cassettes: veloce, centaur of chorus?
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40660
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Nee, ik gebruik ze allemaal door elkaar.
Less is bore
Als ik mij juist herinner dan zijn de duurdere typen zoals chorus en record van een speciale harde coating voorzien. Misschien kan je hierover iets vinden bij www.campagnolo.com
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
m00k schreef:En de losse tandwielen van Veloce, is dat slecht voor het freewheel op mijn Eurus wiel? Lees her en der iets over slijtage door ontbreken carrier op de Veloce cassettes.
Volgens mij is het Eurusfreewheel los goedkoper dan het verschil tussen veloce en chorus en verslijt wel een aantal cassettes voordat je je freewheel verslijt.
Ik rij in iedergeval altijd met veloce cassettes, ze zijn erg goedkoop invergelijk met de anderen, je hebt meer keuze in de samenstelling en je kunt eventueel een los tandwiel wisselen indien je bv een uitje naar de alpen maakt.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Ook de 10 speed mirage cassettes zijn wel oke en nog weer goedkoper. Deze zijn van ander materiaal (verzinkt), dit geeft een beetje blauw opschijnende gloed en dat trekt behoorlijk de aandacht bij je onwetende shimano equipped medefietsers totdat je verteld dat het mirage is ipv titanium.
Qua slijtage merk ik geen verschil nog tussen veloce (op mijn mooie wielen) en mirage (trainingswielen), maar ik ben ook niet iemand die dat dagelijks bijhoudt en ik gebruik beiden pas sinds maart. Op mijn alu centaur body zie je wat zwarte plekken waar de kransjes aangrijpen (circa 2 jaar gebruikt, eerst met 9 speed, later met 10 speed). Verder nog geen echte deuken, de body is ook relatief hoog tov shimano 9 speed, waardoor de kracht over een groter oppervlak verdeeld wordt en de druk op het alu dus wel meevalt.
Qua slijtage merk ik geen verschil nog tussen veloce (op mijn mooie wielen) en mirage (trainingswielen), maar ik ben ook niet iemand die dat dagelijks bijhoudt en ik gebruik beiden pas sinds maart. Op mijn alu centaur body zie je wat zwarte plekken waar de kransjes aangrijpen (circa 2 jaar gebruikt, eerst met 9 speed, later met 10 speed). Verder nog geen echte deuken, de body is ook relatief hoog tov shimano 9 speed, waardoor de kracht over een groter oppervlak verdeeld wordt en de druk op het alu dus wel meevalt.
Dank voor de hulp! Ik ga denk ik voor veloce cassettes: 13-26 voor de Alpen en 12-23 voor trainingen. Totaal kost me dat 85 euro en dat is toch een stuk fijner dan de 89 en 169 voor respectievelijk chorus en record. Voor de 13-26 zou ik nog centaur kunnen overwegen voor 60 euro. Die 12-23 lijkt me echt ideaal voor Nederland met 12-13-14-15-16-17-18-19-21-23
Ik heb vorig jaar een beetje moeite gedaan om het verschil tussen Veloce, Centaur en Chorus tandwielen te weten te komen.
De vorm van de vertanding is voor de 3 hetzelfde alsook het gebruikte materiaal. Maw, kwa slijtage en kwaliteit ed is er geen verschil.
Wat is dan wel verschillend?
Om te beginnen de prijs.
Veloce heeft 10 losse tandwielen (en voor zij die dromen van losse tandwielen te vervangen... dezen zijn heel moeilijk verkrijgbaar)
Centaur heeft 8 losse tandwielen en 1 setje van 2 aan elkaar vast bevestigde tandwielen. Overigens zijn er hier al een paar andere tussenringen
Chorus heeft 4 losse tandwielen en 3 sets van telkens 3 aan elkaar bevestigde tandwielen. En totaal andere tussenringen. Ik denk dat het kleinste tandwiel ook een ander is, maar ben hier niet meer zeker van.
Om te besluiten: in rijgedrag en slijtage van tandwielen en ketting ga je niets verschil merken. In gewicht ga je een klein beetje verschil merken, maar vooral in prijs weegt het zwaar door.
De vorm van de vertanding is voor de 3 hetzelfde alsook het gebruikte materiaal. Maw, kwa slijtage en kwaliteit ed is er geen verschil.
Wat is dan wel verschillend?
Om te beginnen de prijs.
Veloce heeft 10 losse tandwielen (en voor zij die dromen van losse tandwielen te vervangen... dezen zijn heel moeilijk verkrijgbaar)
Centaur heeft 8 losse tandwielen en 1 setje van 2 aan elkaar vast bevestigde tandwielen. Overigens zijn er hier al een paar andere tussenringen
Chorus heeft 4 losse tandwielen en 3 sets van telkens 3 aan elkaar bevestigde tandwielen. En totaal andere tussenringen. Ik denk dat het kleinste tandwiel ook een ander is, maar ben hier niet meer zeker van.
Om te besluiten: in rijgedrag en slijtage van tandwielen en ketting ga je niets verschil merken. In gewicht ga je een klein beetje verschil merken, maar vooral in prijs weegt het zwaar door.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1925
- Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59
.Veloce heeft 10 losse tandwielen (en voor zij die dromen van losse tandwielen te vervangen... dezen zijn heel moeilijk verkrijgbaar)
Ik heb hier echt nog nooit problemen mee gehad. Het is wel handig om van te voren tandwielen te bestellen, je weet vaak van te voren welke het meest gebruikt / versleten zijn
Ik heb hier echt nog nooit problemen mee gehad. Het is wel handig om van te voren tandwielen te bestellen, je weet vaak van te voren welke het meest gebruikt / versleten zijn
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders
-
- Forum-lid
- Berichten: 561
- Lid geworden op: 06 nov 2004 12:26
koop gewoon mirage 10
is hetzelfde mat als de andere, aleen zit er die chrome-nikkel finisch niet op. enigste verschil met veloce trouwens. de kwaliteit is verder hetzelfde.
is hetzelfde mat als de andere, aleen zit er die chrome-nikkel finisch niet op. enigste verschil met veloce trouwens. de kwaliteit is verder hetzelfde.
RIDLEY the speed weapon