ombouwen naar compact, mogelijk?
wil mijn fiets graag tijdelijk ombouwen naar compact voor de bergen.
mijn idee: compact crankstel kopen en deze verwisselen met de reguliere 53-39 crank, andere cassette achterop et voila!?, klaar voor de bergen!
is het zo simpel of komt er meer bij kijken, crank is van dura ace (moet ultegra compact kopen) en fiets is ridley noah (ivm plaats voorderailleur).
wie weet raad..........................
mijn idee: compact crankstel kopen en deze verwisselen met de reguliere 53-39 crank, andere cassette achterop et voila!?, klaar voor de bergen!
is het zo simpel of komt er meer bij kijken, crank is van dura ace (moet ultegra compact kopen) en fiets is ridley noah (ivm plaats voorderailleur).
wie weet raad..........................
fietsen een verslaving? laat mij dan maar een verslaafde zijn!
Ervan uitgaande dat je nu een Hollowtech II systeem hebt kan dat inderdaad heel makkelijk. Lagers zijn compatible. Klusje van nog geen 10 minuten. Voorderailleur hoef je meestal niet eens in hoogte aan te passen (misschien een klein beetje).
Een Ultegra compact bestaat niet overigens, of je moet de FC-700 bedoelen maar officieel behoort die niet tot de Ultegra groep.
Je kunt ook gewoon het hele jaar met een compact rijden hoor, doe ik zelf ook. Er zijn gewoon 39T binnenbladen te koop (zelfs groter desgewenst) die je kunt steken als je terugkomt uit het gebergte.
Een Ultegra compact bestaat niet overigens, of je moet de FC-700 bedoelen maar officieel behoort die niet tot de Ultegra groep.
Je kunt ook gewoon het hele jaar met een compact rijden hoor, doe ik zelf ook. Er zijn gewoon 39T binnenbladen te koop (zelfs groter desgewenst) die je kunt steken als je terugkomt uit het gebergte.
Welke bladen (van TA specialites?) zijn hiervoor geschikt? Slechts een binnenblad veranderen voor de bergen, klinkt inderdaad aanlokkelijker dan cassette en ketting vervangen.havana schreef:Je kunt ook gewoon het hele jaar met een compact rijden hoor, doe ik zelf ook. Er zijn gewoon 39T binnenbladen te koop (zelfs groter desgewenst) die je kunt steken als je terugkomt uit het gebergte.
@ mca2: TA Spécialites met 110 mm steek, o.a. online te bestellen bij Salden
Scepticus heeft verder gelijk, al zou je kunnen aanvoeren dat je met een 12-25 het hele jaar door zou rijden, al is dit in de polder geen ideaal verzet aangezien de 18 hierin ontbreekt. Er zijn overigens ook mensen die het hele jaar door met een bergcassette rijden, dus wat dat betreft kijk ik nergens meer van op.
Scepticus heeft verder gelijk, al zou je kunnen aanvoeren dat je met een 12-25 het hele jaar door zou rijden, al is dit in de polder geen ideaal verzet aangezien de 18 hierin ontbreekt. Er zijn overigens ook mensen die het hele jaar door met een bergcassette rijden, dus wat dat betreft kijk ik nergens meer van op.
Nou ja, ook zonder versnellingen kun je heerlijk fietsen( ), maar als ik dan toch zo'n derailleur mee ga slepen wil ik wel exact de juiste verzetten hebben. En met bergverzetten die de 18 en soms zelfs de 16 missen kan ik op het vlakke inderdaad absoluut niet uit de voeten.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"
Waarom is het geen ideale 'poldercassette' wanneer de 18 ontbreekt? Op een 12-? cassette is dat pas het 7 kransje. Daar kom ik alleen als het heuvel- of bergop gaat of op een hersteltraining met veel wind tegen. Op het vlakke benut ik juist de kransjes die elkaar dicht opvolgen. Dus 14-15-16-17. De 12-13 zijn dan voor het meetrappen heuvelaf en met veel wind mee.
Het is in IMHO een kwestie van de juiste voorbladen kiezen. Maak een goede excel-sheet met voor jezelf realistische snelheden en bepaal dan je verzetten op zo'n manier dat je je cassette volledig benut. Het merendeel van de mensen hier benut het 50/52/53 voorblad, waar de fietsindustrie standaard de cranks mee aflevert, niet optimaal en zou veel beter een kleiner blad kunnen monteren. Maar ja, de gêne is blijkbaar moeilijk te overwinnen...
Het is in IMHO een kwestie van de juiste voorbladen kiezen. Maak een goede excel-sheet met voor jezelf realistische snelheden en bepaal dan je verzetten op zo'n manier dat je je cassette volledig benut. Het merendeel van de mensen hier benut het 50/52/53 voorblad, waar de fietsindustrie standaard de cranks mee aflevert, niet optimaal en zou veel beter een kleiner blad kunnen monteren. Maar ja, de gêne is blijkbaar moeilijk te overwinnen...
Jij hoefde je wellicht dan ook niet aangesproken te voelen...
Maar...hoe vaak ligt de ketting op 53/14, 53/15 of 53/16?
Ik pleit enkel voor een vollediger gebruik van de cassette en een goede afstemming van voorbladen/cassette op de fysieke mogelijkheden. En als ik met fietsen een beetje om mij heen kijk weet ik dat daar voor de meeste mensen nog een hoop te verbeteren valt...
Maar...hoe vaak ligt de ketting op 53/14, 53/15 of 53/16?
Ik pleit enkel voor een vollediger gebruik van de cassette en een goede afstemming van voorbladen/cassette op de fysieke mogelijkheden. En als ik met fietsen een beetje om mij heen kijk weet ik dat daar voor de meeste mensen nog een hoop te verbeteren valt...
Buitenblad gebruik ik bijna nooit (zeker niet als ik alleen rij), rij bijna altijd op mijn 40T binnenblad. 40x18 is nochtans een heerlijke versnelling voor een rustige duurtraining met windje tegen.
Met mijn 40 binnenblad kan ik t/m 36 km/uur (@ 100 rpm) binnenblad blijven rijden indien de kleinste twee kransjes niet gebruik.
Met mijn 40 binnenblad kan ik t/m 36 km/uur (@ 100 rpm) binnenblad blijven rijden indien de kleinste twee kransjes niet gebruik.
Maar welke snelheid rijd jij dan, of beter eigenlijk, welke frequentie ?
Op het vlakke rijd ik zo tussen de 53-21/19 en 53-16.
ik weet dat ik meest v.d. tijd zo rond de 95 zit met de frequentie..
Eingelijk hoe harder, hoe hoger ook de freqentie gaat.
Bij zo'n 43-45 is een fijne frequentie 110 voor mij..
Op het vlakke rijd ik zo tussen de 53-21/19 en 53-16.
ik weet dat ik meest v.d. tijd zo rond de 95 zit met de frequentie..
Eingelijk hoe harder, hoe hoger ook de freqentie gaat.
Bij zo'n 43-45 is een fijne frequentie 110 voor mij..
40x18 @ 100 rpm is 28 km/uur. Ideaal voor een rustige duurtraining met windje tegen. Rijd ik niet vaak op maar 't komt wel eens voor.
50x18 @ 100 rpm is 35 km/uur. Komt vaker voor.
Dit is wel een goede site
http://www.wielersportinfo.nl/trapfrequentie.htm
50x18 @ 100 rpm is 35 km/uur. Komt vaker voor.
Dit is wel een goede site
http://www.wielersportinfo.nl/trapfrequentie.htm