Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Sapim

lvgh
Forum-lid HC
Berichten: 4755
Lid geworden op: 21 aug 2006 14:21

lvgh 20 jun 2007 14:35

Ik zou toch wel graag eens weten hoe het nu echt zit; welke spaak voor welk type wiel.. Butted of double butted spaken zijn lichter, maar wat zijn nu echte argumenten om ze te gebruiken of juist links te laten liggen?

In het bijzonder vraag ik me af of plain spaken een betrouwbaarder wiel opleveren dan single butted, ervan uitgaande dat het wiel goed gespaakt is, geen slagen heeft en de spaken op spanning zijn. Ik kan me voorstellen dat plain spaken een stijver wiel opleveren, maar stijfheid betekent ook trillingen doorgeven. Een butted spaak is dunner in het midden, vangt deze trillingen dan ook meer op door kleine vervormingen zodat de spaken minder snel losschieten bij de naaf? Indien dit in theorie klopt, is dit in de praktijk merkbaar of verwaarloosbaar?

soilworker
Forum-lid
Berichten: 309
Lid geworden op: 07 aug 2006 21:16

soilworker 21 jun 2007 16:11

Niemand?? Ik ben hier ook wel benieuwd naar.....

edgar
Forum-lid
Berichten: 41
Lid geworden op: 30 dec 2005 23:16

edgar 22 jun 2007 00:08

LVGH schreef:Ik zou toch wel graag eens weten hoe het nu echt zit; welke spaak voor welk type wiel.. Butted of double butted spaken zijn lichter, maar wat zijn nu echte argumenten om ze te gebruiken of juist links te laten liggen?

In het bijzonder vraag ik me af of plain spaken een betrouwbaarder wiel opleveren dan single butted, ervan uitgaande dat het wiel goed gespaakt is, geen slagen heeft en de spaken op spanning zijn. Ik kan me voorstellen dat plain spaken een stijver wiel opleveren, maar stijfheid betekent ook trillingen doorgeven. Een butted spaak is dunner in het midden, vangt deze trillingen dan ook meer op door kleine vervormingen zodat de spaken minder snel losschieten bij de naaf? Indien dit in theorie klopt, is dit in de praktijk merkbaar of verwaarloosbaar?


Misschien helpt deze pagine je verder

http://www.sapim.be/index.php?st=checklist&taal=nl

Plaats reactie