Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Gereedschapset

coronel
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 mei 2007 23:05

coronel 04 jul 2007 22:09

Ik ben op zoek naar een gereedschapset waarmee ik mijn fiets kan onderhouden, maar binnenkort ga ik ook mijn groep veranderen van 105 naar ultegra. Dus het zou handig zijn als ik dit ook met deze set kan doen. Inbussleutels en een kettingpons heb ik al. Prijs ben ik nog niet helemaal over uit, maar met 150 euro, moet het toch te doen zijn. Het hoeft trouwens niet absolute topkwaliteit te zijn, zolang het maar geen troep is. ;)

BonoCross
Forum-lid
Berichten: 856
Lid geworden op: 24 jan 2007 23:32

BonoCross 04 jul 2007 22:47

Ik heb een jaar of 2 geleden een gereedschapset bij de Lidl gekocht. Dat klinkt al goedkoop en dat was het ook (30 euri) maar ik heb er al behoorlijk wat plezier van beleefd. Ik heb mijn race- en crossfiets er mee opgebouwd. Alleen de kettingpons is van zeer slechte kwaliteit maar de rest is gewoon prima. Het merk is trouwens ADW, misschien dat je op internet een adresje kan vinden waar ze deze set verkopen. Succes in elk geval!
Canyon Ultimate CF SL 2016

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40158
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 04 jul 2007 22:50

Less is bore

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28017
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 04 jul 2007 22:53

Los kopen is beter, goedkoper, praktischer. In zo'n set zitten altijd dingen die je niet nodig hebt en dingen die je wel nodig hebt missen net weer.

Mijn set zou bestaan uit:

- imbussen
- schroevendraaiers
- kabelkniptang (Tacx of BBB zijn prima en niet duur)
- kettingpons
- Hollowtech II sleutel (die van Shimano kost geen deuk)
- momentsleutel
- vetspuit
- kettingzweep + kransafnemer (Tacx/BBB)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40158
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 04 jul 2007 23:12

En sleuteltje 13 en 15 kunnen ook wel van pas komen.
Less is bore

coronel
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 mei 2007 23:05

coronel 04 jul 2007 23:28

Het gereedschap los kopen is denk ik toch een beter plan.

Maar om de groep om te bouwen heb ik voorzover ik het goed heb in ieder geval dit nodig.

Momentsleutel (heb ik al)
Inbussleutels (heb ik al)
Cassetteverwijderaar (BTL-12S)
Kettingzweep (BTL-11)
Bracket (BTL-27)


En voor het onderhoud
Kettingslijtagemeter (BTL-51)

Mis ik nog iets? En kun je voor beide groepen hetzelfde gereedschap gebruiken.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 40158
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 05 jul 2007 00:24

Kabelkniptang. Koop een goede, anders wordt het drama!!
Less is bore

zerk
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 jul 2007 01:10

zerk 05 jul 2007 00:36

voor de freewheel heb je imbus 10 nodig, kijk ff of je die hebt
als je toch bezig bent koop ff 2 platte sleutels om je lagers af te kunnen stellen.
volgens mij (uit het hoofd) maatje 13 en 17 maar check ff voor de zekerheid.
speciale sleutel om trapas eruit te kunnen schroeven. (vraag me niet welke)
Daniel1975 schreef:Kabelkniptang. Koop een goede, anders wordt het drama!!


en daar kan ik het zeer mee eens zijn
en ik gebruik altijd een speciale kniptang voor de versnellerkabel.
tja eeeh volgens mij.... moet het daarmee lukken.
zet wel de hersentjes aan kraken deze vraag, wat is nou het minimum benodigd, voel me nu net een gereedschapfreak die alles wil hebben.
afijn, iig deze tip, wil je er zeker van zijn dat je alles heb, probeer om te bouwen en als iets niet lukt dan mis je dat, of was dat een open deur intrappen:p
bijna 30 uur per week betaald knutselen ;)
werk kan leuk zijn

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28017
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 05 jul 2007 09:53

Trapas is volledig afhankelijk van het systeem. Voor Shimano hoef je tegenwoordig alleen nog zo'n Hollowtech II sleutel te hebben.

Afbeelding

Kettingslijtagemeter is niet nodig; je kunt veel beter je ketting na 3000 of 4000 km vervangen (zie ook topic "kettingslijtage" ).

spietpiet
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 19 mar 2006 17:45

spietpiet 05 jul 2007 12:22

havana schreef:
Kettingslijtagemeter is niet nodig; je kunt veel beter je ketting na 3000 of 4000 km vervangen (zie ook topic "kettingslijtage" ).


Op een mountainbike kan het veel eerder gedaan zijn met een ketting dus het blijft imho een prima investering.
Eén keer je ketting te laat vervangen kost meer dan een kettingslijtagemeter.

Op een racefiets kan je met een beetje geluk ook wel eens 7000 km met een ketting doen, voordat hij volgens de meter versleten is.
Twee maal een ketting te vroeg vervangen en je hebt de kettingslijtagemeter er weer uit.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28017
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 06 jul 2007 00:03

Ja maar als je bij een racefiets te lang met dezelfde ketting doorrijdt moet je ook je cassette vervangen.

Je moet veel eerder vervangen dan zo'n meter het zegt. Bij 3000 à 4000 is een ketting volgens die meter nog helemaal niet versleten.

spietpiet
Forum-lid
Berichten: 1205
Lid geworden op: 19 mar 2006 17:45

spietpiet 06 jul 2007 00:23

Wanneer je de Rohloff Caliber gebruikt vervang je de ketting wanneer het nodig is.
Wanneer de Caliber aangeeft dat de ketting vervangen dient te worden, dan is de cassette nog in een dergelijke staat dat je met dezelfde cassette door kan blijven blijven rijden.

Caliber meting voorkomt dus overmatige slijtage aan cassette en kettingbladen.


- Der richtige Zeitpunkt :
- Auch wenn eine Schaltungskette noch voll funktionstüchtig ist, paßt sie ab einer bestimmten Verschleißgröße nicht mehr genau mit den Ritzeln überein.
- Wird die Kette jetzt nicht gegen eine Neue ausgetauscht, arbeiten sich Ritzel und Kettenblätter vorzeitig ein und müssen dann beim Kettenwechsel ebenfalls erneuert werden.
- Mit dem ROHLOFF-CALIBER 2 ist es möglich, schnell und zuverlässig genau den richtigen Zeitpunkt für den Kettenwechsel zu ermitteln.
- Die Handhabung:
- Den ROHLOFF-CALIBER 2 mit der Vertiefung 1 einfach auf eine Rolle stecken und mit der Meßnase 2 auf die Kette schwenken.
- Bei einer neuen Kette paßt die Meßnase gerade mit der Spitze zwischen die Rollen (Bild I).
- Je größer der Verschleiß, desto tiefer taucht die Meßnase ein (Bild II).
- Taucht die Meßseite A vollständig ein, so daß die Lehre über die ganze Meßlänge auf den Rollen aufliegt, so ist die Kette um 0,075mm pro Gelenk verschlissen.
- Um Aluminiumritzel vor vorzeitigem Verschleiß zu schützen, sollte jetzt die Kette gegen eine Neue ausgewechselt werden Taucht die Meßseite S vollständig ein, so ist die Kette um 0,1mm pro Gelenk verschlissen.
- Um Stahlritzel vor vorzeitigem Verschleiß zu schützen, sollte jetzt die Kette gegen eine Neue ausgetauscht werden.
- Der ROHLOFF-CALIBER 2 ist aus gehärtetem Edelstahl gefertigt, und es kann der Verschleiß an allen Schaltungskettentypen 1/2" x 3/32" gemessen werden.
- Um dauerhaft als Präzisionswerkzeug funktionsgerecht zu bleiben, sollte er sorgfältig behandelt werden.

Plaats reactie