Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

staand klimmen

josdecoach
Forum-lid

josdecoach 21 jul 2007 20:38

Beste mensen,

bij een steil klimmetje is het vaak handig om staand te klimmen, hoewel ik zelf meestal zit. Mijn probleem met staan is vooral dat ik het niet lang vol kan houden. Heeft iemand enig idee waar dat aan ligt en hoe/ wat ik dan moet trainen om voor langere tijd staand te kunnen klimmen?
BVD

ultima
Forum-lid

ultima 21 jul 2007 20:59

Je wilt Armstrong na gaan doen :D

Nee je hebt gelijk, ik wil het zelf ook kunnen!

Enige manier om dit te kunnen is: Veel staand klimmen, ook al verzuur je, gewoon proberen vol te houden.

1x reed ik de Dalemerweg op (naast de cauberg richting Sibbe) die is niet zo stijl, maar loopt wel veel langer door (iets voor de rotonde) Ik pakte daar buitenblad, maar schakelde achter veel op.

Zo ben ik tot boven gereden, maar iets verder dan het Mijnenmuseum begon het pijn te doen, maarja dan moet je door zetten :) Gewoon denken: Boven is de eindstreep van de etappe van de Tour, en je hebt 30 sec. voorsprong. :D Dan ga je vanzelf harder rijden

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 21 jul 2007 21:02

Staand of zittend klimmen maakt niets uit. Hoewel sommige beweren dat zittend klimmen efficienter is (lager zwaartepunt). Het gaat er vooral om wat vind je zelf prettig.
What makes the boat go faster?

josdecoach
Forum-lid

josdecoach 21 jul 2007 21:04

Bij percentages boven de 10 % moet ik eigenlijk wel gaan staan om genoeg kracht te kunnen zetten, vandaar mijn vraag.

Livio Livius
Forum-lid HC

Livio Livius 21 jul 2007 21:10

In dat geval trainen, trainen en trainen! En in de winter krachttraining. Probeer ook je trapfrequentie te verhogen.
What makes the boat go faster?

frankvanboven
Forum-lid

frankvanboven 21 jul 2007 22:40

Ik heb het altijd getraind door met tegenwind, op je zwaarste verzet, tegen de wind te gaan rijden (staand). Heeft bij mij goed gewerkt.

Aan de andere kant is het ook een houding/cadans die je moet aanleren. Als je het eenmaal wat aanvoelt dan gaat het makkelijker.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 21 jul 2007 23:02

[quote="Livio Livius"]Staand of zittend klimmen maakt niets uit. Hoewel sommige beweren dat zittend klimmen efficienter is (lager zwaartepunt). Het gaat er vooral om wat vind je zelf prettig.[/quote]

Zeker bij niet zo steile klimmen is zittend klimmen beduidend economische, da's volgens mij ook wel aangetoond met metingen van zuurstofopname etc...
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

whocares
Forum-lid

whocares 22 jul 2007 08:39

Rabofandagsite :

Staand of zittend klimmen

Dit is voor iedereen verschillend. Zitten is het meest efficiënt. Als je staande klimt, kun je meer kracht geven, omdat je harder op jouw pedalen kunt duwen dan wanneer je zittend klimt. Het kost echter wel meer energie. Daarom kun je het staand klimmen niet zo lang volhouden. Wanneer je zittend klimt, is het wel verstandig om soms even op de pedalen te gaan staan, zodat je been¬spieren even op een andere manier gebruikt worden en je rug even gestrekt kan worden. Je kunt staand gaan klimmen als een bepaald stuk van de klim bijvoorbeeld erg steil is. Je kunt daarbij beter jouw fiets heen en weer laten zwiepen dan jouw bovenlichaam alle kanten uit laten bewegen, want dat kost meer energie. Ook bij een korte en steile klim kun je het beste staand klimmen.

Andere bron :

Het is zeer persoonlijk of je de beklimming staand of zittend wilt doen. Uit verschillende onderzoeken is echter gebleken dat zitten het meest efficiënt is. Staand kun je misschien wel een hoger vermogen leveren; het kost echter meer energie. Hierdoor is het minder lang vol te houden en is het veel moeilijker om een relatief hoge trapfrequentie aan te houden. Wel is het verstandig om af en toe even te gaan staan. Hierdoor worden de beenspieren op een andere manier gebruikt en kan de rug gestrekt worden. Staand klimmen kan als een bepaald stuk erg steil is. Hierbij is het beter om de fiets heen een weer te laten zwiepen dan om je bovenlichaam heen en weer te bewegen, want dat kost meer energie. Wanneer de klim kort en steil is, is het ook beter om staand te klimmen.
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

wouterf
Forum-lid

Gebruikersavatar wouterf 22 jul 2007 12:24

Als in: De één heeft van de ánder triest over lopen schrijven. Zo kan ik het ook.

baswolfs
Forum-lid

baswolfs 22 jul 2007 12:52

Deze laatste allinea van "who cares" zegt het goed. Staan kost meer ernergie. Wanneer je staat tilllen je benen je eigen gewicht. Je mist dus het voordeel van het zadel. Ik kan uren op een stoel zitten, maar als ik uren moet staan is dat een andere verhaal. Enfin, het voordeel van de nadruk op andere spiergroepen is er wel een die telt.

Er is een techniek voor de moeilijke momenten die je twee omwentelingen laat staan om vervolgens twee omwentelingen te gaan zitten. Dit kan op relatief 'slappe' hellingen van 5 a 6%. Het geeft je een vorm van herstel.
Daarnaast is er een staande 'sprint' op een korte glooiende helling. Daarbij heb je de neiging om de fiets heen en weer te slingeren (het schaatseffect). Dit is echter niet efficienter. Het is een bijeffect van je kracht niet kwijt kunnen. Net als de schaatser op ijs of een 100 meter-sprinter op gravel. Fietsbanden kunnen echter veel meer enrgie overbrengen vanwege een betere grip. Een scheve fiets (wiel) kan minder 'voorwaartse energie' overbrengen op het asfalt dan een fiets die loodrecht staat. Er gaat bij het zwenken meer naar links en rechts, terwijl je vooruit wilt.

Staand klimmen is overigens een wel goede krachttraining, als dát je doel is. Na verloop van tijd zul je beter kunnen sprinten, maar niet beter kunnen klimmen. Je wordt er immers zwaarder van en traint je korte spieren. Voor het klimwerk (lange spieren) doe je er goed aan om een langere periode in een hoger verzet een relatief hoog wattage te leveren. De Nederlandse hellingen zijn daar helaas te kort voor.

Al met al is het goed om af en toe even te gaan staan. Hoerwel het meer watts kost, put je deze uit een bredere spiergroep. Belangrijk blijft wel je verzet. Wil je voor een langere tijd uit het zadel dan zul je een of twee tandjes moeten opschakelen. Om niet 'door je verzet heen te trappen'. Wanneer je daar de kracht niet voor hebt doe je er goed aan om te blijven zitten :-)

http://www.kuitenbijters.com" onclick="window.open(this.href);return false;

borgmonster
Forum-lid

Gebruikersavatar borgmonster 26 jul 2007 12:28

De bedoeling bij staand kimmen is dat je zo ver mogelijk voor op de fiets staat, dus met je hoofd tot voorbij je stuur heen staat. Dan til je je voeten op, waardoor je aan de pedalen trekt. Het andere been laat je gewoon rusten waardoor je door je gewicht dat pedaal vanzelf naar beneden duwt.

Je moet dus niet gaan duwen tegen het pedaal want dan help je alleen maar de toch al aanwezige zwaartekracht en wordt de trekbeweging veel inefficiënter omdat je je gedachten bij je duwbeweging hebt in plaats van geheel bij je trekbeweging.

Vooral het ver naar voren positioneren van je lichaam op je fiets, wat eerst tegennatuurlijk aanvoelt, zorgt al voor een groot deel dat de beweging automatisch goed wordt uitgevoerd. En dan: veel oefenen!
ex-CUBE Litening full carbon Ultegra 3x10
ex-Benotto SL Campagnolo Record 2x6

margit
Forum-lid

margit 27 jul 2007 10:20

ik heb altijd last van verzuring in mijn armen als ik staand klim door het trekken aan het stuur denk ik

Plaats reactie