Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Vraag over monteren Campa C 10 ketting

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 11 aug 2007 01:28

In de voorschriften van Campa staat dat de verbindingspin van BINNEN naar BUITEN moet worden gemonteerd ! Dit staat vet gedrukt! ( Dus je moet de kettingpons vanaf de linkerzijde van de fiets op de ketting zetten met de geleide pin in de ketting + de montage pin erop en dan maar voorzichtig met de weinige ruimte die er dan is die Campa tool aandraaien)Dat is nogal lastig en ik begrijp niet wat het nut van deze vreemde manier van montage is. Omdat het vet gedrukt staat schijnt het van belang te zijn die manier te volgen.
Is er een Campa FM of deskundige die hier het antwoord op weet?
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2774
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 11 aug 2007 09:51

Is niks lastigs aan, en de reden is dat de ketting een reeks krachten moet verwerken waarbij de iets uitstekende pin aan de buitenzijde iets speling richting de zijde waar dit noodzakelijk is toelaat.

chaingang
Forum-lid
Berichten: 385
Lid geworden op: 22 jun 2006 23:28
Locatie: Wommelgem

chaingang 11 aug 2007 11:44

Vind er persoonlijk ook niks lastig aan. Vind deze werkwijze zelfs een voordeel! Door de weinige ruimte die je langst de binnenkant hebt moet je voorzichtig te werk gaan zodat het verbindingspennetje mooi en recht de schakel in gaat. Succes ermee.
Nil volentibus arduum (Niets is moeilijk voor hen die willen)

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 11 aug 2007 23:57

Weet ik dat ook weer, de C10 is dus niet symetrisch :rolleye:

Toch maar even nagekeken de sluitpen is dus asymetrisch niet de ketting en die zitten dus om en om gedraaid.
Moet ik dan concluderen dat als je de ketting onverhoopt aan de bovenkant aan elkaar klinkt dat je dan wel de pen van buiten naar binnen moet monteren?
Afbeelding

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 12 aug 2007 01:07

Sharkman schreef:Is niks lastigs aan, en de reden is dat de ketting een reeks krachten moet verwerken waarbij de iets uitstekende pin aan de buitenzijde iets speling richting de zijde waar dit noodzakelijk is toelaat.


Ik vergat erbij te vertellen dat ik een Tacx montage standaard heb met 2 uitklapbare poten. De achterste poot staat vlak bij het achterwiel zodat je met die forse Campa kettingpons met de uit de kluiten gewassen "vleugelmoer" ( dwarsstangetje) er moeilijk bij kan komen.
Je kan natuurlijk ook het achterwiel uitnemen dan heb je alle ruimte van de wereld.

Maar mijn vraag ging over het waarom van binnen naar buiten monteren van de apart bijgeleverde sluitpin. In de handleiding staat dat je de pin 0,1 mm aan de BINNENZIJDE kan laten uitsteken! Dat kan geen kwaad. Aan de buitenzijde zal de pin dan vrijwel gelijk zijn aan de andere pinnen. Dat is het tegenovergestelde van wat jij schreef Sharkman.
( Mijn oudste zoon heeft de pin van zijn C10 ketting er gewoon van buiten naar binnen ingedraaid met een Tacx kettingpons en hij rijdt óók !)
Ik heb de instrucxties opgevolgd maar het "waarom" van het van binnen naar buiten monteren van de sluitpin ontgaat mij.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 12 aug 2007 01:16

Veel gaat lang goed Marconi, maar ik neem geen risico's met kettingen. De meeste hier hebben de foto's van de knieën van TS-biker wel gezien, dat was ook 't resultaat van enkel een brekende ketting.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
marconi
Forum-lid
Berichten: 2459
Lid geworden op: 10 mei 2004 14:00

Gebruikersavatar marconi 13 aug 2007 14:35

Amclassic-fan schreef:Veel gaat lang goed Marconi, maar ik neem geen risico's met kettingen. De meeste hier hebben de foto's van de knieën van TS-biker wel gezien, dat was ook 't resultaat van enkel een brekende ketting.


Sorry, die heb ik niet gezien! Wat was er gebeurd met die ketting ? Spontaan gebroken of verkeerd geklonken? Ik volg instructies altijd nauwgezet op maar ben ook benieuwd naar het WAAROM! Nog steeds weet ik niet waarom die pin er van binnen naar buiten moet worden ingedreven. Zelf gebruik ik een Campa kettingpons (duur kreng van bijna 100 euro) wel enorm goed gemaakt en met die klem kan je de ketting ook goed bij elkaar houden.
Mijn Chorus cassette( 13-26) kan ik niet meer gebruiken omdat de meest gebruikte kransjes 17+18 en 19+21 ( 2 aan elkaar geklonken) overslaan met de nieuwe C10 ketting. Ik had nog een gloednieuwe Veloce cassette liggen ( 13-29)die 1x in de Alpen is gebruikt en die doet het prima.
Losse Chorus kransjes, setjes dus van 2 aan elkaar geklonken kransjes, kon ik niet kopen tot nu toe. Moet nog verder zoeken. Bij Salden kosten die rond de 25 euro! + Verzendkosten. Maal 2= > 50 euro! Tel uit je winst.
De ketting heb ik precies tot de max. aangegeven slijtage van Campa erop gehouden maar de kransjes waren desondanks toch te ver versleten om op de nieuwe ketting goed te werken. Bij mijn jongste zoon hetzelfde verhaal. Mijn oudste had er veel te lang mee doorgereden omdat alles nog goed functioneerde. Dat kostte beiden behalve de nieuwe C10 ook een nieuwe cassette.
Maar mijn vraag blijft nog steeds: Waarom moet de ketting van binnen naar buiten worden geklonken? Wat zou er fout kunnen gaan als je de pin van buiten naar binnen monteert?? Wie oh wie heeft het antwoord?
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39523
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 13 aug 2007 14:45

Mag ik dan ook ineens het "waarom" van de Campa kettingpons? Ik heb een ponsje uit een multitool waar ik al een paar jaar kettingen mee vervang. Het pinnetje is precies klein genoeg om door de busjes te passen zonder speling. Ik sloop dus de busjes er niet mee (dat zou het argument zijn). 100,- voor een kettingpons is gewoon te absurt voor woorden.
Less is bore

metor
Forum-lid
Berichten: 375
Lid geworden op: 15 sep 2005 01:07

metor 13 aug 2007 14:50

The reason the pin is inserted from the spokes side is because it reduces the chance of the pin striking the derailleur cage and compromising shifting, which could happen if you pushed it in from the other side.

bron:
http://bicyclepedalr.com/page.cfm?pageID=59

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39523
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 13 aug 2007 14:59

Met netjes monteren geen enkel probleem dus :S
Less is bore

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 13 aug 2007 15:28

@Marconi, z'n ketting brak spontaan een paar jaar geleden in een wedstrijd toen ie vol aanzette in afdaling gevolg dat hij frontaal tegen een gevel aan vloog en z'n knieschijven brak.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

paulusr3
Forum-lid
Berichten: 1491
Lid geworden op: 05 jul 2007 11:54

paulusr3 13 aug 2007 15:50

Ik begruik al sinds jaar en dag een wippermann connex-link voor mijn c10 kettingen. Vooral voor het gemak met poetsen. Nooit problemen mee gehad! Daar moet ik wel bij vermelden dat ik niet koers en dus ook niet onder volle belasting schakel!
raso ssr: http://www.ifrider.com/belgian-ssr/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ti Deluxe: http://www.ifrider.com/laser-etched-ti-deluxe-29er/" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie