Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

Spinning bike

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 04 jul 2007 15:33

Ik ben aan het denken om een spinningsbike aan te schaffen zodat ik toch tijdens het slechte weer thuis kan spinnen.

In een ander topic las ik dat er een aantal onder ons naar de sportschool gaan om te spinnen maar via dit topic zou ik dus graag willen weten wie van jullie thuis spinnen?

Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

dwangarbeider
Forum-lid

dwangarbeider 04 jul 2007 22:13

Zou je dan niet beter een Tackx o.i.d. aanschaffen ? Dit is toch fijner fietsen dan zo'n spinningbike. Je hebt de zitpositie waar je aan gewend bent , je kunt de weerstand regelen met de versnellingen van de koersfiets en met de rem van de Tackx. Ik denk ook dat dit veel goedkoper is dan een kwalitatieve spinningfiets

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 05 jul 2007 10:06

Op een spinningsfiets kun je wel veel makkelijker staan dan een op een Tacx. Beiden vind ik thuis maar moeilijk uit te voeren qua motivatie. Wil je een goede spinningfiets neem dan een Schwinn want die zijn behoorlijk hufterproof en je kunt er makkelijk spareparts (remviltjes, ketting, etc) voor bestellen.

Bij Futurumshop heb je trouwens ook goedkopere Schwinn imitaties (van Dunlop e.a.).

Ik zal je nu vast vertellen dat de geometrie van elke spinningfiets vaak om te huilen om nog maar te zwijgen van de verschrikkelijke q-factor. Vaak is een ander zadel monteren al niet eens mogelijk.

intersantos
Forum-lid

intersantos 05 jul 2007 11:53

[quote="havana"]Op een spinningsfiets kun je wel veel makkelijker staan dan een op een Tacx. Beiden vind ik thuis maar moeilijk uit te voeren qua motivatie. Wil je een goede spinningfiets neem dan een Schwinn want die zijn behoorlijk hufterproof en je kunt er makkelijk spareparts (remviltjes, ketting, etc) voor bestellen.

Bij Futurumshop heb je trouwens ook goedkopere Schwinn imitaties (van Dunlop e.a.).

Ik zal je nu vast vertellen dat de geometrie van elke spinningfiets vaak om te huilen om nog maar te zwijgen van de verschrikkelijke q-factor. Vaak is een ander zadel monteren al niet eens mogelijk. [/quote]

Het is ook niet de bedoeling van een spinningfiets om de geometrie van een racer te benaderen. Deze is nl afgestemd op de diversiteit in oefeningen (en dus posities). Als je binnen wilt trainen als op je racefiets, is het verstandiger om op de Tacx te gaan. Als je toch besluit om voor de spinningbike te gaan, zou ik inderdaad gaan voor de Schwinn of Tomahawk. Hier passen gewoon je eigen zadel en pedalen op. Vaak worden ze op marktplaats aangeboden, afkomstig van sportscholen. Meestal zijn deze goed onderhouden. Ik zou je in ieder geval afraden de goedkope imitaties (zoals Dunlop) aan te schaffen.

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 05 jul 2007 14:59

[quote="intersantos"][quote="havana"]Op een spinningsfiets kun je wel veel makkelijker staan dan een op een Tacx. Beiden vind ik thuis maar moeilijk uit te voeren qua motivatie. Wil je een goede spinningfiets neem dan een Schwinn want die zijn behoorlijk hufterproof en je kunt er makkelijk spareparts (remviltjes, ketting, etc) voor bestellen.

Ik zal je nu vast vertellen dat de geometrie van elke spinningfiets vaak om te huilen om nog maar te zwijgen van de verschrikkelijke q-factor. Vaak is een ander zadel monteren al niet eens mogelijk. [/quote]

Het is ook niet de bedoeling van een spinningfiets om de geometrie van een racer te benaderen. Deze is nl afgestemd op de diversiteit in oefeningen (en dus posities). Als je binnen wilt trainen als op je racefiets, is het verstandiger om op de Tacx te gaan. Als je toch besluit om voor de spinningbike te gaan, zou ik inderdaad gaan voor de Schwinn of Tomahawk. Hier passen gewoon je eigen zadel en pedalen op. Vaak worden ze op marktplaats aangeboden, afkomstig van sportscholen. Meestal zijn deze goed onderhouden. Ik zou je in ieder geval afraden de goedkope imitaties (zoals Dunlop) aan te schaffen.[/quote]

Bedankt voor de tips.
Ik heb inderdaad nagedacht om een Tacx aan te schaffen maar omdat ik een carbon frame heb lijkt het me niet verstandig.
Albert Einstein

henkv
Forum-lid
Contact

henkv 05 jul 2007 15:31

Ik heb zelf de dunlop elite. Kun je probleemloos zadel en pedalen gebruiken die je gewend bent (of voor buiten hebt afgeschreven). Is niet zo duur als een Schwinn. Je kunt aan een spinfiets, trekken, rukken, hangen, beuken maar dat staat muurvast op de grond. Ritme is traploos in te stellen. Als motivatie is één van de mogelijkheden http://www.fiets.nl/news.asp?NewsId=840&NewsCatId=2 . Je kunt op een spinfiets geweldig "ronddraaien" en na de winter had ik behoorlijk meer power in de benen dan voorheen na een winterperiode. Het is inderdaad zo dat het niet 100% is in te stellen op je eigen maat, maar daarom zit je er ook niet 4 uur op, en blijft je fiets lekker rusten totdat je weer naar buiten gaat.
Mijn trainingen op bikeplanner.com

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 05 jul 2007 16:00

[quote="body"]Ik heb inderdaad nagedacht om een Tacx aan te schaffen maar omdat ik een carbon frame heb lijkt het me niet verstandig.
[/quote]

Dan koop je een Tacx en voor E75 een tweedehands racertje erbij om erop te zetten.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

surplomb
Forum-lid

surplomb 05 jul 2007 16:57

Heb eens een INQ spinningbike aangeschaft bij Perry Sport. Hier een reacezadel en spd pedalen gezet en een computertje.
Gebruik hem alleen om souplesse te trainen en "uit te rijden" na een tocht/koers.

Bevalt uitstekend.
Zo en nu eerst een bavaria

monique
Forum-lid

monique 05 jul 2007 21:12

[quote="Scepticus"][quote="body"]Ik heb inderdaad nagedacht om een Tacx aan te schaffen maar omdat ik een carbon frame heb lijkt het me niet verstandig.
[/quote]

Dan koop je een Tacx en voor E75 een tweedehands racertje erbij om erop te zetten.
[/quote]

waar koop jij een racertje voor 75 euries?

scepticus
Forum-lid HC

Gebruikersavatar scepticus 05 jul 2007 21:43

Laatst nog op marktplaats.

Gazelle Formula, Reynolds 501, RX100, 7-speed, geïndexeerde buiscommandeurtjes, dual pivot remmen, Shimano Look-patent klikpedalen, rigida velgen.

Ik heb er een fixie van gemaakt, maar ik had er ook zoals ie was nog prima op kunnen fietsen. Ik was eigenlijk positief verrast hoeveel fiets je voor zo weinig geld kunt krijgen. Niet licht, niet fancy, maar die RX100 werkte prima. :)

Je kan zelfs fietsjes vinden voor E30, maar dan krijg je toch wel vaak oude barrels waar ook moeilijker onderdelen voor zijn te krijgen (opschroefpignon, long reach remhoeven, cranks en bladen uit één stuk of rare steek etc)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 07 jul 2007 18:04

Uit onderzoek van Tour blijkt dat je een carbon frame prima kunt gebruiken op een Tacx. Als je op de weg rijdt komen er zelfs meer krachten op dan in een Tacx.

Waarom iemand een fietscomputer op een thuistrainer wil moet iemand me toch eens uitleggen. Bij Futurumshop heb je ook heleboel mensen die vragen of dat mogelijk is. Ik kan niet snappen waarom. Je kunt geen realistische kilometers maken op een thuistrainer.

Het enige dat je nodig hebt is een hartslagmeter en/of stopwatch.

Einstein
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Einstein 07 jul 2007 22:57

[quote="havana"]Uit onderzoek van Tour blijkt dat je een carbon frame prima kunt gebruiken op een Tacx. Als je op de weg rijdt komen er zelfs meer krachten op dan in een Tacx.[/quote]

Waar heb je dat onderzoek gelezen want het lijkt me wel de oplossing om een tacx te gebruiken.
Albert Einstein

Plaats reactie