Beste mensen,
Ik ben een fervente klimmer, maar heb mijn lichaamsbouw wat tegen. Rond de 80 kg voor 176 cm is niet bepaald 'berggeit'. Er kan links en rechts nog wel wat af, maar veel lichter dan 77 kg zie ik mezelf niet worden. Een test een jaar of twee geleden, waarbij botstructuur, vetpercentage ed. gemeten werd gaf een gewicht bij 6% vet (grens voor superscherp en net niet ziekelijk) van 73 kg...
Goed, dit terzijde. Met oog op paar zomerdoelen (Ventoux, luikBL, Velomediane) leek die 77 kg me wel wat. Een week alpen zou daarij helpen dacht ik. Vertrokken op 80, 8 ritten gereden en gewoon gedaan wat eten en drinken betreft: zijnde een goed glas wijn in gezelschap in de avond maar geen braspartijen...
Thuisgekomen de weegschaal op en + 2 kg. Nondedju! De spiegel en de broek gaven eerder minder omvang aan... Bleek dat mijn fietsmaat en een collega hier hetzelfde voorhadden...
Kan een mens zoveel gewicht winnen in een week, door aangroei spieren of evt vocht? Heeft iemand gelijkaardige ervaringen? Verbrand je door intensiteit geen vet? Wat doe je eraan?
meer gewicht na een klimvakantie! Kanda?
-
- Forum-lid
Klinkt mij gewoon in de oren als omzetting van vet in spieren. Je ziet er dan strakker uit, maar wordt toch zwaarder omdat spierweefsel zwaarder is dan vet. Een enkele weging is overigens niet zo veelzeggend, heb je je voor en na de vakantie wel op hetzelfde moment van de dag op dezelfde dag in de week gewogen? Anders kan dat zo al een kilogram verklaren. Je toegenomen spiermassa zal ervoor zorgen dat je 'standaard' meer energie verbruikt waardoor je na een tijdje alsnog gewicht kwijtraakt.
- daniel1975
- Forum-lid HC
Nope, spierweefsel groeit niet zo snel.
Kan inderdaad de normale gewichtsafwijking zijn die je hebt als je op andere momenten van de dag weegt. Maar ik heb ook de ervaring dat ik de maandag na een zwaar fietsweekend zomaar 1-1.5 kg meer weeg dan normaal. Op woensdag zit ik dan weer op normaal gewicht. Denk meer vocht vasthouden ofzo.
Kan inderdaad de normale gewichtsafwijking zijn die je hebt als je op andere momenten van de dag weegt. Maar ik heb ook de ervaring dat ik de maandag na een zwaar fietsweekend zomaar 1-1.5 kg meer weeg dan normaal. Op woensdag zit ik dan weer op normaal gewicht. Denk meer vocht vasthouden ofzo.
Less is bore
-
- Forum-lid
Ik heb iets vergelijkbaars elk jaar. Heeft wel niets met fietsen te maken maar ik wil het toch vermelden. Elk jaar nadat ik de Alternatieve 11 stedentocht hebt geschaatst kom ik 2 kilo aan. Ik verbruik z'on 7200 KCal tijdens de Alternatieve 11 stedentocht. Een normaal mens heeft 2500 KCal per dag nodig. Op z'on 11 stedendag verbruik ik dus bijna drie maal zoveel energie. Dus als je intensief in de bergen fietst en ook heel veel calorieen verbruikt , zal er waarschijnlijk ook wel vet omgezet worden in spieren. Zeker weet ik dit niet, maar het is wel vreemd. Misschien is er iemand die hier meer van weet??? Groeten skeelerjoske.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
Vet wordt niet omgezet in spieren, dit is een fabeltje. Van eiwitten kan je lichaam spieren maken, vet kan alleen verbrand worden. 1 gram vet levert je 9kcal, maar je verbrand tijdens zo'n tocht absoluut niet alleen vetten. Je verbrandt namelijk ook je volledige glycogeen voorraad en die voorraad probeer je tijdens de inspanning nog weer aan te vullen. Een halve kg vet verbranden in een dag lijkt me al vrij onmogelijk.
De gewichtstoename zal gezocht moeten worden in de waterhuishouding die misschien nog door hormonen wat op hol slaat.
De gewichtstoename zal gezocht moeten worden in de waterhuishouding die misschien nog door hormonen wat op hol slaat.
[quote="Amclassic-fan"]Vet wordt niet omgezet in spieren, dit is een fabeltje.[/quote] Er wordt dan ook bedoeld dat het lichaam een andere samenstelling krijgt; vet wordt verbrand en spieren gekweekt, met als mogelijk resultaat dat de weegschaal geen lager gewicht aangeeft. Dat spieren niet het directe resultaat zijn van het verbrandingsproces van energievoorraden is logisch, maar in de eindsituatie is vet 'omgezet' in spieren.
Ik vraag me trouwens wel af wat je moet doen om je spiermassa te vergroten als 8 dagen lang cols oprijden niets uithaalt. Wat niet wegneemt dat het grootste deel van die twee kilogram verschil hoogstwaarschijnlijk inderdaad uit reguliere fluctuaties en de vochthuishouding verklaard kan worden.
Ik vraag me trouwens wel af wat je moet doen om je spiermassa te vergroten als 8 dagen lang cols oprijden niets uithaalt. Wat niet wegneemt dat het grootste deel van die twee kilogram verschil hoogstwaarschijnlijk inderdaad uit reguliere fluctuaties en de vochthuishouding verklaard kan worden.
Ik denk ook dat het gewoon gewichtschommeling is plus wat vet verliezen en wat spieren opbouwen. Ik weeg mij elke zondagavond om ong. 23.00 uur en per week kan er wel tot 1 kilo verschil in zitten. Wat ook meespeelt is of je b.v. goed naar de wc bent geweest, of je veel gedronken hebt enz. Glycogeen alleen is dacht ik maar iets van max. 400 gram, dit zijn absoluut geen kilo´s
Dus: op een dag die hetzelfde is qua indeling, eten, drinken en bewegen als je referentiedag (de eerste keer dat je woog) op dezelfde tijd nog een keer wegen. Dit regelmatig herhalen en je hebt een reeel beeld.
Dus: op een dag die hetzelfde is qua indeling, eten, drinken en bewegen als je referentiedag (de eerste keer dat je woog) op dezelfde tijd nog een keer wegen. Dit regelmatig herhalen en je hebt een reeel beeld.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
@LVGH, van herstel wordt je beter, niet van het trainen. 8 dagen lang Alpen cols op rijden leidt eerder tot een afname van je spiermassa, omdat je als je echt lange dagen maakt niet genoeg kunt bij eten en daardoor een beetje je spieren op gaat eten. Spiermassa vergroten is heel makkelijk, gewoon een kwestie van krachttraining met weinig herhalingen doen. Voor wielrennen schiet je er niets mee op, maar je krijgt wel meer spiermassa.