compact versus triple 52-42-30
Geplaatst: 19 jul 2007 23:21
ik weet het, een vaak gevoerde discussie, maar ik had toch graag even de mening van kenners op mijn precies probleem.
Ik heb nu een triple 52-42-30 en achter een 9-speed 12-23.
Ik wil me nu een nieuwe fiets aanschaffen en twijfel tussen terug een triple (zal weliswaar eerder een 52-39-30 en niet mijn geliefde 42) worden of een compact 50-34.
Probleem is het volgende, ik woon in een licht heuvelachtige regio waar ik zelden of nooit (eerder nooit) van mijn 42 voorblad afkom. Achter gebruik ik het volledige bereik.
Ik wil echter toch de mogelijk behouden om lichter en zwaarder te gaan (als het eens langer bergaf gaat of net dat ietsje te lang en te steil bergop, of voor het uitje naar de alpen van tijd tot tijd. Laatst in de Alpen geweest en mijn 30/23 was broodnodig. Mocht zelf net ietsje lichter zijn)
De schrik is dat ik door een compact te kiezen te vaak voor moet schakelen om hetzelfde bereik te hebben en voor schakelen heeft doorgaans een brutere overgang (je gaat verlichten, achter tot je niet meer kunt, verlicht je dan voor, dan lig je uiteraard TE licht).
Kan ik met een compact, op de 50 ongeveer hetzelfde bereik en rijgemak behouden als met mijn 42 op mijn triple? Met een 10-speed kan ik een 27 achter steken en zo mijn 42/23 benaderen, maar zijn de sprongen niet iets te groot bij die combinatie? Of voel je dat amper in de praktijk? t is inderdaad een feit dat als ik nu voel dat ik moet verlichten dat meestal met meer dan 1 kransje tegelijk moet gebeuren.
Graag de ervaring van de mensen die beiden gekend hebben en hetzelfde bereik als ik gebruiken (verhouding 3,5 tot 1,83).
Geen zever over compact is fraaier... als ik op mijn fiets zit merk ik daar niks van... Dan wil ik enkel het asfalt onder mijn banden aan een gemiddelde van bijna 30/h voorbij zien zoeven.
Ik heb nu een triple 52-42-30 en achter een 9-speed 12-23.
Ik wil me nu een nieuwe fiets aanschaffen en twijfel tussen terug een triple (zal weliswaar eerder een 52-39-30 en niet mijn geliefde 42) worden of een compact 50-34.
Probleem is het volgende, ik woon in een licht heuvelachtige regio waar ik zelden of nooit (eerder nooit) van mijn 42 voorblad afkom. Achter gebruik ik het volledige bereik.
Ik wil echter toch de mogelijk behouden om lichter en zwaarder te gaan (als het eens langer bergaf gaat of net dat ietsje te lang en te steil bergop, of voor het uitje naar de alpen van tijd tot tijd. Laatst in de Alpen geweest en mijn 30/23 was broodnodig. Mocht zelf net ietsje lichter zijn)
De schrik is dat ik door een compact te kiezen te vaak voor moet schakelen om hetzelfde bereik te hebben en voor schakelen heeft doorgaans een brutere overgang (je gaat verlichten, achter tot je niet meer kunt, verlicht je dan voor, dan lig je uiteraard TE licht).
Kan ik met een compact, op de 50 ongeveer hetzelfde bereik en rijgemak behouden als met mijn 42 op mijn triple? Met een 10-speed kan ik een 27 achter steken en zo mijn 42/23 benaderen, maar zijn de sprongen niet iets te groot bij die combinatie? Of voel je dat amper in de praktijk? t is inderdaad een feit dat als ik nu voel dat ik moet verlichten dat meestal met meer dan 1 kransje tegelijk moet gebeuren.
Graag de ervaring van de mensen die beiden gekend hebben en hetzelfde bereik als ik gebruiken (verhouding 3,5 tot 1,83).
Geen zever over compact is fraaier... als ik op mijn fiets zit merk ik daar niks van... Dan wil ik enkel het asfalt onder mijn banden aan een gemiddelde van bijna 30/h voorbij zien zoeven.