wat is nou noodzakelijk?
Hallo allemaal,
Ik wielren op het moment, maar ik merk toch dat ik mountainbiken veeeee leuker vind.
Nou had ik een vraagje: in het najaar wil ik mijn racefiets gaan verkopen en wil ik een mountainbike kopen.
Maar wat MOET er nou echt op zitten?
Heb ik aan alivio genoeg, of is het minimaal deore en eigenlijk nog liever Xt?
Moet ik persé een rock shox voorvork hebben?
Is een lockout noodzakelijk?
allemaal dat soort dingetjes ben ik mij nu aan het afvragen, want ik wil het dan meteen goed doen.
En is het slim om met mountainbiken klik-pedaaltjes te nemen?
Op de racefiets heb ik het wel en dat vind ik relaxt, maar ik kan me voorstellen op de mountainbike dat het onhandig kan zijn omdat je sneller af moet stappen.
Alvast bedankt
-Wheely-
Ik wielren op het moment, maar ik merk toch dat ik mountainbiken veeeee leuker vind.
Nou had ik een vraagje: in het najaar wil ik mijn racefiets gaan verkopen en wil ik een mountainbike kopen.
Maar wat MOET er nou echt op zitten?
Heb ik aan alivio genoeg, of is het minimaal deore en eigenlijk nog liever Xt?
Moet ik persé een rock shox voorvork hebben?
Is een lockout noodzakelijk?
allemaal dat soort dingetjes ben ik mij nu aan het afvragen, want ik wil het dan meteen goed doen.
En is het slim om met mountainbiken klik-pedaaltjes te nemen?
Op de racefiets heb ik het wel en dat vind ik relaxt, maar ik kan me voorstellen op de mountainbike dat het onhandig kan zijn omdat je sneller af moet stappen.
Alvast bedankt
-Wheely-
Als we je budget niet kennen kunnen we moeilijk bepalen wat er wél en niet op kan. Met Alivio kun je best een tijdje plezier hebben, maar het zal bij serieus mountainbikegebruik gewoon niet voldoen. Verder bestaan er nog veel meer merken dan Rockshox vorken, en per merk weer een heel aantal modellen.
Klikpedalen zijn voor XC-gebruik IMHO wel een must. Met klikpedalen hoef je minder snel af te stappen, en als je afstapt kost het met wat oefening een paar tiende seconde om los te klikken.
Klikpedalen zijn voor XC-gebruik IMHO wel een must. Met klikpedalen hoef je minder snel af te stappen, en als je afstapt kost het met wat oefening een paar tiende seconde om los te klikken.
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team
Weys KTM Racing Team
Mijn budget is zeker niet meer dan €750.00, is daar wat moois voor te krijgen?
Ik wel dan zoiezo iedere week 1keer, eigenlijk 2x keer, en als het kan heel soms een wedstrijdje.
Heb ik dan zoiezo deore of hoger nodig?
En wat is Xc-gebruik?
Is het losklikken bij mountainbiken precies het zelfde als bij wielrennen, naar buiten draaien?
bedankt
Ik wel dan zoiezo iedere week 1keer, eigenlijk 2x keer, en als het kan heel soms een wedstrijdje.
Heb ik dan zoiezo deore of hoger nodig?
En wat is Xc-gebruik?
Is het losklikken bij mountainbiken precies het zelfde als bij wielrennen, naar buiten draaien?
bedankt
-
- Forum-lid
- Berichten: 915
- Lid geworden op: 10 jan 2005 20:23
Wheely schreef:Mijn budget is zeker niet meer dan 750.00, is daar wat moois voor te krijgen?
Ik wel dan zoiezo iedere week 1keer, eigenlijk 2x keer, en als het kan heel soms een wedstrijdje.
Heb ik dan zoiezo deore of hoger nodig?
En wat is Xc-gebruik?
Is het losklikken bij mountainbiken precies het zelfde als bij wielrennen, naar buiten draaien?
bedankt
Ga dan kijken voor een goede gebruikte fiets, heeft vaak betere onderdelen als een instapfiets. Voor wedstrijden zul je toch wel beter uitzien naar een XT of XTR.
Mbt. inklikken van pedalen, ja, hetzelfde.
It's nice to be important, but it is more important to be nice.
Los van wat je wilt aanschaffen: wellicht je racer níet verkopen? Veel ga je er niet voor vangen, en voor af en toe een langere training kan het geen kwaad om ook op de racer te stappen.
@Wheely: 30% ben je kwijt als je de winkel uit fietst. Verder vang je minder voor je racer als je hem in het najaar verkoopt.
Zo'n fiets zal best wat opleveren, maar de afschrijving zal ook echt enorm zijn. Ik zou het dus heroverwegen. Al was het maar dat je op de weg (niemand rijdt alleen off-road) beter uit de voeten kan met een racer. Maar je moet het natuurlijk zelf weten.
Zo'n fiets zal best wat opleveren, maar de afschrijving zal ook echt enorm zijn. Ik zou het dus heroverwegen. Al was het maar dat je op de weg (niemand rijdt alleen off-road) beter uit de voeten kan met een racer. Maar je moet het natuurlijk zelf weten.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 5231
- Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05
Ik denk eerlijk gezegd op dit forum niet. Bij de offroad buren vast wel!
Begin eerst eens met dit topic doorlezen. Bikeadvies voor beginners is wel handig voor je denk ik. Iets meer zelf oriënteren en zoeken is ook niet erg .
Het komt erop neer dat je voor 750,- een nieuwe fiets met pakweg SLX en een degelijke luchtvork zou moeten kunnen scoren. Tweedehands met hetzelfde budget zal waarschijnlijk lichter zijn en XT afgemonteerd zijn. Voor XTR tik je makkelijk een euro of 400 meer af omdat de rest van de fiets dan doorgaans ook wat hoogwaardiger is. Als ik jou was zou ik gewoon een paar keer in de week gaan fietsen op deze fiets, en eerst nog héél wat trainen alvorens mountainbikewedstrijden te gaan rijden. Als je dat eenmaal doet kun je dan nog altijd beslissen of een betere en lichtere fiets je het geld waard is.
We hebben in Nederland verschillende soorten wedstrijden: XC nationaal en Bergraces. Voor XC nationaal heb je een licentie nodig en moet je lid zijn van een club. Bergraces kun je ook zonder licentie rijden en je hebt de keuze uit 75, 105 en 150 minuten. De laatste is dus het meest aan te raden als je net begint. 's Winters zijn er in sommige regio's wintercompetities die over het algemeen wat laagdrempeliger zijn dan de wedstrijden 's zomers.
Omdat de Nederlandse rondes vaak nogal snel zijn is het trainen op een racefiets zo ongeveer een must. Als je wedstrijden ook maar een beetje serieus neemt: Niet verkopen dat ding.
Het komt erop neer dat je voor 750,- een nieuwe fiets met pakweg SLX en een degelijke luchtvork zou moeten kunnen scoren. Tweedehands met hetzelfde budget zal waarschijnlijk lichter zijn en XT afgemonteerd zijn. Voor XTR tik je makkelijk een euro of 400 meer af omdat de rest van de fiets dan doorgaans ook wat hoogwaardiger is. Als ik jou was zou ik gewoon een paar keer in de week gaan fietsen op deze fiets, en eerst nog héél wat trainen alvorens mountainbikewedstrijden te gaan rijden. Als je dat eenmaal doet kun je dan nog altijd beslissen of een betere en lichtere fiets je het geld waard is.
We hebben in Nederland verschillende soorten wedstrijden: XC nationaal en Bergraces. Voor XC nationaal heb je een licentie nodig en moet je lid zijn van een club. Bergraces kun je ook zonder licentie rijden en je hebt de keuze uit 75, 105 en 150 minuten. De laatste is dus het meest aan te raden als je net begint. 's Winters zijn er in sommige regio's wintercompetities die over het algemeen wat laagdrempeliger zijn dan de wedstrijden 's zomers.
Omdat de Nederlandse rondes vaak nogal snel zijn is het trainen op een racefiets zo ongeveer een must. Als je wedstrijden ook maar een beetje serieus neemt: Niet verkopen dat ding.
KTM Toryn 2011 teamfiets // Trek 1400
Weys KTM Racing Team
Weys KTM Racing Team