn met Shimano afgemonteerde fiets heel bewust gekozen voor Zonda's. Zie link Sensa hieronder. Vind dat nog steeds de mooiste en beste wielen voor mijn gebruik. Heb ook nooit begrepen waarom sommigen vinden dat dat niet zou kunnen.
Geplaatst: 22 aug 2007 18:21
door adroit
Prioriteit zou eerst kwaliteit moeten zijn, en de campa wielen zijn echt geweldig ! Ik zou er persoonlijk totaal geen moeite mee hebben om met campa wielen in een shimano afgemonteerde fiets te rijden. Maar diegene die daar wel moeite mee hebben maakt campagnolo het merk Fulcrum.
Geplaatst: 23 aug 2007 10:13
door havana
Er zou er gewoon Campa wielen onder zetten want op de nieuwe WH-7801 hoge carbon wielen na haalt Shimano nog altijd niet het niveau van Campa/Fulcrum wielen.
Geplaatst: 23 aug 2007 11:52
door kilometervreter
Bling-bling is weer uit de mode dus ik zou geen g3 of 2:1 gespaakte wielen nemen. Volgende week komt er een nieuwe versie van de dura ace wielen op de markt. Wat gewicht en stijfheid doen deze denk ik niet onder voor de campa wielen. Misschien is de duurzaamheid wat minder. Mijn wh7800 wielen hedden na 10000km een tik die niet meer weg wil. En ja havana ik ben bij Ger Hermans geweest. Hij is echter tot 2 september met vakantie.
Ik moet wel zeggen dat de dura ace wielen prima onder mijn colnago staan. Je kunt natuurlijk altijd voor de neutrons gaan maar die zijn dan weer ietsje minder stijf en minder aero.
Geplaatst: 23 aug 2007 14:32
door auke
De kop van het draadje is een beetje misleidend. Ik denk dat ik al fantaserend een beetje op zoek ben/was naar een retro-look wielset. Liefst zwarte lage velg, zonder veel schreeuwende logo's en mooi gepolijste naven. Licht en stijf, vooral handig voor in de bergen. Handgespaakte wielset zou zoiets al geven, maar ik geef denk ik toch de voorkeur voor een systeemset. Bovendien is dit een beetje een mijmer-thread aangezien ik denk ik toch voor de campa eurussen ga... (beste allround wielset waar ik mee gereden heb). En daarnaast misschien een handgespaakt als reservesetje neem....
De retro-look kandidaten:
[img=
http://www.fabin.dk/imagecatalog/SHIMANO_7801SL.jpg]
Dura-Ace WH-7801 SL [middenklasser, wellicht mooie shimano concurrent van eurus/neutron?]
[img=
http://farm2.static.flickr.com/1119/121 ... b049_o.jpg]
[img=
http://www.bike2build.nl/fotogroot/shi06wh7801c.jpg]
Dura-Ace WH-7801 carbon [de rabo-wielen, staan erg mooi onder een colnago, zoals de rasmussen bike, echter wel te duur]
[img=
http://www.preisvergleich.org/pimages/L ... 431_40.jpg]
Handgespaakt (de zware klassieker ,maar wel de goedkoopste)
[img=
http://www.campagnolo.com/pics/NEUTRON-Front.jpg]
Campa Neutron [middenklasser]
[img=
http://www.campagnolo.com/pics/Hyperon_Ultra_Front.jpg]
Campa Hyperon Ultra [te duur]
Geplaatst: 23 aug 2007 23:31
door adroit
Na al het bovenstaande vind ik toch echt de " gewone neutron" winnaar als het gaat om de Retro-look (om nog maar niet te spreken van de uitmuntende kwaliteit)
Geplaatst: 23 aug 2007 23:37
door edwin01
Je beschrijft de handgespaakte set met DA naven en Mavic Open Pro's als de "zware set". Ik denk dat dat nog wel eens erg mee kan vallen (zeker in de 32 spaaks uitvoering)!
Als je een goeie wielenvlechter kan vinden, ga je hier beslist een stel uitermate mooie wieltjes aan hebben!
Geplaatst: 24 aug 2007 00:05
door ilko
Geplaatst: 24 aug 2007 00:22
door amclassic-fan
Dat is voor tubes en de velgen zijn niet echt sterk en stijf te noemen. Maar een setje Open Pro's (voor zou je een lichtere velg kunnen overwegen als bijv Alex Crostini R3.1, alleen lastig aan te komen) met Dura Ace of Record naven is echt niet zwaar, zeker niet in 32 spaaks met DT Revolution of Sapim laser spaken.
Geplaatst: 24 aug 2007 00:53
door lvgh
Retro look? White Industries!
Hier vind je veel foto's waar deze naven gebruikt zijn
Geplaatst: 24 aug 2007 01:05
door fdegrove
kilometervreter schreef:Bling-bling is weer uit de mode dus ik zou geen g3 of 2:1 gespaakte wielen nemen. Volgende week komt er een nieuwe versie van de dura ace wielen op de markt. Wat gewicht en stijfheid doen deze denk ik niet onder voor de campa wielen. Misschien is de duurzaamheid wat minder. Mijn wh7800 wielen hedden na 10000km een tik die niet meer weg wil. En ja havana ik ben bij Ger Hermans geweest. Hij is echter tot 2 september met vakantie.
Ik moet wel zeggen dat de dura ace wielen prima onder mijn colnago staan. Je kunt natuurlijk altijd voor de neutrons gaan maar die zijn dan weer ietsje minder stijf en minder aero.
Hoi,
Hmmm....
Wat hebben G3 en 2:1 bespaken met bling-bling van doen?
Het is een techniek die al een goed tiental jaren zijn kwaliteiten heeft bewezen en die zeker met de huidige 10S systemen beter te noemen is dan een bespaking met onevenredige spanning van aandrijfkant t.o.v. niet aandrijkant.
Met een lage, slappe velg doe je dit meestal niet omwille van het lagere aantal spaken maar verder is er echt niks mis mee.
Ciao,