Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

nieuwe fiets, help?!?!?!

heiko
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 jul 2007 11:35

heiko 09 jul 2007 11:46

Als vers forum lid dacht ik, laat ik maar meteen met de deur in huis vallen. Ik ben op zoek naar een nieuwe fiets en vind het heel moeilijk om te kiezen tussen het massale aanbod. Ik hoop dat een paar mensen hier een paar goede tips voor me hebben...

Ik ben eigenlijk een mtb-er en wil er een racefiets bij hebben om wat duurtrainingen te kunnen doen, op termijn wellicht ook een keer een amstel gold meepikken etc.

als mtb rijd ik een specialized epic, een redelijk sportieve fiets. Zoiets zoek ik denk ik ook wel terug in een racefiets, het hoeft echter ook geen knalhard ding te zijn. Tochten van een paar uur moet je ook vol kunnen houden.

Ik denk dat ik het liefst een carbonnen frame met ultegra of gelijkwaardige afmontage heb. Qua budget wil ik het ook niet veel gekker maken...

Afgelopen weekend heb ik een testfiets meegehad, een specialized Roubaix Expert. Het fietst erg goed maar op de een of andere manier twijfel ik echt of dit wel de fiets is waar ik naar op zoek ben, ik denk dat ik wel een iets sportievere zit wil.

Iemand nog goede ideeen? Bij canyon bijvoorbeeld hebben ze voor nette prijzen ook mooi spul staan en ik hoor veel goede verhalen over deze fietsen. Dat je niet kunt testrijden vind ik echter wel een groot nadeel, kan iemand me vertellen hoe een carbonnen canyon frame zich ongeveer verhoudt tot een specialized roubaix frame???

Al met al een heel verhaal zo, ik hoop dat jullie me wat nuttige tips kunnen geven.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39571
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 09 jul 2007 11:53

Korte reactie, specifiek op de Roubaix. De Roubaix is een zogenaamde comfort racer. Daar zit je niet echt racespecifiek op. Zie het meer als een wat comfortabelere toerfiets. Je kunt dan beter eens een Speci Tarmac proberen. Die is meer wedstrijd gericht.
Heb je die testfiets van een dealer meegekregen trouwens?
Less is bore

heiko
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 jul 2007 11:35

heiko 09 jul 2007 12:02

Die fiets heb ik inderdaad van mijn dealer meegekregen. Het is dezelfde dealer als waar ik mijn mtb gekocht heb, ben er wel tevreden.

Ze kunnen een hele goede aanbieding maken voor die roubaix, is echt erg interessant. Ik denk dat ik inderdaad liever een tarmac zou hebben en die hebben ze niet in mijn maat (56) staan. Een fiets voornamelijk kopen omdat het zo een sterke aanbieding is, is denk ik op de lange termijn niet het slimste. Ik wil er graag over een jaar nog steeds tevreden mee zijn.....

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39571
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 09 jul 2007 12:51

Welke dealer is dat als ik vragen mag? (zit nog te dubben over een Epic).

Ik zou niet voor een aanbieding zwichten, maar voor de fiets die bij je past!! Als dat dan 200,- euro duurder is, is dat op langere termijn altijd goedkoper als na een jaar je fiets ontvreden inruilen voor een andere.
Less is bore

heiko
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 jul 2007 11:35

heiko 09 jul 2007 15:57

Bikesportive in Haarlem, leuke kleine zaak met goede mensen. Een epic is echt een wereldfiets, nooit spijt van gehad.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39571
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 09 jul 2007 16:02

Ik kan misschien een 2006 Epic frame met fox achterdemper krijgen in mijn maat. Misschien gewoon eens proberen.
Less is bore

heiko
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 jul 2007 11:35

heiko 09 jul 2007 16:48

is zeker de moeite waard, persoonlijk vind ik dat een demper zoals op de epic, echt veel meerwaarde biedt tov een hardtail. Zeker ook in Nederland. Gewoon uitproberen en kijken of het je wel of niet bevalt.

Maarru, kweetniet of er ook nog wat tips zijn tov mijn originele post???

refie
Forum-lid
Berichten: 572
Lid geworden op: 23 jan 2006 09:52

refie 09 jul 2007 17:19

gelukkig ben ik in het bezit van een epic en een roubaix. ja als ik van mijn epic overstap op mijn roubaix dan vind ik het stuur hoog in de lucht staan. maar na een uur of vijf ben ik vaak blij dat het daar staat.... Je omschijft je epic als een "comfort" hardtail. Ik verwacht dan ook dat je met een roubaix veel plezier kunt beleven.
Canyon Endurace SLX DISC 8.0 Di2
Niner RLT 9 RDO
Grand Canyon SLX 9.0
SW Roubaix
SW Epic

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39571
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 09 jul 2007 17:32

Refie, ik ben het niet met je eens. Een Epic kun je ook zeer sportief afmonteren/rijden. Is tenslotte en racegeorienteerd model.
Het 5 uur rijden op een racefiets is trainbaar. Doordat je het niet vaak doet zul je idd een roubaix prettiger ervaren.
Less is bore

heiko
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 jul 2007 11:35

heiko 09 jul 2007 17:48

@refie, ik heb voornamelijk voor een Epic gekozen vanwege het stuurgedrag, de controle tijdens afdalingen en inderdaad het feit dat niet elke boomwortel een klap is. Nu ervaar ik mijn Epic, misschien voor mijn gevoel, als een sportievere fiets dan de roubaix.

Afgelopen weekend heb ik een uurtje of 8 op de roubaix gezeten en ik moet wel bekennen dat ik dus helemaal geen last heb gekregen van mijn rug oid. Ik vraag me echter sterk af of ik dat wél had gehad bij een tarmac oid.

Ik ben niet van plan wedstrijden te gaan rijden, een knalhard ding hoeft dus echt niet, sportieve rijeigenschappen vind ik daarentegen wel belangrijk. Probleem is dat mijn referentiekader nogal krap is op het gebied van racefietsen.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39571
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 09 jul 2007 18:17

Een tarmac is niet knalhard, maar wel met wedstrijdgerichte geometrie. Een Canyon bijvoorbeeld is wel knalhard. Dan voel je elk steentje.
Less is bore

heiko
Forum-lid
Berichten: 19
Lid geworden op: 09 jul 2007 11:35

heiko 09 jul 2007 18:36

Daniel1975 schreef:Een tarmac is niet knalhard, maar wel met wedstrijdgerichte geometrie.


en voor mijn gevoel ben ik daar juist naar op zoek. Weet je misschien nog wat andere fietsen die deze eigenschappen hebben?

Plaats reactie