Pagina 1 van 1

Geometrie

Geplaatst: 09 aug 2007 15:35
door polle
Hallo,

gisteren ging ik langs bij mijn FM en die raadde me een sloping kader af vanwege mijn lichaamsbouw : ik ben 1,88m groot en heb lange benen (binnenbeenlengte 93 cm), een relatie kort bovenlichaam en lange armen.
Is het echt zo dat ik beter geen sloping neem of wilde hij me gewoon een klassiek kader aansmeren ?

Alvast bedankt !

Geplaatst: 09 aug 2007 16:28
door amclassic-fan
Bij een frame wat sterk slooping is gaat de zadelpen erg ver uitsteken wat niet ten goede komt aan de stijfheid van het geheel.

Geplaatst: 09 aug 2007 16:54
door scepticus
Amclassic-fan schreef:Bij een frame wat sterk slooping is gaat de zadelpen erg ver uitsteken wat niet ten goede komt aan de stijfheid van het geheel.


Dat lijkt me nou geen argument. Bij mountainbikes steekt er ook heel veel zadelpen uit en da's geen enkel probleem.

Geplaatst: 09 aug 2007 17:31
door thomas1974
Heb bijna dezelfde maten als jij (187cm, bblengte 93cm) en rijdt op een licht sloping frame (Scott CR1 xxl met relatief korte stuurnok: 11cm). Zit perfect en ziet er ook goed uit (hart bracket-bovenkant liggende buis 57cm, hart bracket-bovenkant zadel 84cm). Een sterk sloping frame met ver uitstekende zadelpen vind ik niet zo mooi (maar dat is dus persoonlijk).

Let in ieder geval op de lengte van de liggende buis, deze kan beter niet te groot zijn omdat je bovenlichaam relatief kort is. Als je gaat wedstrijdrijden heb je misschien 'n maat kleiner nodig om diep te kunnen zitten.

Geplaatst: 14 aug 2007 19:29
door timper
Ik heb zelf ook diezelfde maten. Nu hangt natuurlijk nog veel af van de armen en de soepelheid van de rug. Er is ook het verschil tussen een toerder en een racer : vooral qua stuurhoogte.
Ik heb mij laten opmeten bij bikefitting en daar werd mij een 60.8cc zitbuis/59.8 horizontale buis aangeraden. De crancklengte was 177.5.

Ik test momenteel mijn houding zoveel mogelijk uit met mijn huidige fiets (ridley pegasus,55cc 59ct, 58 bovenbuis,17balhoofdbuis.172.5 crancklengte. Waarschijnlijk is bij bestelling hier ook een fout gebeurd tussen ct en cc, waardoor deze fiets merkbaar te klein is.
De hoogte is geen probleem, de zadelpen compenseert dat. Het belangrijste probleem is de balhoofdbuis die veel, veel te kort is. Ik zit nu aan 6.5cm spacers. De stuurpen van 5 graden staat ook al op 'toeristenstand'. Dit zit redelijk goed, maar misschien mag dit nog 1 a 2 cm hoger.
Over de lengte ben ik niet zeker. Een langere zit wordt veelal aangeraden ter ontlasting van de onderrug en kan deels gecompenseert worden door de stuurpen en de setback van het zadel. Ik rij nu met een stuurpen van 11cm. Ik laat dit nog eens bekijken als ik terug ga naar de sportarts voor mijn rugprobleem. Ik heb wel het gevoel van iets te kort te zitten maar ik wacht investeringen af totdat ik weet hoe mijn rug het stelt.

Ik wil ook zeker zijn om de juiste maat/model te kopen bij mijn volgende (nog betere) fiets.

Nu had ik nog een paar bedenkingen gemaakt.
- kan je het zadel ook effectief lager zetten bij langere crancks (5mm), lagere pedalen (speedplay ipv time : 4mm) en plattere zolen (enkele mm)?

-kun je ter verbetering van de stuurhoogte een compactstuur gebruiken ? Dat kan 1 a 2 cm opleveren, door de minder diepe drop. Tevens is dit stuur 1 cm korter wat dan weer een 'te' lange horizontale buis compenseert.

Dit zou mij bij mijn volgende fiets al snel 2 cm spacers schelen ivh tot nu. Ik kijk momenteel vooral naar de balhoofdbuis die bij mij minimaal 21 a 22 zou moeten zijn. Verschillende echte racefietsen vallen zo wel af.
Ik zit momenteel vooral naar cannondale en specialized te kijken omwillen van die bhbuis.

Ik zie dagelijks veel fietsers waarvan het stuur veel te laag staat ( net zoals bij mij dus) en voor toerders is dit een groot nadeel.

succes

Geplaatst: 14 aug 2007 20:16
door pjotr
Timber, ik heb/had een beetje hetzelfde probleem. Lange bovenbuis en lange balhoofdbuis. Bij ridley heb je frames met een lange bovenbuis er tussen zitten, kijk maar is naar de geometrie tabellen. Ik heb nu een 59cm bb en een balfhoofdbuis van 18,8cm met 1 spacer.

Geplaatst: 15 aug 2007 20:05
door cioccpryde
pjotr schreef:Timber, ik heb/had een beetje hetzelfde probleem. Lange bovenbuis en lange balhoofdbuis. Bij ridley heb je frames met een lange bovenbuis er tussen zitten, kijk maar is naar de geometrie tabellen. Ik heb nu een 59cm bb en een balfhoofdbuis van 18,8cm met 1 spacer.


Eddy merckx Racing
59 cc balhoofdbuis 20 cm
57 cc balhoofdbuis 18,2 cm

SXM 58,5 cc balhoofdbuis 21,5 cm

ik ben ook 1,86m

Geplaatst: 16 aug 2007 13:01
door wali
Polle schreef:Hallo,

gisteren ging ik langs bij mijn FM en die raadde me een sloping kader af vanwege mijn lichaamsbouw : ik ben 1,88m groot en heb lange benen een relatie kort bovenlichaam en lange armen.
Is het echt zo dat ik beter geen sloping neem of wilde hij me gewoon een klassiek kader aansmeren ?

Alvast bedankt !


Ik ben ook een 1,86m ,(binnenbeenlengte 93 cm), rij met een EXM Merckx maat 50 sloping,zit perfect op deze fiets, vorige fietsen waren telkens klassieke modelen, een sloping is veel wendbaarder zeker in de bochten , stuurpen 14 cm crancks 175 ,wat je FM verteld is onzin,

Geplaatst: 16 aug 2007 13:28
door amclassic-fan
Wat jij vertelt is helaas ook vrij onzinnig, want dat een frame slooping is zegt helemaal niets over de wendbaarheid. Het enige wat er verandert bij slooping is dat de bovenbuis afloopt, daardoor gaat de fiets niet anders sturen. Je hebt nu gewoon een fiets met een iets kortere wielbasis en iets andere hoeken zorgen dat de fiets scherper stuurt.