Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Gefreesde tandwielen.

velo
Forum-lid
Contact

velo 08 jul 2007 15:33

Klopt het dat als je gefreesde tandwielen gebruikt dat deze met het zelfde onderhoud langer meegaan dan de zgn. gestampte tandwielen.

Het voordeel zou moeten zijn dat de passing van de ketting rol vanaf het begin beter is en daarmee de levensduur ook langer.

Iemand ervaring met deze gefreesde tandwielen.
Staal, je blijft rijden ....
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

amclassic-fan
Forum-lid HC

Gebruikersavatar amclassic-fan 08 jul 2007 21:01

Je hebt het neem ik aan over voorbladen. Goedkope stalen bladen zijn meestal gestampt en de duurdere aluminium bladen gefreesd. Die aluminium bladen slijten wel ietsje harder, maar ze zijn een stuk lichter en zo vaak verslijt je voorbladen toch ook niet?
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

confused
Forum-lid

confused 08 jul 2007 21:36

Amclassic-fan schreef:... Goedkope stalen bladen zijn meestal gestampt en de duurdere aluminium bladen gefreesd. ...

Gestanst, bedoelen jullie, neem ik aan?

baron062
Forum-lid

baron062 08 jul 2007 22:23

De passing van gestampte (gestanste) bladen hoeft niet veel slechter te zijn, en indien wel is dit passingsverschil door slijtage na enige tijd verdwenen. Het grootste voordeel van gefreesde bladen is de hardere materiaalkwaliteit. 7075 T6 alu (veel gebruikt) laat zich wel stampen, maar bij de fijnere details als de tanden geeft dit geen mooi resultaat.

velo
Forum-lid
Contact

velo 08 jul 2007 23:52

Het had betrekking op de voor als achter tandwielen :-)

Dus als ik het goed begrijp dan is het tov. de standaard tandwielen niet echt een vooruitgang om gefreesde tandwielen te overwegen mbt. duurzaamheid.

Weer wat geleerd :-)

Tja, die marketing jongens die weten het mooi te brengen :-)
Staal, je blijft rijden ....
http://vintageveloblog.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie