Ik wil aankomd jaar de alpe d'hueze gaan beklimmen. Ik ben verder geen actief wielrenner, mijn sport is nl. vnl. hardlopen. Alpe d'huez zie ik dan vooral als een (eenmalig) project, een uitdaging die ik wil volbrengen. Nu heb ik natuurlijk wel een fiets nodig, zoals gezegd is wielrennen geen hobby en zal het na de alpe 'dhuez ook niet worden, hooguit een keer een runbikerun.
Waar moet ik nu op letten bij aanschaf van wielrenner, op verschillende sites zie (op het oog mooie) fietsen van (voor mij) onbekende merken die bij de €500 beginnen. Is het verstandig om een dergelijke (relatief) goedkope fiets aan te schaffen (gezien het bovengenoemde uitgangspunt), of is dit over het algemeen rotzooi en is het verstandiger om een duurdere fiets te kopen of evt. een 2e hands fiets van duurder/bekend merk.
En waar moet je vooral op letten bij aankoop, wat is belangrijk bij aanschaf van fiets voor beklimming van alpe d'huez
BVD!
welke fiets voor alpe d'huez uitdaging
Ik zou zeggen koop een fiets op marktplaats, met in ieder geval een triple: in combinatie met een 8 of 9-speed. Kun je altijd nog een nieuwe atb-cassette monteren (dan wel een nieuwe ketting kopen!). Let er bij de aankoop op dat de draaiende onderdelen geen speling of teveel slijtage vertonen. Dus je trapas, balhoofd en naven even goed checken. Verder zou ik dan een paar soepele bandjes monteren, zoals de michelin pro2race. Op het gewicht van de fiets hoef je niet zo te letten, daar zul je als beginnende fietser toch niet zoveel winst uithalen..., hoewel natuurlijk een lichtere fiets wel beter is voor bergop fietsen. Een en ander natuurlijk wel in relatie tot je lichaamsgewicht... De meeste fietsen zullen waarschijnlijk zo'n 8-10kg wegen, ook 2e hands.
Maar je kunt natuurlijk ook bij de bekende Duitse merken heel goedkoop een superdegelijke fiets kopen, echter schroef dan even het budget op naar 800-900 euro.
Maar je kunt natuurlijk ook bij de bekende Duitse merken heel goedkoop een superdegelijke fiets kopen, echter schroef dan even het budget op naar 800-900 euro.
Volgens mij kan je via http://www.alpedhuezfietsreizen.nl/ ook fietsen huren! Weet natuurlijk niet wat de kwaliteit is..misschien wel een optie!
Trek 1500, ultegra!
ik ben j.l. zomer met alpedhuezfietsreizen op pad geweest. Hoewel ik mijn eigen fiets bij had, heb ik de 'huur' fietsen aldaar ook gezien. Het is niets speciaals maar het zijn zeker degelijke, betrouwbare en goede fietsen. Het is dus zeker een optie om aldaar een fiets te huren. Overigens kun je deze ook zelf huren in de fietszaak in Bourg.
-
- Forum-lid HC
Voordat je een fiets koopt op marktplaats (ebay duitsland heeft ook vaker mooie opties zelfs al onder de 500 euro nieuw) ga dan eerst naar een erkende fietshandelaar en laat je opmeten. Een goede maat voor je fiets is misschien wel belangrijker dan de fiets zelf.
Kijk naar spelingsvrije draaidelen, werkende versnellingen , geen schade die duidt op een zware val en niet te veel roest, voor de rest is alleen belangrijk dat je lichte versenllingen hebt dus een Triple of eventueel een Compact is een must.
Kijk naar spelingsvrije draaidelen, werkende versnellingen , geen schade die duidt op een zware val en niet te veel roest, voor de rest is alleen belangrijk dat je lichte versenllingen hebt dus een Triple of eventueel een Compact is een must.