Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

hoe vast een borgmoer WH-R550

Gebruikersavatar
leocuypers
Forum-lid
Berichten: 495
Lid geworden op: 10 feb 2005 22:10

Gebruikersavatar leocuypers 06 aug 2007 00:45

ik heb net de lagers van het achterwiel (WH-R550) opnieuw ingevet,
maar toen ik de borgmoer erop draaide (laatste schroef aan de casettekant)
wou het wiel niet meer draaiend omdat dit te vast was,

Na het wat losser te hebben gedraaid liep het wiel pas goed als ik het met mijn handen aandraaide (dus zonder de ringsleutel) Ik heb het idee dat te los is (hoewel het wiel na een proefrit geen speling vertoond en goet draait)

nu vraag ik me af hoe vast deze borgmoer moet zitten.
Is handvast echt voldoende?

spietpiet
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 19 mar 2006 17:45

spietpiet 07 aug 2007 00:21

Borgmoer moet goed vast zitten anders loopt de cone los.
Met het afstellen van de cone moet je dus rekening houden dat de borgmoer nog weer extra druk geeft op de cone evenals later de snelspanner.. Je moet dus ahw de cone met iets speling afstellen, daarna de borgmoer stevig vast draaien zodat er nog maar iets speling opzit en de as soepel draait.

Omdat je het wiel met de snelspanner monteert zal deze ook weer druk op de conen geven en het laatste beetje speling is dan weg.
Wiel moet nagenoeg spelingsvrij zijn en soepel draaien wanneer deze gemonteerd is met de snelspanner.

Is een werkje waar je ervaring voor nodig hebt, of heel veel geduld.

Gebruikersavatar
leocuypers
Forum-lid
Berichten: 495
Lid geworden op: 10 feb 2005 22:10

Gebruikersavatar leocuypers 07 aug 2007 00:44

bedankt voor jullie reactie
ik ben de middag ermee bezig geweest
en rolt weer lekker zonder speling
maar het is een klusje dat nauw luistert

Plaats reactie