Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Welk verzet voor de Alp d'Huez ?

kirsten
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 01 jul 2007 15:17

kirsten 19 aug 2007 22:49

Er zijn hier al meerdere topics aan gewijd, maar nu dezelfde vraag voor een dame van 70 kg met een redelijk goede conditie, maar geen bergervaring.

Binnenkort ga ik op mijn Gazelle V2 de Alp d'Huez beklimmen.
Ik heb een Shimano Tiagra triple, voor 50 39 30, achter 12 13 14 15 16 17 19 21 23.
Achter heb ik de 13 al laten vervangen door een 25.
Ga ik het hiermee redden of raden jullie mij aan ook nog een 27 te plaatsen (ipv welke?)? Klopt het dat je bij Shimano niet groter kan dan 27?

Gebruikersavatar
lancev7
Forum-lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 26 dec 2005 02:06

Gebruikersavatar lancev7 19 aug 2007 22:55

mijn inziens heb je met het kleinste verzet 30-25 ruim voldoende.. het is moeilijk te beargumenteren maar ik denk dat je er voldoende aan hebt.. (lastig voor mij want ik reed op 36-25/27 naar een tijd van 53:00) veel succes

anno
Forum-lid
Berichten: 372
Lid geworden op: 08 jul 2006 15:34

anno 22 aug 2007 14:17

Ik denk ook dat je hier wel genoeg aan hebt. De eerste keer dat ik de Alpe op ging (met een knieblessure) was ik ook redelijk getraint en had ik ook een 30x25 gemonteerd, ik heb hem niet op de 25 gehad en volgens mij ook niet op de 23.. Maar op wat voor manier rijd jij naar boven (als je wat vermoeider wordt), souplesse (boven de 80rpm) of op stompen (<75rpm)? Dit omdat Lancev7 een lichter verzet had dan ik bij mijn snelste tijd (39x25 had ik) maar toch net wat sneller boven was.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27976
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 22 aug 2007 14:31

30x25 lijkt me genoeg.

Als je daarmee niet naar boven komt, gaat het met 30x27 ook niet lukken.

fdorp
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 jun 2007 10:24

fdorp 22 aug 2007 17:16

Ik denk inderdaad ook dat dit zeker voldoende moet zijn. Dit jaar ook de franse alpen in geweest en daar heb je aan deze verzetten zeker genoeg. Soms is het wel fijn die 25 te hebben hoor, dus dat betreft al een goede stap om die te nemen.

Klim je zittend of staand? Wil ook nog wel eens schelen welk verzet je dan gebruik.
Met vriendelijke groet,

Ferry

tiest
Forum-lid HC
Berichten: 4199
Lid geworden op: 04 jun 2005 19:58

tiest 22 aug 2007 20:12

Moet lukken zo. Zoals boven al staat geschreven als het hier niet mee lukt maakt die 2 tanden ook niet uit.

ik zelf had 38/27 als kleinst maar zat constant op de 25 of 23 omdat ik zo meer kracht kon leveren als peddelend.

seger
Forum-lid
Berichten: 887
Lid geworden op: 08 apr 2007 21:03

seger 23 aug 2007 12:08

Waarom zou het als het met een 25 niet lukt met een 27 ook niet lukken? Dat je daardoor net iets lichter en soepeler kan trappen kan net het verschil maken of je wel of niet boven komt.
Maar ik denk dat een 25 wel voldoende zal zijn om boven te komen. Zo niet: er is in Bourg d'Oisans een prima fietsenmaker waar je eventueel een 27 kan laten monteren om het nog een keer te proberen op de Alp. Succes en veel plezier!
Pijn is zwakte die het lichaam verlaat...

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 9198
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 23 aug 2007 12:16

Seger schreef:Waarom zou het als het met een 25 niet lukt met een 27 ook niet lukken? Dat je daardoor net iets lichter en soepeler kan trappen kan net het verschil maken of je wel of niet boven komt.
Maar ik denk dat een 25 wel voldoende zal zijn om boven te komen. Zo niet: er is in Bourg d'Oisans een prima fietsenmaker waar je eventueel een 27 kan laten monteren om het nog een keer te proberen op de Alp. Succes en veel plezier!


Die fietsenmaker dankt zijn hele bestaansrecht volgens mij aan Nederlanders die bij nader inzien toch maar een tandje lichter laten monteren...
Maar laat je vooral niet teveel schrik aanjagen door deze door m.n. Nederlanders over-hype-te berg. In de buurt zijn veel zwaardere (maar vooral mooiere) cols te vinden, bv de Croix de Fer en de Galibier.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
lancev7
Forum-lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 26 dec 2005 02:06

Gebruikersavatar lancev7 23 aug 2007 12:26

Op basis van eigen ervaring stel ik voor om als eerste rit een rit te plannen over de col du ornon (of iets dergelijks) en evt. de 'la morte'. die eerste col is een heerlijke col om je 'klim ritme' te leren ontdekken en te wennen aan het rijden in de bergen. Mocht je een schitterende col willen met zeer wisselende stijgingspercentages rijd dat zeker eens vanaf bourg d'oisans richting la bararde, dit is een schitterende klim met stijgingspercentages tot 14% stukjes afdaling en bovenal een schitterend uizicht (langs een bergstroompje met zeer helder blauw water). De weg komt boven uit in het natuurpark dus bovenaan gewoon omdraaien en afdalen terug naar bourg.
Vergeet je lichaam niet de tijd te gunnen te wennen aan het fietsen in de bergen ivm hoogte en de inspanning alhier.
heel veel succes

kikkie
Forum-lid
Berichten: 794
Lid geworden op: 30 mei 2006 01:15

kikkie 23 aug 2007 12:35

kirsten schreef:
Achter heb ik de 13 al laten vervangen door een 25.


hihi, die cassete zou ik wel eens willen zien:D
More likely than not, this was edited for typos. If it wasn\'t, it probably should have been.

"Pijn is tijdelijk, opgeven is voor altijd"

ridley86
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 02 feb 2005 17:02

ridley86 23 aug 2007 14:11

Ik heb alp d'huez gedaan na een rit van 160 km, de laatste dag van een week van 5 dagen met elke dat een rit van ongeveer 140 km en redelijk wat klimwerk. Ik kwam met 39/25 en 39/27 makkelijk boven. Ik had nog een 29 bij achteraan en die heb ik nergens nodig gehad.

kxlight
Forum-lid HC
Berichten: 5077
Lid geworden op: 16 nov 2005 22:05

kxlight 23 aug 2007 14:22

ridley86 schreef:Ik heb alp d'huez gedaan na een rit van 160 km, de laatste dag van een week van 5 dagen met elke dat een rit van ongeveer 140 km en redelijk wat klimwerk. Ik kwam met 39/25 en 39/27 makkelijk boven. Ik had nog een 29 bij achteraan en die heb ik nergens nodig gehad.


Chapeau, maar wat wil je daarmee zeggen?

Plaats reactie