Pagina 1 van 1
Shimano XT crankstel vervangen
Geplaatst: 24 jul 2007 02:42
door pellegrimo
Op m'n fiets zit nu een 22/32/44 XT crankstel uit 1999. Deze is van het type FC-M750-4:
[img=
http://img514.imageshack.us/img514/7664/fcm7504fh1.jpg]
Deze zit gemonteerd op een vierkante trapas van het type BB-UN72 (bb breedte 68mm; as lengte 110mm):
[img=
http://img514.imageshack.us/img514/4039 ... n72xm7.jpg]
Nu wil ik mijn Shimano XT crankstel vervangen door een nieuwe van type FC-M760, maar ik zit nog met een paar vragen.
Kan deze überhaupt wel vervangen worden door de FC-M760?
Wat heb ik allemaal nodig om de oude te verwijderen? Een cranktrekker? Welk type? Verder nog ander speciaal gereedschap?
Voor de montage van het nieuwe crankstel kan ik de bracketsleutel (TL-FC32) en de stelsleutel (TL-FC16) lenen. Verder heb ik inbussleutels, steeksleutels, montagepasta voor op het schroefdraad van de cups en vet voor op de as. Wat heb ik verder nog nodig om het nieuwe crankstel te monteren? Nog tips voor de montage?
Geplaatst: 24 jul 2007 11:52
door splash
als je de hollowtech II lagers monteerd, moet je ook zeker zijn dat de bracquetpot vlak gefreesd is, anders ga je bracquets verslijten gelijk zot.
Voor de oude crank te verwijderen heb je inderdaad een inbus en een cranktrekker nodig, voor de bracquet zo'n octalink sleutel.
Voor de montage van de nieuwe bracquet heb je dan weer een hollowtech II bracquetsleutel nodig en een inbussleutel om de crank vast te zetten
Geplaatst: 24 jul 2007 12:07
door scepticus
Ik denk eerlijk gezegd dat je er met Hollowtech II lagers op achteruit gaat t.o.v je BB-UN72...
Geplaatst: 24 jul 2007 16:55
door fast4ward
Inderdaad. Ik zou voor Hollowtech I gaan en anders voor ISIS as. Buitengelagerde cranks werkt niet bij MTB's dan heb je te veel onderhoud aan je lagers. Als je lagers in je frame zitten hebben ze toch meer bescherming. XT hollowtech I is ook nog eens lichter dan II.
succes
Geplaatst: 24 jul 2007 17:00
door amclassic-fan
En de Q-factor is ook nog eens beter bij HT1 (=octalink crankstellen). Van Isis assen zou ik overigens afblijven, die gaan op de weg al in een paar duizend km'er kapot, in het bos gaan ze helemaal in een mum van tijd verrot.
Geplaatst: 24 jul 2007 17:02
door spietpiet
Ja , ISIS is lekker.
Geef mij maar een vakkundig gemonteerde FC-M 760 .
Geplaatst: 25 jul 2007 13:15
door pellegrimo
Bedankt voor de reacties. Misschien moet ik wat meer achtergrondinfo geven.
Het is voor m'n 8 jaar oude Koga Worldtraveller (vakantiefiets). Ik ben deze aan het upgraden voor de aanstaande reis. Hier een fotootje:
[img=
http://img265.imageshack.us/img265/8730/wtrupgwm0.jpg]
Stuur, stuurpen en grips zijn al vernieuwd; cassette en ketting moeten ook weer vervangen worden.
Nu zijn de 32 en 44 kettingbladen ook aan vervanging toe maar die zijn vrij prijzig. Voor dat geld heb je zo'n beetje ook een hele nieuwe crankset. Daarbij komt dat de linker crankarm behoorlijk beschadigd is. Bottombracket is op zich nog goed (na zo'n 18.000 km) dus die hoeft eigenlijk nog niet vervangen te worden.
Dus dacht ik aan de volgende opties:
1) een nieuw M750 crankstel (voor vierkante as) zou dus volstaan, maar die kan ik nergens meer vinden. Bottombracket kan dan blijven zitten.
2) een nieuw M760 crankstel (HT2) incl. nieuw bottombracket. Is relatief voordelig aan te komen. Dat HT2 niet per se beter is heb ik wel eens meer gehoord.
3) nieuw M751 of M752 crankstel (HT1). Bottombracktet moet dan ook vervangen worden door BB-ES71 waarbij de as 113mm wordt (nu 110mm)
4) alleen nieuwe kettingbladen (32, 44) monteren.
Wat zouden jullie doen?
Geplaatst: 25 jul 2007 13:34
door scepticus
Voor een reisfiets zou ik geen Hollowtech 2 lagers nemen.. de geclaimde voordelen (lichter en stijver) zijn voor een reisfiets nauwelijks van belang, de nadelen wel.
Je kan ook op zoek gaan naar kettingbladen van een merk als Blackspire, die zijn wel duur maar ook duurzaam, of je neemt juist goedkopere stalen Shimano bladen, die gaan ook heel wat km's mee.
Geplaatst: 26 jul 2007 16:58
door netniuq
Ik zou gewoon Deore kettingbladen nemen. Zijn iets zwaarder, maar dat is hier niet echt van belang en ze zijn van staal en gaan dus veel langer mee.
Geplaatst: 13 aug 2007 00:55
door pellegrimo
Nog even een update op dit topic. Uiteindelijk heb ik goedkoop een M752 crankstel (HT1) kunnen krijgen. Daarvoor moest ik dan ook de trapas vervangen. Het tussenresultaat:
[img=
http://img237.imageshack.us/img237/3887/wtrupg2fd0.jpg]
En het eindresultaat:
[img=
http://img520.imageshack.us/img520/4548/wtrupg3ss0.jpg]
De kabels en de ketting heb ik ook vervangen. De fiets fietst werkelijk weer als nieuw! Alleen de bagagedragers nog er op zetten en de vakantie kan beginnen.