Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Enkel dubbel geklapt

marijn1982
Forum-lid

marijn1982 13 jul 2007 23:34

Afgelopen maandag is mn enkel dubbel geklapt en zit in het verband. Een drukverband welteverstaan.

En ik zou vandaag voor een week naar de Alpen vertrekken.... Balen dus.

Maar heeft iemand eerder met een fikse verstuiking gezeten? Hoe lang duurde t voordat je weer kon fietsen?

De artsen hebben gezegd dat t sowieso 6 weken duurt voordat ik weer normaal kan lopen.

baswolfs
Forum-lid

baswolfs 13 jul 2007 23:44

Ik heb er ervaring mee. Gelukkig maak je bij fietsen een in de lengterichting gestrekte beweging die de kruisbanden (die je nu waarschijnlijk opgerekt hebt) niet extra belast. Rustig fietsen is er zelfs goed voor. Voorwaarde is wel dat je schoenplaatjes goed afgesteld staan. Binnen no time zit je weer op de fiets terwijl lopen nog pijn kan doen. Voetballen of squashen is wel een week of 8 verleden tijd.

Beterschap!
http://www.kuitenbijters.com" onclick="window.open(this.href);return false;

marijn1982
Forum-lid

marijn1982 13 jul 2007 23:48

[quote="baswolfs"]Ik heb er ervaring mee. Gelukkig maak je bij fietsen een in de lengterichting gestrekte beweging die de kruisbanden (die je nu waarschijnlijk opgerekt hebt) niet extra belast. Rustig fietsen is er zelfs goed voor. Voorwaarde is wel dat je schoenplaatjes goed afgesteld staan. Binnen no time zit je weer op de fiets terwijl lopen nog pijn kan doen. Voetballen of squashen is wel een week of 8 verleden tijd.

Beterschap![/quote]

Oke, bedankt voor je reactie.

Ik denk dat ik binnen nu en 3 weken wel kan fietsen. De Alpen volgende week moet ik toch laten schieten.

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 14 jul 2007 00:30

Ik heb ook wel eens mijn enkel verstuikt. (enkel naar binnen geklapt en laterale bandjes verrekt, niet gescheurd)

Ik heb toen een dag of 3 alleen maar met mn been omhoog gezeten, in drukverband, afwisselend koude en warme compressen, om de zwelling zo snel mogelijk weg te krijgen.

Na een dag of 4 zat ik alweer op de Tacx.

Zoals baswolfs ook al zei: bij fietsen komt er geen enkele zijwaartse belasting op, dus fietsen kan al heel erg snel weer! (wel oppassen met uitklikken uit pedalen!!)

Na anderhalve week ofzo ging ik weer schaatsen en ik schrok me rot want de zijdelingse stabiliteit was er totaal uit. Na 3 weken reed ik weer wedstrijden (met tape) na een maand of 2 kon ik weer helemaal alles zonder tape en pijnvrij.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

frankvanboven
Forum-lid

frankvanboven 14 jul 2007 10:11

Vooropgesteld: in ben geen medicus!

Ik heb zelf ooit mijn enkelbanden gescheurd gehad. Ik kreeg half gips en heb 5 dagen met m'n pootje hoog gezeten. De verdikking ter grote van een halve tennisbal zat er toen nog steeds. In het ziekenhuis zag de arts geen reden om me nog in het gips te houden. Door de sport (Schaatsen en fietsen) kon ik zelf voldoende stabiliteit geven. Fietsen en schaatsen mocht ook, als ik maar in de schoenen paste. Voor het schaatsen adviseerde hij een "herinneringstape".

Volgende dag ben ik met wat angst op de fiets geklommen en heb 60Km gereden. Jawel.....zwelling weg. 4 dagen later ben ik weer gaan schaatsen. Heel bijzonder als je de eerste slagen moet maken! Doodeng!!. Uiteindelijk reed ik 13 dagen na het ongeval persoonlijke records op de 500 en 1500 meter. Wat rust en gedwongen technisch rijden al niet kan doen!

Het verhaal van zes weken rust wat ze jou hebben gegeven is standaard, dat ze volgens mij bij dezelfde kwetsures ook aan oude mannetjes en vrouwtjes geven.

Zoals eerder opgemerkt: rustig weer gaan proberen te fietsen. Je voelt het vanzelf of het gaat of niet.

Succes met je herstel.

blaffy10
Forum-lid

blaffy10 14 jul 2007 13:21

[quote="baswolfs"]Ik heb er ervaring mee. Gelukkig maak je bij fietsen een in de lengterichting gestrekte beweging die de kruisbanden (die je nu waarschijnlijk opgerekt hebt) niet extra belast. Rustig fietsen is er zelfs goed voor. Voorwaarde is wel dat je schoenplaatjes goed afgesteld staan. Binnen no time zit je weer op de fiets terwijl lopen nog pijn kan doen. Voetballen of squashen is wel een week of 8 verleden tijd.[/quote]

Omdat je bij fietsen vooral de enkel buigt en strekt zal je zien dat fietsen vrij snel te hervatten is. Sterker nog met zwelling is fietsen perfecte manier om zwelling tegen te gaan, vanwege de toenemende circulatie,bij inspanning, wordt de zwelling sneller geabsorbeerd.
De voorwaarde voor goed afgestelde schoenplaatjes (?) is met een verzwikte enkel niet minder belangrijk dan normaal.
Wat verder bovenstaande bedoeld met opgerekte kruisbanden is mij een raadsel, die zitten nml in je knie en hebben er zelden iets mee te maken.
Alstublaft.

baswolfs
Forum-lid

baswolfs 14 jul 2007 14:11

Touché.... ik bedoel de banden die kruislings over je wreef lopen :-)
Waarschijnlijk zit er een 'derde enkel' aan de buitenkant van je wreef. Technisch is dat een laterale band, of iets van die strekking. Maar enfin... voorzichtigheid is het motto.
http://www.kuitenbijters.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie