Pagina 1 van 1

nieuwe Wedstrijdfiets - Ridley Noah RS + Compagnolo Record

Geplaatst: 25 mei 2011 12:52
door janwillem_5000
Beste Fiets forumleden.

Ik heb op dit moment een 1,5 jaar oude Bulls Night Hawk 1 met Shimano 105 afmontering.

Ik rijd sinds begin dit seizoen wedstrijden (1e jaars Junioren) en wil voor volgend jaar over naar een nieuwe racefiets.

Ik zoek een fiets waarmee ik op vakantie's uit de voeten kan in het (hoog) gebergte. Maar ook goed geschikt is voor waaierkoersen, Wedstrijden in de limburgse heuvels en andere Klassiekers, Criteriums en Clubwedstrijden.

Ik heb rondgekeken en zat te denken aan de Ridley Noah RS + Campagnolo Record Afmontering. Ik wil de fiets zelf in elkaar gaan zetten.

Als wielen zal ik dan eerst nog Fulcrum Racing 3 2011 Gebruiken (1550gr) die ik al in mijn bezit heb. Later kan ik hier evt. Nog een setje Carbon wielen met hoge velgen bijkopen.


Ik hoor veel goede verhalen over de Ridley Noah RS, alleen hij zou minder goed in het hooggebergte zijn door zijn gewicht. Maar als ik deze met Record Afmonteer zit ik incl. Trappers pas op een kleine 7Kg. Dit is tegen het UCI minimum aan. Dit verschilt dan toch niet met lichtere frames. Die ook aan het minimum van 6,8Kg moeten voldoen.

Dit is de Configuratie waar ik aan denk:

Onderdeel:...............Model:.................................................................Gewicht:
FRAME......................Ridley NOAH RS...................................................1200Gr
FORK........................Ridley R-Flow Monocoque Full Carbon Fork...............420Gr
SEATPOST................Ridley Carbon Aero Seatpost..................................240Gr
HEADSET..................FSA Integrated Headset...........................................80Gr
BOTTOM BRACKET.....Campa Record 11 Ultra Torque................................48Gr
BRAKE CALIPERS.......Campa Record 11 Skeleton...................................300Gr
CASSETTE.................Campa Record 11 14-27 (Junioren verzet)..............208Gr
CHAINS.....................Campa Record 11 ................................................245Gr
CRANKSET.................Campa Record 11 Ultra Torque Carbon 172.5mm....625Gr
FRONT DERAILLEUR....Campa Record 11 Braze-on.....................................75Gr
HANDLEBAR TAPE.......UNKNOWM........................................................+/-70Gr
HANDLEBAR/STEM......Pro Stealth Evo Black............................................350Gr
SHIFT/BRAKE LEVERS..Campa Record 11 Ultra Shift Ergopower.................340Gr
PEDALS......................Shimano PD-R540.................................................330Gr
REAR DERAILLEUR.......Campa Record 11................................................172Gr
SADDLE......................Specialized Romin Expert (of alternatief)................210Gr
TIRES.........................Continental GP 400S 23mm + Binnenband (of alt.)..500Gr
Wheelset.....................Fulcrum Racing 3................................................1550Gr
Computer....................VDO HC 12.6.......................................................110Gr
Water Bottle Cages......2x BBB Flexcage....................................................44Gr

TOTAAL GEWICHT................................................................................7117Gr

Hiermee zit ik in de buurt bij het UCI minimum. Ik zou evt. Nog 100Gr. op het zadel kunnen besparen en met nieuwe FFWD wielen van 1350Gr kom ik op 6,8Kg Het UCI Minimum.

Evt. wacht ik nog op het 2012 model van Ridley. Graag advies en Commentaar.

Gr. Jan-Willem.

Geplaatst: 25 mei 2011 13:03
door corniel
Je gaat niet meetbaar harder rijden van een fiets die 6,8 kg weegt t.o.v. een fiets die 8,0 kg rijdt. Ik zou me daar dan ook niet zo druk om maken. ;) Verder mis ik kabels in je lijst?

Daarnaast: ain't race what you can't replace. lichtere onderdelen zijn doogaans duurder. Als je er mee gaat koersen, is de kans groot dat je brokken maakt. Dan kan je beter goedekope(re) dan lichte(re) onderdelen op je fiets hebben.

Geplaatst: 25 mei 2011 13:09
door havana
Gewicht kun je eenvoudig besparen voor voor Chorus te gaan en het geld dat je overhoudt te investeren in bijv. lichtere wielen, snelspanners of pedalen.

Geplaatst: 25 mei 2011 15:05
door edwin01
Koersen bij de junioren? Mijn plaatje zou er zo uitzien:
Canyon Ultimate AL frameset + vork (korting voor licentiehouders + crash coulance)
Shimano Ultegra groep
Pro PLT zadel-, stuurpen en stuur
Selle Italia Flite zadeltje
Setje Shimano RS80 wielen met Vredestein Fortezza Tricomps

Een perfecte gooi- en smijtfiets, strak en redelijk van gewicht voor een mooi bedrag. En zoals Corniel al aangaf: Koersen = brokken, zeker bij de nieuwelingen/junioren. Ik zou denk ik spontaan in janken uitbarsten als ik mijn dure Noah uit een dranghek moest peuteren...

PS, voor de Campa-fan: Chorus/Centaur i.p.v. Ultegra en Eurus voor RS80, ongeveer hetzelfde resultaat.

Geplaatst: 25 mei 2011 17:10
door dwight
Eurus en RS80 vindt ik niet echt vergelijkbaar, eerder Zonda en RS80. Zonda's trouwens ook geweldig mooie set!

Geplaatst: 25 mei 2011 18:39
door perrush
Corniel schreef:Daarnaast: ain't race what you can't replace.


kan ik enkel maar beamen ;) ... kom anders eens naar mijn scott kijken en beeld je in dat dat je 2 maand oude noah gaat zijn :) :)

ik zelf ben nu ook voor de suggestie gegaan van een Canyon Al frame, wel met een sram force groep. Neem daarbij nog kuiper carbon wieltjes en je hebt voor minder dan 2000 € een goede koersfiets die (hopelijk) tegen een tik kan.

Als je dan toch gewicht wilt besparen, doe dit dan aan onderdelen die bij een val meestal niet geraakt worden. remmen, zadelpen, cassette, zadel, trapas, kabel, bouten, pedalen. Stuur, shifters en het kader zijn de kwetsbaarste delen, daar bespaar ik niet meer op gewicht ;)

Geplaatst: 25 mei 2011 18:47
door em
Wat ik nu ga zeggen klint misschien stom, maar als je het vervelend vind dat onderdelen kunnen beschadigen ga je ongemerkt voorzichtiger rijden en dat is nou juist iets wat je niet moet hebben. Een alu Canyon met Chorus of Centaur en een paar degelijke wielen zou mijn keus daarom zijn. Voor wedstrijden moet je gewoon een no nonsense-fiets hebben, zeker bij de junioren want je zou zomaar nog eens een framemaatje groter nodig kunnen hebben over een jaar of 2...

Geplaatst: 25 mei 2011 21:22
door xlr8r
Haha sorry had even flashbacks naar mijn eigen nieuwelingen/junioren tijd.

Maar met de jaren komt ook de wijsheid.

Neem een mooie cannondale Caad10 (ultegra of DA) en een setje cosmic carbin (SR of SLR of SLE of SL). Heb je ten minste geld over voor fatsoenlijke pedalen. (7810 of 7900)

Veel minder geld en net zo goed (ehh misschien wel beter)

Geplaatst: 27 mei 2011 10:45
door stefan
Dat UCI minimum zet maar uit je hoofd want ze wegen je fiets toch nooit. Je hoeft je echt niet druk te maken als je fiets op 6,7kg zit.
Ik kan natuurlijk niet in je portomonee kijken maar ik zou persoonlijk ook een goedkoper frame nemen.