Ik was in Ottignies toen ik daar vernam dat het winnende meisje van 13j werd gediskwalificeerd! Het meisje had in de 1ste ronde al een voorsprong van 49sec, maar in de 2de ronde kreeg ze kettingbreuk. Haar vader stond 500m verder en daar is ze zo snel mogelijk naartoe gelopen.Haar pa maakt de ketting, maar is zich niet bewust welke impact dat zal hebben op het verder verloop. Ondertussen komt het 2de meisje voorbij gefietst en duurd het dan nog zeker 2 minuten voor zijzelf kan vertrekken. Als ze aan de aankomst passeerd moet ze nog 3 rondes afleggen met 2 minuten achterstand op het 1ste meisje. uiteindelijk wint ze toch nog met 1 minuut voorsprong!!!
Maar na 10 minuten verneemt ze dat ze wordt gediskwalificeerd omdat haar pa haar ketting heeft gemaakt in de niet daarvoor voorziene zone! Er was naar het schijnt in andere wedstrijden nooit eerder een zone voorzien voor herstellingen.Wat daar is gebeurd, is in andere wedstrijden door anderen ook al gedaan (en nog veel andere dingen ook) hoorde ik zeggen.
Het meisje zakte door haar knieën van verdriet:"HEB IK DAARVOOR ZO HARD GEFIETST"!
De uitleg van de Belgische bond is dat dat het reglement is. Alles moest gebeuren volgens het reglement van de UCI. Nu vraag ik mij af hoe een meisje van 13jaar of ander kind zelf hun ketting of iets anders kan herstellen?!? Dan moeten die kinderen eerst een opleiding van fietsenmaker volgen alvorens mee te doen aan wedstrijden. Dit kan toch allemaal niet! Het zijn toch nog steeds kinderen hé, daar moet iets aan gebeuren!
Volgens mij is "de bond" in fout met hun reglement en is het meisje er het slachtoffer van geworden. Ze zouden haar die trui toch mogen geven, want ze was duidelijk de beste!!!! op die manier motiveer je die kinderen niet. Kinderen moeten nog veel leren, maar er zijn wel andere manieren dan te diskwalificeren om het hun duidelijk te maken wat ze verkeerd doen.
Meisje van 13j wordt gediskwalificeerd op BK in Ottignies!!!
-
- Forum-lid
Sja, op zich vind ik het terecht dat de regels mbt reparatiezones / assistentie bij het mountainbiken strikt worden nageleefd, anders is degene met op iedere hoek van het parcours een mechanieker op een onregelementaire manier in het voordeel.
Dus erg sneu voor het meisje in kwestie, maar haar vader had gewoon moeten zorgen dat hij in de aangewezen assistentiezone stond (net als de vaders van alle andere deelneemsters als het goed is) Dan had ze misschien wat langer moeten lopen, had ze wat meer tijd verloren, had ze misschien zelfs niet gewonnen.
Dus om haar toch tot winnaar uit te roepen als ze zich onregelementair heeft laten depanneren zou niet eerlijk zijn tegenover de deelnemers die zich wel aan de regels houden. Dat ze met enorme overmacht heeft gewonnen doet daar niets aan af.
Misschien worden bij 'kleine' wedstrijden zulke regels niet zo strikt nageleefd, maar bij een Nationaal Kampioenschap gaat het er allemaal net wat serieuzer aan toe.
Dus erg sneu voor het meisje in kwestie, maar haar vader had gewoon moeten zorgen dat hij in de aangewezen assistentiezone stond (net als de vaders van alle andere deelneemsters als het goed is) Dan had ze misschien wat langer moeten lopen, had ze wat meer tijd verloren, had ze misschien zelfs niet gewonnen.
Dus om haar toch tot winnaar uit te roepen als ze zich onregelementair heeft laten depanneren zou niet eerlijk zijn tegenover de deelnemers die zich wel aan de regels houden. Dat ze met enorme overmacht heeft gewonnen doet daar niets aan af.
Misschien worden bij 'kleine' wedstrijden zulke regels niet zo strikt nageleefd, maar bij een Nationaal Kampioenschap gaat het er allemaal net wat serieuzer aan toe.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Dit vind ik echt erg voor dat meisje!!
Ikzelf doe wel geen mtb, maar enkel koersen op de weg.
Als je als wegrenner valt (in mijn geval dan toch) en je staat direct terug recht is het eerste wat omgevende mensen doen: De fiets nemen en als de ketting eraf ligt die er proberen op te leggen!!
Ik ben ook wel eens gevallen en dat m'n ketting er niet direct opging enja dan helpen de mensen je natuurlijk toch. Dus dan zou je ook gediskwalificeert moeten worden in wegwedstrijden?
Er zijn natuurlijk regels van de materiaalposten, maar het gaat hier toch alleen over de ketting die er nietmeer fatsoenlijk opligt? en als het dan nog bij aspiranten is vind ik dit zeer erg.
Ikzelf doe wel geen mtb, maar enkel koersen op de weg.
Als je als wegrenner valt (in mijn geval dan toch) en je staat direct terug recht is het eerste wat omgevende mensen doen: De fiets nemen en als de ketting eraf ligt die er proberen op te leggen!!
Ik ben ook wel eens gevallen en dat m'n ketting er niet direct opging enja dan helpen de mensen je natuurlijk toch. Dus dan zou je ook gediskwalificeert moeten worden in wegwedstrijden?
Er zijn natuurlijk regels van de materiaalposten, maar het gaat hier toch alleen over de ketting die er nietmeer fatsoenlijk opligt? en als het dan nog bij aspiranten is vind ik dit zeer erg.
kristofw schreef: Ik ben ook wel eens gevallen en dat m'n ketting er niet direct opging enja dan helpen de mensen je natuurlijk toch. Dus dan zou je ook gediskwalificeert moeten worden in wegwedstrijden?
Nee, want bij wegwedstrijden is assistentie langs het hele parcours voor zover ik weet wel toegestaan
Materiaalpech = materiaalpechEr zijn natuurlijk regels van de materiaalposten, maar het gaat hier toch alleen over de ketting die er nietmeer fatsoenlijk opligt? en als het dan nog bij aspiranten is vind ik dit zeer erg.
(het ging hier trouwens om een kettingbreuk meen ik gelezen te hebben)
- daniel1975
- Forum-lid HC
Pech = pech. Heel erg lullig voor haar, maar that's life.
Less is bore
Materiaalpech = materiaalpechEr zijn natuurlijk regels van de materiaalposten, maar het gaat hier toch alleen over de ketting die er nietmeer fatsoenlijk opligt? en als het dan nog bij aspiranten is vind ik dit zeer erg.
(het ging hier trouwens om een kettingbreuk meen ik gelezen te hebben)
[/quote]
Als het kettingBREUK is dan is mijn mening ook anders! Maar hoe kan de vader nu een kettingbreuk maken in een paar minuten tijd? Maar ik weet natuurlijk ook niet wat er net mis was met de ketting...
kristofw schreef: Maar hoe kan de vader nu een kettingbreuk maken in een paar minuten tijd?
Kapotte schakeltje eruit ponsen, ketting weer dichtponsen. Kan makkelijk in enkele minuten.
Ketting die er alleen maar af is gelopen weer opleggen is een kwestie van seconden. (en dat kan een rijder natuurlijk makkelijk zelf zonder gereedschap)
Enkele jaren geleden mocht er geen enkele assistentie gebeuren naast het parcours. Toen dit dan veranderd werd in 2 assistentiezones, waren hier heel veel tegenstanders voor. Als men dan nu de regels toepast en iemand diskwalificeerd die de regels duidelijk niet volgde vind ik dat heel normaal. Ik vind het ook wel begrijpelijk dat het meisje en de vader "alles of niks" hebben gespeeld, maar dan moet je niet flauw doen als je gepakt word. Het is spijtig voor dat meisje. Maar op het toepassen van regels staat toch geen leeftijd.
-
- Forum-lid
dit is belachelijk van de Bond.
Ik ben zelf ook (weg)wielrenner en ondervind maar al te vaak de grove fouten die ze maken tov renners, uitslagen, ... en dan zouden ze bij zo iets op eens zo strikt de regels na leven, komaan zeg he...
Als een inderdaad geen materiaalpost op vorige moutenbike wedstrijden voorzien was voor die catergorieën, hoe wordt dan verwacht dat dit meisjes dat moest weten? Het regelement lezen toch niet, dat staat vol onzinnige dingen.
Het meisje verdiende haar belgische driekleur
Ik ben zelf ook (weg)wielrenner en ondervind maar al te vaak de grove fouten die ze maken tov renners, uitslagen, ... en dan zouden ze bij zo iets op eens zo strikt de regels na leven, komaan zeg he...
Als een inderdaad geen materiaalpost op vorige moutenbike wedstrijden voorzien was voor die catergorieën, hoe wordt dan verwacht dat dit meisjes dat moest weten? Het regelement lezen toch niet, dat staat vol onzinnige dingen.
Het meisje verdiende haar belgische driekleur
Lotto-Olympia Tienen
http://kbwb.ordina.be/Reglementen/Algem ... fault.aspx zie Mountainbike reglement !!
1.8.3.5.
Tijdens alle wedstrijden is technische bijstand toegestaan. De organisatie ervan dient niet te gebeuren door de organisator maar door de club of team waartoe de renner behoort. Deze dienen het materiaal op te stellen in de daarvoor voorziene zone. Het is de renner (of één van zijn club/teamgenoten) zelf die de herstellingen uitvoert in de materiaalzone. Buiten deze zone is technische bijstand toegestaan onder club/ploeggenoten tijdens de Olympische Spelen, de Wereldkampioenschappen, de continentale kampioenschappen en de wedstrijden van de Wereldbeker.
De technische zone is dezelfde als de bevoorradingszone, de organisator dient dus geen extra zone te voorzien. Het aantal zones is bepaald op drie (3) voor het Olympisch formaat. Deze regelgeving is verplicht van toepassing van alle UCI-competities. De organisator mag dit niet verbieden door een eigen specifieke reglementering.
Hoe het voor juniores etc is geregeld , ??? .
1.8.3.5.
Tijdens alle wedstrijden is technische bijstand toegestaan. De organisatie ervan dient niet te gebeuren door de organisator maar door de club of team waartoe de renner behoort. Deze dienen het materiaal op te stellen in de daarvoor voorziene zone. Het is de renner (of één van zijn club/teamgenoten) zelf die de herstellingen uitvoert in de materiaalzone. Buiten deze zone is technische bijstand toegestaan onder club/ploeggenoten tijdens de Olympische Spelen, de Wereldkampioenschappen, de continentale kampioenschappen en de wedstrijden van de Wereldbeker.
De technische zone is dezelfde als de bevoorradingszone, de organisator dient dus geen extra zone te voorzien. Het aantal zones is bepaald op drie (3) voor het Olympisch formaat. Deze regelgeving is verplicht van toepassing van alle UCI-competities. De organisator mag dit niet verbieden door een eigen specifieke reglementering.
Hoe het voor juniores etc is geregeld , ??? .
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.