Racefiets voor dummies (ikke dus): wat is nu het verschil tussen alle "merken"?
Hallo.
Ik heb de wielersport weer opgepakt en zoek nu een nieuwe fiets. Mijn 15 jaar oude is leuk maar ben toe aan wat nieuws. Dus dit is de zoveelste "herintreders"vraag.
Nu heb ik als eerste maar eens wat brochures meegenomen van de handelaar. Gazelle, Trek, Jan Janssen Batavus enz. Maar bij alles wat ik lees zitten overal de zelfde onderdelen op. Het is vaak Shimano Sora -Tiagra - 105 -Ultegra enzo verder. Mavic shimano banden. Dus het verschil is slechts het frame lijkt het. Of weet de een de schakelkabels en remkabels soepeler of beter weg te werken?
Zijn er dan merken die meer op toer of op wedstrijd zijn gericht? Hoe kan ik een keus maken. Is Trek duurder dan Gazelle of biedt het meer? Of omgekeerd? Wie kan me een "racefiets voor dummies"geven? Waar moet je op letten?
Alvast bedankt,
Menno
Ik heb de wielersport weer opgepakt en zoek nu een nieuwe fiets. Mijn 15 jaar oude is leuk maar ben toe aan wat nieuws. Dus dit is de zoveelste "herintreders"vraag.
Nu heb ik als eerste maar eens wat brochures meegenomen van de handelaar. Gazelle, Trek, Jan Janssen Batavus enz. Maar bij alles wat ik lees zitten overal de zelfde onderdelen op. Het is vaak Shimano Sora -Tiagra - 105 -Ultegra enzo verder. Mavic shimano banden. Dus het verschil is slechts het frame lijkt het. Of weet de een de schakelkabels en remkabels soepeler of beter weg te werken?
Zijn er dan merken die meer op toer of op wedstrijd zijn gericht? Hoe kan ik een keus maken. Is Trek duurder dan Gazelle of biedt het meer? Of omgekeerd? Wie kan me een "racefiets voor dummies"geven? Waar moet je op letten?
Alvast bedankt,
Menno
in principe heb je gelijk, het verschil tussen de fietsmerken is alleen het frame (en de kwaliteit van het monteren/opbouwen zelf en de verleende service), ALS de overige onderdelen allemaal merkdelen zijn.
Schakelsets zijn shimano, campagnolo en heel soms sram. Of dit nu op een batavus of gazelle zit, het werkt hetzelfde. Dit kan je ook doortrekken voor de wielen, banden, sturen, zadelpennen etc.
Frame is echter wel weer belangrijk, ivm stijfheid, gewicht en geometrie, maar ook stukje emotie in de vorm of het merk je aanspreekt en of je het een mooi frame/fiets vindt.
Schakelsets zijn shimano, campagnolo en heel soms sram. Of dit nu op een batavus of gazelle zit, het werkt hetzelfde. Dit kan je ook doortrekken voor de wielen, banden, sturen, zadelpennen etc.
Frame is echter wel weer belangrijk, ivm stijfheid, gewicht en geometrie, maar ook stukje emotie in de vorm of het merk je aanspreekt en of je het een mooi frame/fiets vindt.
Hallo Cinemanno!!
Zo ben ik ook begonnen, folders verzamelen in m'n vakantie in Hoenderloo, ik zag op een gegeven moment de fietsen door het bos niet meer, LOL.
Toen vond ik de Gazelle V4 (in folder) erg aantrekkelijk.
In Putten hadden ze die ook staan.
Maar in het echt waren de lassen van het frame toch wel wat grof en knapte er een beetje vanaf. Maar die Gazelle kwam wel goed uit de test (in het blad Fiets).
Een Amerikaanse fiets is persoonlijk niet geheel mijn smaak.
Eerst een prijsklasse (budget) selecteren, dan daarvoor een fiets uitzoeken die je gewoon mooi vindt! Rotzooi is er volgens mij niet echt meer tekoop!?
Bij mij was het zo, dat nadat ik de (.)(.) ITALIAANSE VORMEN (.)(.) van de Pina Galileo had gezien, ik direct verkocht was en mijn budget eraan moest geloven.
Wel zou ik een fiets kopen afgemonteerd met minimaal Shimano 105 of Campa Veloce.
Succes!!
Zo ben ik ook begonnen, folders verzamelen in m'n vakantie in Hoenderloo, ik zag op een gegeven moment de fietsen door het bos niet meer, LOL.
Toen vond ik de Gazelle V4 (in folder) erg aantrekkelijk.
In Putten hadden ze die ook staan.
Maar in het echt waren de lassen van het frame toch wel wat grof en knapte er een beetje vanaf. Maar die Gazelle kwam wel goed uit de test (in het blad Fiets).
Een Amerikaanse fiets is persoonlijk niet geheel mijn smaak.
Eerst een prijsklasse (budget) selecteren, dan daarvoor een fiets uitzoeken die je gewoon mooi vindt! Rotzooi is er volgens mij niet echt meer tekoop!?
Bij mij was het zo, dat nadat ik de (.)(.) ITALIAANSE VORMEN (.)(.) van de Pina Galileo had gezien, ik direct verkocht was en mijn budget eraan moest geloven.
Wel zou ik een fiets kopen afgemonteerd met minimaal Shimano 105 of Campa Veloce.
Succes!!
Welke merken hebben dan een iets minder prijs kwaliteit verhouding als je <1500 euro uit wilt geven. (maar hebben bv een mooi design of zijn gewoon duurder vanwege lagere afzet). En welke hebben een normale/goede prijs kwaliteit verhouding? Kan iemand het lijstje invullen?
Koga
Pinarello
Colnago
Bianchi
Gazelle
Batavus
Giant
Trek
Jan Janssen
Cube
Stevens
Canyon
Concorde
Koga
Pinarello
Colnago
Bianchi
Gazelle
Batavus
Giant
Trek
Jan Janssen
Cube
Stevens
Canyon
Concorde
Hier mijn 2 centen:Cinemanno schreef:Welke merken hebben dan een iets minder prijs kwaliteit verhouding als je <1500 euro uit wilt geven. (maar hebben bv een mooi design of zijn gewoon duurder vanwege lagere afzet). En welke hebben een normale/goede prijs kwaliteit verhouding? Kan iemand het lijstje invullen?
Koga Duur
Pinarello Duur maar mooi
Colnago Duur maar mooi
Bianchi Goede prijs/kwaliteit
Gazelle prijs/kwaliteit? maar saaaaaai
Batavus idem
Giant Goede prijs/kwaliteit
Trek idem
Jan Janssen Duur en saai
Cube Goede prijs/kwaliteit
Stevens idem
Canyon idem
Concorde ?
Over het algemeen vind ik de merken met een goede prijs/kwaliteit verhouding vaak te saai voor woorden (m.u.v. sommige Bianchi's), maar veel mensen geven weinig om imago, en dan zou ik zeker niet mijn geld uitgeven aan een Italiaans "karretje" maar voor Duitse degelijkheid gaan. Slechte frames worden nauwelijks nog gemaakt denk ik, slechte afmontage komt wel vaak voor!
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Hier mijn 2 centen:53x11 schreef:Cinemanno schreef:Welke merken hebben dan een iets minder prijs kwaliteit verhouding als je <1500 euro uit wilt geven. (maar hebben bv een mooi design of zijn gewoon duurder vanwege lagere afzet). En welke hebben een normale/goede prijs kwaliteit verhouding? Kan iemand het lijstje invullen?
Koga Duur
Pinarello Duur maar mooi
Colnago Duur maar mooi
Bianchi Goede prijs/kwaliteit
Gazelle prijs/kwaliteit? maar saaaaaai
Batavus idem
Giant Goede prijs/kwaliteit
Trek idem
Jan Janssen Duur en saai
Cube Goede prijs/kwaliteit
Stevens idem
Canyon idem
Concorde ?
Cannondale Duur maar goed en kwaliteit, (zeer goed frame met fraaie look)
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein
Albert Einstein
Ik vind de V4 evenals de V5 van Gazelle nog steeds een mooie verschijning.
Wellicht dat sommige hem een beetje saai vinden, 1 kleurig.
Enkel de lassen zijn niet echt mooi vloeiend gelast, beetje grof.
Dit komt omdat Gazelle zijn frames, geloof in China, laat maken, voor een prikkie denk ik, en hier in Dieren verder van een laklaag voorziet en verder afmonteerd.
Gazelle is met stappen vooruit gegaan dit jaar, vind ik persoonlijk, gezien het frame + relatief goede kwaliteit wielen en de groep die je bij de fiets krijgt.
Zeer degelijke en zeer stijve fiets, vergelijk hem maar eens met zijn duurdere concurenten.
Er staat een rijverslag + metingen in blad Fiets, maand of 2 geleden.
Wellicht dat sommige hem een beetje saai vinden, 1 kleurig.
Enkel de lassen zijn niet echt mooi vloeiend gelast, beetje grof.
Dit komt omdat Gazelle zijn frames, geloof in China, laat maken, voor een prikkie denk ik, en hier in Dieren verder van een laklaag voorziet en verder afmonteerd.
Gazelle is met stappen vooruit gegaan dit jaar, vind ik persoonlijk, gezien het frame + relatief goede kwaliteit wielen en de groep die je bij de fiets krijgt.
Zeer degelijke en zeer stijve fiets, vergelijk hem maar eens met zijn duurdere concurenten.
Er staat een rijverslag + metingen in blad Fiets, maand of 2 geleden.
Rik.A schreef:hoezo dat vraagteken bij Gazelle?? zeker een goede prijs/kwaliteit verhouding zeker zo goed als die van Cube. enne dat saai is persoonlijk neem ik aan??
Omdat ik niets van de prijs/kwaliteit verhouding van Gazelle weet (nou ja, mijn stadsfiets is een Gazelle, 20 jaar oud, kostte weinig en doet het nog prima... )
Uiteraard is 'saai' zeer persoonlijk
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?
baanfiets kopen?
Hondasnl schreef: Er staat een rijverslag + metingen in blad Fiets, maand of 2 geleden.
heeft iemand daar gegevens uit (ik heb die volgens mij niet meer liggen of zou ik daaraan kunnen komen nog ergens??) of zou iemand dat voor mij kunnen regelen via mail??
En ik heb de V.5 bekeken (en bewonderend bereden) maar daar zijn de lassen volgens mij beter weggewerkt.
Overigens dacht ik dat Gazelle zelf zijn frames bouwt zoals op de V.5 bij mijn fietsenmaker staat. overigens vind ik de V.5 de mooiere in de hele V serie (ik val graag op als ik snel ga :p )
mijn Champion mondial van een tijdgeleden rijd nogsteeds goed dus idd denk ik dat Gazelle ook in het rijtje goede prijs/kwaliteit thuishoort.
Rik.A schreef: Overigens dacht ik dat Gazelle zelf zijn frames bouwt zoals op de V.5 bij mijn fietsenmaker staat.
Nou, reken maar dat ze niet in Dieren gemaakt worden iig
Allemaal contract manufacturing in Verweggistan. Het enige dat de huidige Gazelles nog gemeen hebben met de Champion Mondials van vroegâh is de naam Gazelle (en misschien een beetje de geometrie)
Rik.A schreef: zeker een goede prijs/kwaliteit verhouding zeker zo goed als die van Cube. enne dat saai is persoonlijk neem ik aan??
Qua prijs/kwaliteit verhouding is Gazelle er op het gebied van de afmontage zeker op vooruit gegaan t.o.v. een paar jaar geleden! Mocht ook wel trouwens. Maar qua frames is het nu echt totale Verweggistan eenheidsworst. (op de V8 na misschien)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"