Pagina 1 van 3
Vraag over monteren Campa C 10 ketting
Geplaatst: 11 aug 2007 01:28
door marconi
In de voorschriften van Campa staat dat de verbindingspin van BINNEN naar BUITEN moet worden gemonteerd ! Dit staat vet gedrukt! ( Dus je moet de kettingpons vanaf de linkerzijde van de fiets op de ketting zetten met de geleide pin in de ketting + de montage pin erop en dan maar voorzichtig met de weinige ruimte die er dan is die Campa tool aandraaien)Dat is nogal lastig en ik begrijp niet wat het nut van deze vreemde manier van montage is. Omdat het vet gedrukt staat schijnt het van belang te zijn die manier te volgen.
Is er een Campa FM of deskundige die hier het antwoord op weet?
Geplaatst: 11 aug 2007 09:51
door sharkman
Is niks lastigs aan, en de reden is dat de ketting een reeks krachten moet verwerken waarbij de iets uitstekende pin aan de buitenzijde iets speling richting de zijde waar dit noodzakelijk is toelaat.
Geplaatst: 11 aug 2007 11:44
door chaingang
Vind er persoonlijk ook niks lastig aan. Vind deze werkwijze zelfs een voordeel! Door de weinige ruimte die je langst de binnenkant hebt moet je voorzichtig te werk gaan zodat het verbindingspennetje mooi en recht de schakel in gaat. Succes ermee.
Geplaatst: 11 aug 2007 23:57
door ericpeters
Weet ik dat ook weer, de C10 is dus niet symetrisch :rolleye:
Toch maar even nagekeken de sluitpen is dus asymetrisch niet de ketting en die zitten dus om en om gedraaid.
Moet ik dan concluderen dat als je de ketting onverhoopt aan de bovenkant aan elkaar klinkt dat je dan wel de pen van buiten naar binnen moet monteren?
Geplaatst: 12 aug 2007 01:07
door marconi
Sharkman schreef:Is niks lastigs aan, en de reden is dat de ketting een reeks krachten moet verwerken waarbij de iets uitstekende pin aan de buitenzijde iets speling richting de zijde waar dit noodzakelijk is toelaat.
Ik vergat erbij te vertellen dat ik een Tacx montage standaard heb met 2 uitklapbare poten. De achterste poot staat vlak bij het achterwiel zodat je met die forse Campa kettingpons met de uit de kluiten gewassen "vleugelmoer" ( dwarsstangetje) er moeilijk bij kan komen.
Je kan natuurlijk ook het achterwiel uitnemen dan heb je alle ruimte van de wereld.
Maar mijn vraag ging over het waarom van binnen naar buiten monteren van de apart bijgeleverde sluitpin. In de handleiding staat dat je de pin 0,1 mm aan de BINNENZIJDE kan laten uitsteken! Dat kan geen kwaad. Aan de buitenzijde zal de pin dan vrijwel gelijk zijn aan de andere pinnen. Dat is het tegenovergestelde van wat jij schreef Sharkman.
( Mijn oudste zoon heeft de pin van zijn C10 ketting er gewoon van buiten naar binnen ingedraaid met een Tacx kettingpons en hij rijdt óók !)
Ik heb de instrucxties opgevolgd maar het "waarom" van het van binnen naar buiten monteren van de sluitpin ontgaat mij.
Geplaatst: 12 aug 2007 01:16
door amclassic-fan
Veel gaat lang goed Marconi, maar ik neem geen risico's met kettingen. De meeste hier hebben de foto's van de knieën van TS-biker wel gezien, dat was ook 't resultaat van enkel een brekende ketting.
Geplaatst: 13 aug 2007 14:35
door marconi
Amclassic-fan schreef:Veel gaat lang goed Marconi, maar ik neem geen risico's met kettingen. De meeste hier hebben de foto's van de knieën van TS-biker wel gezien, dat was ook 't resultaat van enkel een brekende ketting.
Sorry, die heb ik niet gezien! Wat was er gebeurd met die ketting ? Spontaan gebroken of verkeerd geklonken? Ik volg instructies altijd nauwgezet op maar ben ook benieuwd naar het WAAROM! Nog steeds weet ik niet waarom die pin er van binnen naar buiten moet worden ingedreven. Zelf gebruik ik een Campa kettingpons (duur kreng van bijna 100 euro) wel enorm goed gemaakt en met die klem kan je de ketting ook goed bij elkaar houden.
Mijn Chorus cassette( 13-26) kan ik niet meer gebruiken omdat de meest gebruikte kransjes 17+18 en 19+21 ( 2 aan elkaar geklonken) overslaan met de nieuwe C10 ketting. Ik had nog een gloednieuwe Veloce cassette liggen ( 13-29)die 1x in de Alpen is gebruikt en die doet het prima.
Losse Chorus kransjes, setjes dus van 2 aan elkaar geklonken kransjes, kon ik niet kopen tot nu toe. Moet nog verder zoeken. Bij Salden kosten die rond de 25 euro! + Verzendkosten. Maal 2= > 50 euro! Tel uit je winst.
De ketting heb ik precies tot de max. aangegeven slijtage van Campa erop gehouden maar de kransjes waren desondanks toch te ver versleten om op de nieuwe ketting goed te werken. Bij mijn jongste zoon hetzelfde verhaal. Mijn oudste had er veel te lang mee doorgereden omdat alles nog goed functioneerde. Dat kostte beiden behalve de nieuwe C10 ook een nieuwe cassette.
Maar mijn vraag blijft nog steeds: Waarom moet de ketting van binnen naar buiten worden geklonken? Wat zou er fout kunnen gaan als je de pin van buiten naar binnen monteert?? Wie oh wie heeft het antwoord?
Geplaatst: 13 aug 2007 14:45
door daniel1975
Mag ik dan ook ineens het "waarom" van de Campa kettingpons? Ik heb een ponsje uit een multitool waar ik al een paar jaar kettingen mee vervang. Het pinnetje is precies klein genoeg om door de busjes te passen zonder speling. Ik sloop dus de busjes er niet mee (dat zou het argument zijn). 100,- voor een kettingpons is gewoon te absurt voor woorden.
Geplaatst: 13 aug 2007 14:50
door metor
The reason the pin is inserted from the spokes side is because it reduces the chance of the pin striking the derailleur cage and compromising shifting, which could happen if you pushed it in from the other side.
bron:
http://bicyclepedalr.com/page.cfm?pageID=59
Geplaatst: 13 aug 2007 14:59
door daniel1975
Met netjes monteren geen enkel probleem dus :S
Geplaatst: 13 aug 2007 15:28
door amclassic-fan
@Marconi, z'n ketting brak spontaan een paar jaar geleden in een wedstrijd toen ie vol aanzette in afdaling gevolg dat hij frontaal tegen een gevel aan vloog en z'n knieschijven brak.
Geplaatst: 13 aug 2007 15:50
door paulusr3
Ik begruik al sinds jaar en dag een wippermann connex-link voor mijn c10 kettingen. Vooral voor het gemak met poetsen. Nooit problemen mee gehad! Daar moet ik wel bij vermelden dat ik niet koers en dus ook niet onder volle belasting schakel!