Pagina 1 van 2

achterpat vervangen Scott Cr1

Geplaatst: 08 jul 2007 23:01
door sander01
Heeft er iemand ervaring met het vervangen van een achterpat in een carbon frame. Ik heb mijn fiets net een maand en ben onderuit gegaan. Hierna zijn er nog drie over mijn fiets gegaan,waardoor mijn achterpat krom is. Ze willen het nu gaan vervangen. Warm maken en dan oude eruit en nieuwe erin. Scott zelf geeft dan geen garantie meer. De verzekering wil dit dan overnemen, maar ik heb er geen goed gevoel bij. Mijn fietsenmaker had het erover dat het frame op den duur kan breken. Is dat zo?
Sander

Geplaatst: 09 jul 2007 14:18
door maus_1990
ìs het een alu achterpad? dan kan je die gewoon vervangen, ik heb het meerdere malen gedaan ( weliswaar geen Scott maar een Look) zolang je je mond hou tegen Scott merken hun evt. ook niet dat jij je pad heb vervangen.

Breken? wat zou er moeten breken? je pad ik zo gemaakt dat die krom gaat zodat je frame niet breek, daarom heb je ook in mijn weten geen stalen achterpatten ter vervanging, of carbon, dat trekt je frame dan gewoon niet.

Geplaatst: 09 jul 2007 14:26
door ilko
CR1 achterpatten zijn niet verwisselbaar, dus als dit toch nodig is moet je een hele nieuwe bevestiging in je carbon buizen lijmen. Er was laatst een topic hierover waarin Sharkman zei dat hij het ooit weleens langs had zien komen. Ik geloof niet dat het een echt wenselijke operatie is. Misschien kun je bij Sharkman het beste checken, hij heeft erg veel ervaring met Scott.

Geplaatst: 09 jul 2007 14:28
door amclassic-fan
Ik snap echt niet wat jij wilt doen Maus. Dat achterpad is niet vervangbaar met 2 schroefjes, het hele stuk zit gewoon verlijmd in het carbon.
Carbon achterpatten bestaan ook, ze zijn alleen een beetje zeldzaam, Spin maakt ze bijv.

PS zomaar een achterpad met die van een ander merk/model vervangen is een slecht plan want ze zijn nagenoeg nooit identiek.

Geplaatst: 09 jul 2007 14:45
door sharkman
Licht eraan welke CR1 versie je hebt. Type 1 was aan de bovenzijde geschroeft maar aan de onderzijde gelijmd. Type 2 is aan beide zijden gelijmd.
Vervangen van de pad is mogelijk (door Scott). Lijmverbindingen worden verwarmd, pat eruit en nieuwe erin.

Er zijn inmiddels voldoende frames met Carbon patten (waaronder mijn eigen addict). De achterderailleurhaak is echter meestal van alu

Geplaatst: 09 jul 2007 14:50
door maus_1990
Amclassic-fan schreef:Ik snap echt niet wat jij wilt doen Maus. Dat achterpad is niet vervangbaar met 2 schroefjes, het hele stuk zit gewoon verlijmd in het carbon.
Carbon achterpatten bestaan ook, ze zijn alleen een beetje zeldzaam, Spin maakt ze bijv.

PS zomaar een achterpad met die van een ander merk/model vervangen is een slecht plan want ze zijn nagenoeg nooit identiek.


ik ken de achterpad van een CR1 niet, maar als het een verwisselbare was dan.... in die contekst bedoelde ik het,,, maar als het een full carbon is, die in het frame verlijmd is, is dat niet zo'n leuk grapje, maar was het zeker een ding om mee rekening te houden als je een frame koop en ermee gaat koersen

Geplaatst: 09 jul 2007 15:36
door daniel1975
maus_1990 schreef: ik ken de achterpad van een CR1 niet,

Wellicht verstandiger om dat gewoon niets te posten? Zo breng je namelijk mensen compleet op het verkeerde spoor!!

Geplaatst: 13 jul 2007 17:17
door warmong
Ik heb ook een kromme achterpat in een CR1 frame. Ben ermee naar de officiële hersteller van Scott frames in België geweest, en die zei me dat hij die pat inderdaad kan vervangen, maar het hele proces moet wel via Scott gaan. De hersteller heeft de achterpatten zelf niet op stock, maar krijgt van Scott bij het kapotte frame 1 nieuwe achterpat die hij er dan inlijmt. Je moet maw wel met je frame naar een officiële scott dealer.
De officiële herstelling is blijkbaar behoorlijk duur, dis ik ga eerst zelf eens proberen of ik de achterpat niet teruggebogen krijg, maar daar heb ik niet te veel hoop op, aangezien het om aluminium gaat.

Geplaatst: 13 jul 2007 22:34
door sharkman
Volgens mij had ik dit eerder al verteld, maar ik neem aan dat het goed moet gebeuren en dat je geen doodswens hebt (want dan zit je met zelf inlijmen/richten aardig op de goede weg)

Als je gaat richten zou je moeten verwarmen en dat kan niet want de lijmverbindingen gaan dan los. Wil je toch buigen dan zul je een manier moeten vinden om te zorgen dat er geen kracht op de carbon buizen komt te staan (en dat wordt lastig).

P.s. mocht je de boel slopen dan kun je altijd nog gebruik maken van de crash garantie :-)

Geplaatst: 14 jul 2007 00:29
door sander01
Bedankt voor jullie reactie's. Mijn verzekering heeft het frame in overleg met Scott naar Herman Braun (http://www.herman-braun.nl/frames.htm). Volgens AVASS de beste frame specialist, die wij in Nederland hebben en gedurende 15 jaar als mecanicien bij Gazelle ( in de Tour de France, o.a. met Joop Zoetemelk) in dienst is geweest. Zij gaan het oude achterpat eruit halen en dan het nieuwe, via scott gekregen, achterpat er weer in plaatsen. De verzekering neemt de garantie over van Scott. De kosten weet ik niet, wat dat regelt de verzekering.
Ik laat jullie weten wat mijn ervaringen zijn bij terugkomst.
Sander

Geplaatst: 14 jul 2007 11:26
door sharkman
Waarom niet gewoon naar Scott sturen, zijn hebben ervaring met hun eigen frames. Herman braun zal weinig of geen ervaring met deze frames hebben.
Persoonlijk zou het mij worst wezen of een frame al dan niet breekt (garantie) zolang ik er zelf maar niet op zit.......