Welke verende voorvork
ik heb deze winter een nieuwe mountainbike aangeschaft, zie hieronder: nu wil ik echter voor vakanties en trips in het buitenland een verende voorvork hebben, wat raden jullie aan, ik heb niet de intentie om 'heel veel' geld uit te geven. ik heb ook niet echt een idee van prijzen. kunnen jullie helpen:
ik ben 62kg
Balhoofd Chris King Perdido
Banden set Schwalbe fast fred
Binnenbanden Schwalbe
Cassette Shimano ultegra
Crankstel + bracket XTR hollowtech 2
Derailleur achter Shimano XT (rapid rise)
Derailleur voor Shimano XT
Handvatten Ritchey WCS Foam
Ketting Shimano XT
Pedalen Time atac xs
Remmen, velg Magura HS33
Shifters Shimano LX shifters (triggers)
Stuur Ritchey WCS MTB
Stuurpen Ritchey WCS MTB 120mm
Voorvork Pace R31 TI
Wielset MTB velg dt-swiss X450 velgen/spaken/xt naven/dt powerlock nippels
Zadel Selle San Marco Aspide (zelf getuned)
Zadelpen Ritchey WCS MTB
Zadelpenklem Klem aluminium (inbus)
suggesties??
ik ben 62kg
Balhoofd Chris King Perdido
Banden set Schwalbe fast fred
Binnenbanden Schwalbe
Cassette Shimano ultegra
Crankstel + bracket XTR hollowtech 2
Derailleur achter Shimano XT (rapid rise)
Derailleur voor Shimano XT
Handvatten Ritchey WCS Foam
Ketting Shimano XT
Pedalen Time atac xs
Remmen, velg Magura HS33
Shifters Shimano LX shifters (triggers)
Stuur Ritchey WCS MTB
Stuurpen Ritchey WCS MTB 120mm
Voorvork Pace R31 TI
Wielset MTB velg dt-swiss X450 velgen/spaken/xt naven/dt powerlock nippels
Zadel Selle San Marco Aspide (zelf getuned)
Zadelpen Ritchey WCS MTB
Zadelpenklem Klem aluminium (inbus)
suggesties??
Het beste is een FOX. Gewoon de allerbeste veereigenschappen en ook de instelmogelijkheden zijn top. Echter wel prijzig. Mischien proberen er 1, 2dehands op de kop te tikken. zwarvene r genoeg rond. De 2008 past wel precies bij jouw fiets. Namelijk spierwit en heel veel lichter geworden dan eerdere jaren.
Een reba is ook leuk. Qua veereigenschappen doet Rockshox gewoon onder aan Fox. Toch is het wel een lekker stevige vork. Met lockout op het stuur. Iets wat fox niet bied, Wel een lockout maar niet op het stuur.
De sid is imho niet echt stijf, wel lekker licht. (al zit de 2008 fox nog geen 80 gram boven de sid WC!) Dit zelf gewogen en niet uit de cataloges.
Je zou ook nog is bij magura kunnen kijken die zeer binnenkort met wat leuk spul komen.
Een reba is ook leuk. Qua veereigenschappen doet Rockshox gewoon onder aan Fox. Toch is het wel een lekker stevige vork. Met lockout op het stuur. Iets wat fox niet bied, Wel een lockout maar niet op het stuur.
De sid is imho niet echt stijf, wel lekker licht. (al zit de 2008 fox nog geen 80 gram boven de sid WC!) Dit zelf gewogen en niet uit de cataloges.
Je zou ook nog is bij magura kunnen kijken die zeer binnenkort met wat leuk spul komen.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Als eerste: wat een bloedmooie Santos!!!
Tiest, hij schreef "niet veel geld"......Dus Fox valt af (minimaal 550,-).
Dan denk ik eerder aan een Marzocchi MX Comp, die is voor een zeer schappelijk prijsje rond de 200,- te vinden. En anders inderdaad een Reba SL, €329,=.
@tiest: fox mag dan wel beter zijn dan RS, maar het gat is niet zo groot als zoals jij het nu een beetje over doet komen hoor. Met de juiste afstelling kun je in de meeste situaties vergelijkbaar resultaat halen. En RS heeft tenminste lockout op het stuur.
Tiest, hij schreef "niet veel geld"......Dus Fox valt af (minimaal 550,-).
Dan denk ik eerder aan een Marzocchi MX Comp, die is voor een zeer schappelijk prijsje rond de 200,- te vinden. En anders inderdaad een Reba SL, €329,=.
@tiest: fox mag dan wel beter zijn dan RS, maar het gat is niet zo groot als zoals jij het nu een beetje over doet komen hoor. Met de juiste afstelling kun je in de meeste situaties vergelijkbaar resultaat halen. En RS heeft tenminste lockout op het stuur.
Less is bore
op forum.mountainbike.nl staat in de 'te koop' sectie een FOX te koop, http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... highlight=
echter er is iets met het lock out systeem wat er wel/niet opzit, ik begrijp het niet helemaal.. zou dit een goede optie zijn?
echter er is iets met het lock out systeem wat er wel/niet opzit, ik begrijp het niet helemaal.. zou dit een goede optie zijn?
Manitou R7 Super Click Out is ook ruim onder de 300€ te verkrijgen.
Deze is stijf genoeg voor 62 kg en is een comfortabele, goed aansprekende vork.
Een fietsmaat van mij heeft deze vork en ik vind deze prettiger dan mijn eigen Rock Shox SID WC.
Deze is stijf genoeg voor 62 kg en is een comfortabele, goed aansprekende vork.
Een fietsmaat van mij heeft deze vork en ik vind deze prettiger dan mijn eigen Rock Shox SID WC.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Lance, bedoel je een Terralogic vork (F100X) van Fox? Die heeft een zelfdenkende lockout. Bij een bepaalde (instelbare) tegendruk springt er een klepje open en is de vork verend. Zodra hij geen klappen uit de ondergrond meer krijgt wordt het weer star. Schijnt goed te werken.
Less is bore
Daniel1975 schreef:Lance, bedoel je een Terralogic vork (F100X) van Fox? Die heeft een zelfdenkende lockout. Bij een bepaalde (instelbare) tegendruk springt er een klepje open en is de vork verend. Zodra hij geen klappen uit de ondergrond meer krijgt wordt het weer star. Schijnt goed te werken.
Toch verdwijnt de terralogic volgend seizoen volledig uit de collectie. Aangezien het ''opengaan'' van de vork, Waardoor hij dus gaat veren nog steeds te goed voelbaar is.
@Daniel, Waarom ik deze opsom, Meneer zegt niet te duur. Als ik kijk naar de fietsen waarop Lance rijd verwacht ik dat hij wel een kwaliteits vorkje wilt.
Een 2de hands ronin op de kop tikken anders?
- daniel1975
- Forum-lid HC
Tiest, als kwaliteitsvorkje voldoet een Reba (die 200,- goedkoper is) ook meer dan voldoende hoor
Less is bore
welke inbouwhoogte moet ik hebben, ik kan een nieuwe ROCK SHOCK RECON 100mm krijgen tegen een prijs van €270,-.. zou deze passen of heeft deze een 'verkeerde' inbouwhoogte of is deze vork wellicht geen geschikte keuze.
hierboven werd gezegd dat een 80/85mm veerweg het 'beste' zou passen ik begrijp dat een 100mm dus niet helemaal geschikt is??
op het forum.mountainbike.nl staan twee wellicht interessante aanbiedingen:
op forum.mountainbike.nl staat in de 'te koop' sectie een FOX te koop, http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... highlight=
hier wellicht ook nog een goede suggestie:
http://www.mountainbike.nl/forum/viewtopic.php?t=36992
ik heb zojuist een e-mail gehad van SANTOS:
"Beste Jip,
De aanbevolen inbouwhoogte is 420mm.
Over het algemeen zijn dit voorvorken met 80 mm veerweg.
Je kunt bijvoorbeeld aan de Rock Shox Reba Race of de Pace RC 39 denken.
Mocht u nog vragen en/of opmerkingen hebben dan hoor ik het graag.
Met vriendelijke groeten,
Alphons"
wat zijn nu nog de opties, persoonlijk denk ik aan een:
Reba,
SID (gezien mijn gewicht een optie, of niet????)
skareb
of wellicht een marzochi
hierboven werd gezegd dat een 80/85mm veerweg het 'beste' zou passen ik begrijp dat een 100mm dus niet helemaal geschikt is??
op het forum.mountainbike.nl staan twee wellicht interessante aanbiedingen:
hier wellicht ook nog een goede suggestie:
http://www.mountainbike.nl/forum/viewtopic.php?t=36992
ik heb zojuist een e-mail gehad van SANTOS:
"Beste Jip,
De aanbevolen inbouwhoogte is 420mm.
Over het algemeen zijn dit voorvorken met 80 mm veerweg.
Je kunt bijvoorbeeld aan de Rock Shox Reba Race of de Pace RC 39 denken.
Mocht u nog vragen en/of opmerkingen hebben dan hoor ik het graag.
Met vriendelijke groeten,
Alphons"
wat zijn nu nog de opties, persoonlijk denk ik aan een:
Reba,
SID (gezien mijn gewicht een optie, of niet????)
skareb
of wellicht een marzochi
Langere vork monteren en spacers onder je stuurpen verwijderen is geen oplossing, geometrie en dus stuurgedrag veranderen door vork met een grotere inbouwhoogte.
De Recon Solo Air is dmv interne spacers in de linkervorkpoot om te zetten van 100 mm naar 80mm, dus dat hoeft geen probleem te zijn. Bij de U-turn versie is de veerweg zelfs met een externe regelknop op de linker vorkpoot eenvoudig om te zetten naar 80 mm.
De Recon Solo Air is dmv interne spacers in de linkervorkpoot om te zetten van 100 mm naar 80mm, dus dat hoeft geen probleem te zijn. Bij de U-turn versie is de veerweg zelfs met een externe regelknop op de linker vorkpoot eenvoudig om te zetten naar 80 mm.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Met jouw 62kg is een Sid absoluut een optie.
Less is bore
iemand kwam met deze suggestie, de manitou R7? 259 euro
tegen welke prijs is een SID te verkrijgen, en hoe verhoudt deze zich kwalitatief t.o.v. een reba, recon of deze manitou R7?
ik gebruik overigens magura hs 33 velgremmen, deze kunnen gewoon op iedere vork (met de losse beugel met remnokken gebruikt worden, evt. i.c.m. brakebooster)?
tegen welke prijs is een SID te verkrijgen, en hoe verhoudt deze zich kwalitatief t.o.v. een reba, recon of deze manitou R7?
ik gebruik overigens magura hs 33 velgremmen, deze kunnen gewoon op iedere vork (met de losse beugel met remnokken gebruikt worden, evt. i.c.m. brakebooster)?