Voor alle discussies en vragen over mountainbiken in het algemeen.

Onderhoud ketting

wheely
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 13 okt 2010 23:12

wheely 29 jan 2011 18:36

Hallo allemaal,

Ik ben vandaag wezen biken maar ik moet nog steeds een invet middel kopen voor mijn ketting, ik ging vandaag dus fietsen met een ketting die niet ingesmeerd was.
Als ik ging schakelen en hij zat in zijn versnelling dan maakte die hele rare kraak en piep geluidjes, komt dat omdat de ketting niet ingevet was?
En ik wilde supreme black kopen, maar is dat echt zulk topspul?
En ik zie dat je op elk kettingrolletje dan 1 druppel moet doen, maar dan vet je toch eigenlijk bijna niks in? Dan zit er toch niks op?

groetjes

marcvmegroot
Forum-lid
Berichten: 1399
Lid geworden op: 11 feb 2007 11:36
Locatie: Arnemuiden

marcvmegroot 29 jan 2011 22:04

Wheely schreef:Hallo allemaal,

Ik ben vandaag wezen biken maar ik moet nog steeds een invet middel kopen voor mijn ketting, ik ging vandaag dus fietsen met een ketting die niet ingesmeerd was.
Als ik ging schakelen en hij zat in zijn versnelling dan maakte die hele rare kraak en piep geluidjes, komt dat omdat de ketting niet ingevet was?
En ik wilde supreme black kopen, maar is dat echt zulk topspul?
En ik zie dat je op elk kettingrolletje dan 1 druppel moet doen, maar dan vet je toch eigenlijk bijna niks in? Dan zit er toch niks op?

groetjes


Het hoeft er ook niet op. Het moet in de schakels.
Verder denk ik dat je het antwoord op je vragen al geschreven hebt.
people are strange when you\'re a stranger

http://www.marcvmegroot.com" onclick="window.open(this.href);return false;

raleighrick
Forum-lid
Berichten: 300
Lid geworden op: 04 dec 2009 20:15

raleighrick 30 jan 2011 01:06

en sowieso als het een nieuwe fiets is (dus ook nieuwe ketting) zit er nog fabrieksvet op. Dit is misschien wel het beste vet. Dus smeren is dan overbodig.

wheely
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 13 okt 2010 23:12

wheely 30 jan 2011 15:49

Hij is nieuw, maar er zat geen vet op de ketting.
Je kreeg hem in een doos.

reinr
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 31 dec 2006 16:30
Locatie: Lelystad
Contact

reinr 30 jan 2011 16:30

teflonspray werkt ook goed: even 1 minuutje laten drogen. met een droge doek nawrijven en klaar is ie.
is al aangegeven: spray richting de schakels en niet de zijkant
De Moerasruiter uit het Paradijs http://www.mtblelystad.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 31 jan 2011 16:17

Nieuwe ketting zit idd vaak fabrieksvet op maar dat is vette bende wat je er het beste direct af kan halen (mijn persoonlijke ervaring). Dat vet is vaak bedoeld om de ketting goed te houden in de verpakking en zit ook aan de buitenkant vd ketting. Daar heb je juist geen vet nodig (vandaar ook dat je bv supreme black op schakeltjes aanbrengt, dan trekt het erin). Kortom, alleen de schakels hoeven van binnen gesmeerd te worden. Teflon is opzich een oplossing maar niet de beste (naar mijn mening, zeker niet icm schijfremmen). Sinds een paar maanden gebruik ik voor zowel de racefiets als mtb finish line ceramic wax. Dat breng je ook aan op alleen de schakels. De ketting blijft hierdoor erg schoon (aan de buitenkant is ie droog) en loopt geruisloos. Zelfs met ritten in de modder blijft hij verbazingwekkend schoon. Meest gemaakte 'fout' is in ieder geval dat er veels te veel smeermiddel aan wordt gebracht waardoor ketting/tandwielen vuil aantrekken en de boel onnodig hard slijt (terwijl je juist wil dat het soepel loopt en minder hard slijt).

wheely
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 13 okt 2010 23:12

wheely 31 jan 2011 19:33

Oke, bedankt allemaal.

tiest
Forum-lid HC
Berichten: 4199
Lid geworden op: 04 jun 2005 19:58

tiest 01 feb 2011 18:08

ReinR schreef:teflonspray werkt ook goed: even 1 minuutje laten drogen. met een droge doek nawrijven en klaar is ie.
is al aangegeven: spray richting de schakels en niet de zijkant


-1 -1 -1. Met teflonspray vet je een ketting niet in. Teflonspray is enkel nuttig om de ketting evt schoon te maken.

tutti
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 05 jun 2008 23:49

tutti 02 feb 2011 01:04

Er is een product in de markt van een Duitse fabrikant, Innotech.
Krijgt links en rechts goeie recensies en verschijnt ook op de diverse fora.
Blijkt in een eenvoudige handeling je ketting te reinigen, te smeren en te beschermen.
Better do it right once

srn074
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 aug 2010 00:22

srn074 10 feb 2011 15:21

Alp d'Huez53:15 schreef:Sinds een paar maanden gebruik ik voor zowel de racefiets als mtb finish line ceramic wax. Dat breng je ook aan op alleen de schakels. De ketting blijft hierdoor erg schoon (aan de buitenkant is ie droog) en loopt geruisloos. Zelfs met ritten in de modder blijft hij verbazingwekkend schoon.


+1 die ceramic wax is echt de bom! :D

ik gebruik het zelf ook en kan alleen maar beamen wat Alp d'Huez53:15 zegt..

reinr
Forum-lid
Berichten: 319
Lid geworden op: 31 dec 2006 16:30
Locatie: Lelystad
Contact

reinr 11 feb 2011 16:51

1 -1 -1. Met teflonspray vet je een ketting niet in. Teflonspray is enkel nuttig om de ketting evt schoon te maken.

waar teflonspray staat moet staan: PTFE-spray

Beste TiesT,
waar haal jij de info vandaan dat teflon evt. alleen nuttig is om schoon te maken.
op die busjes staat cq de fabrikant geeft aan: dat het smeert enz.?
De Moerasruiter uit het Paradijs http://www.mtblelystad.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

lior63
Forum-lid
Berichten: 2065
Lid geworden op: 01 jan 2008 18:01

lior63 21 feb 2011 10:07

Brunox 4-ever.

Plaats reactie