Parlee
Geplaatst: 03 jul 2007 01:50
I wou dit topic nog net niet "Parlee site" noemen... daar zijn we nog niet aan toe. Maar misschien even voorstellen wat hier vandaag in de bus viel, overigens met dank aan Barry van Bespoke Cycling en Tom van Parlee Cycles.
Ziehier dus m'n nieuwste frame, een Parlee Z4.
Parlee is een Amerikaans fietsenmerk, dat zich specialiseert in carbon frames, ook op maat (niet alleen geometrie, maar ook keuze van buizen, extra verstevigingen waar nodig of gewenst... full custom). Toen Tyler Hamilton voor Giro winst bij CSC ging, reed hij op een Parlee Z1, overspoten als een Look. Het enige nadeel aan Parlee is de prijs: een Z1 zit al gauw aan 5.000 euro (frame los, zonder vork). Deze Z4 wordt verkocht rond de 3.100 euro/frameset.
Ik heb steeds meer van blauw in frames gehouden dan van rood, maar blauw als dit zag ik nog nooit eerder op een frame. Het is zacht en intens tegelijk, contrasteert mooi met het nude carbon van het frame. Én het spuitschema op het frame laat de Parlee volledig tot zijn recht komen: schoonheid in alle eenvoud!
Parlee Z4 komt als enige met een voorvork, een Easton EC90 met Parlee logo's.
Maar de fiets is niet alleen schoonheid... hij is ook hi-tech! Een frame in uni-directional carbon:
Voorts combineert de Z4 de beste technieken van Parlee op 1 frame. Tom van Parlee mailde het mij als volgt: "The front triangle is built as monocoque. The seat tube is a roll-wrapped tube (like on the Z1/2/3). The wishbone is borrowed from the Z2/Z3. The chainstays and bottom bracket are built as a monocoque. The seat lug is compression molded. The parts are then joined by a hybrid bonding/wrapping technique which is very clean. Fiber lay-up, aka schedule is 100% borrowed from the Z3 and individually tuned for each of the five sizes."
Net als bij de Scott Addict die ik onlangs monteerde, zijn ook hier de kabelstops volledig in carbon. Toch vind ik deze mooier, en fijne afgewerkt. Ook dieper en vast om kabels in te steken.
Het bracket combineert op een geheimzinnige manier een massief blok carbon met een elegante lichte vorm. Het geeft de indruk stijf te zijn (en dat beweert Jason van FWB ook)... laten we dat binnenkort dan maar eens proberen als ie opgebouwd staat!
De Z4 is voor intern balhoofd gemaakt, met full carbon balhoofdbuis uiteraard.
De wishbones heeft ie dan weer van de Z2/Z3, heel anders dan de fijne van de Z1.
Alu dropouts vangen de Lightweights (wat zou hier anders in horen?) perfect op.
Het heeft m'n dag gemaakt, dit pakketje.
Over de opbouw heb ik nog enkele twijfels. Ik kan gewoon alle componenten van m'n Kuota KOM hierop overzetten, maar tegelijk wil ik dit frame ook meer recht aandoen... nog even sterk over nadenken dus!
Ziehier dus m'n nieuwste frame, een Parlee Z4.
Parlee is een Amerikaans fietsenmerk, dat zich specialiseert in carbon frames, ook op maat (niet alleen geometrie, maar ook keuze van buizen, extra verstevigingen waar nodig of gewenst... full custom). Toen Tyler Hamilton voor Giro winst bij CSC ging, reed hij op een Parlee Z1, overspoten als een Look. Het enige nadeel aan Parlee is de prijs: een Z1 zit al gauw aan 5.000 euro (frame los, zonder vork). Deze Z4 wordt verkocht rond de 3.100 euro/frameset.
Ik heb steeds meer van blauw in frames gehouden dan van rood, maar blauw als dit zag ik nog nooit eerder op een frame. Het is zacht en intens tegelijk, contrasteert mooi met het nude carbon van het frame. Én het spuitschema op het frame laat de Parlee volledig tot zijn recht komen: schoonheid in alle eenvoud!
Parlee Z4 komt als enige met een voorvork, een Easton EC90 met Parlee logo's.
Maar de fiets is niet alleen schoonheid... hij is ook hi-tech! Een frame in uni-directional carbon:
Voorts combineert de Z4 de beste technieken van Parlee op 1 frame. Tom van Parlee mailde het mij als volgt: "The front triangle is built as monocoque. The seat tube is a roll-wrapped tube (like on the Z1/2/3). The wishbone is borrowed from the Z2/Z3. The chainstays and bottom bracket are built as a monocoque. The seat lug is compression molded. The parts are then joined by a hybrid bonding/wrapping technique which is very clean. Fiber lay-up, aka schedule is 100% borrowed from the Z3 and individually tuned for each of the five sizes."
Net als bij de Scott Addict die ik onlangs monteerde, zijn ook hier de kabelstops volledig in carbon. Toch vind ik deze mooier, en fijne afgewerkt. Ook dieper en vast om kabels in te steken.
Het bracket combineert op een geheimzinnige manier een massief blok carbon met een elegante lichte vorm. Het geeft de indruk stijf te zijn (en dat beweert Jason van FWB ook)... laten we dat binnenkort dan maar eens proberen als ie opgebouwd staat!
De Z4 is voor intern balhoofd gemaakt, met full carbon balhoofdbuis uiteraard.
De wishbones heeft ie dan weer van de Z2/Z3, heel anders dan de fijne van de Z1.
Alu dropouts vangen de Lightweights (wat zou hier anders in horen?) perfect op.
Het heeft m'n dag gemaakt, dit pakketje.
Over de opbouw heb ik nog enkele twijfels. Ik kan gewoon alle componenten van m'n Kuota KOM hierop overzetten, maar tegelijk wil ik dit frame ook meer recht aandoen... nog even sterk over nadenken dus!