GPS en basemap Europe
Ik heb weer eens het plan opgevat om een keertje op de fiets naar NL te komen. 'n GPS systeem zou daarbij heel wat kaartkijken voorkomen. Nu worden er systemen verkocht met een basemap Europe. Staan hier de kleine weggetjes (departemantales) of alleen die nationale routes? Ik zou graag zo'n systeem van te voren vertellen hoe ik zou willen rijden. Wat voor merk - type raden jullie me aan om eens te bekijken? En hoelang doen die batterijen het? In het kader van de training voor Parijs Brest Parijs zou ik graag in 1 ruk naar NL rijden (700km) maar als die batterijen al na 2 uur op zijn moet ik nog even 'n aanhanger voor de batterijen regelen...
Mijn trainingen op bikeplanner.com
De Basemaps zijn enkel geschikt voor de grote doorgaande routes. Persoonlijk vind ik ze ook voor gewoon autorijden al vervelend. Voor op de fiets heb je echt gedetailleerde kaarten nodig. Batterijen doen er heel wat langer over dan twee uur, maar of ze het de volle 700 km volhouden, dat betwijfel ik. Zowel Garmin als Magellan hebben modellen waar je met routepunten heel goed je route kan plannen van te voren.
-
- Forum-lid HC
Je hebt "Metroguide europe" nodig daar staan alle weggetjes op en je kunt ermee routen of je route tekenen. Je hebt ook nog de "Topo" en de "Cityselect" kaarten maar die zijn minder geschikt voor wat je wil doen.
Als je tevreden bent met een oudere Metroguide (net niet de nieuwste rotondes en zo) dan zijn ze op ebay of ergens anders op internet heel goedkoop te krijgen.
Als je tevreden bent met een oudere Metroguide (net niet de nieuwste rotondes en zo) dan zijn ze op ebay of ergens anders op internet heel goedkoop te krijgen.
Zelf gebruik ik een Garmin GPSmap60csx icm City Navigator Europe. Het verschil tov Metroguide kaarten weet ik zo niet. Route is thuis uit te zetten of kan gewoon door de autoroute functie van de GPS. Is redelijk goed in onderscheid fiets/autoroutes maar niet 100%. Het komt dus wel eens voor dat je ergens niet mag rijden terwijl de route dit wel aangeeft.
Pas op met aanbiedingen via ebay e.d. een al reeds geregistreerde code heb je niets aan. Het kaartmateriaal is dan onbruikbaar. Vaak kun je op 1 code 2 gps'n registreren, maar een 3de gaat echt niet lukken.
Met vriendelijk groet,
Martin.
Pas op met aanbiedingen via ebay e.d. een al reeds geregistreerde code heb je niets aan. Het kaartmateriaal is dan onbruikbaar. Vaak kun je op 1 code 2 gps'n registreren, maar een 3de gaat echt niet lukken.
Met vriendelijk groet,
Martin.
-
- Forum-lid HC
_martin_ schreef:Zelf gebruik ik een Garmin GPSmap60csx icm City Navigator Europe. Het verschil tov Metroguide kaarten weet ik zo niet. Route is thuis uit te zetten of kan gewoon door de autoroute functie van de GPS. Is redelijk goed in onderscheid fiets/autoroutes maar niet 100%. Het komt dus wel eens voor dat je ergens niet mag rijden terwijl de route dit wel aangeeft.
Met vriendelijk groet,
Martin.
City Navigator®
City Navigator provides detailed maps of major metro areas as well as rural coverage and points of interest.
City Select
City Select provides detailed maps of major metro areas as well as rural coverage. Each CD also contains points of interest and automatic routing, giving you the capability to generate point-to-point routes in MapSource and on compatible Garmin units.
Metroguide®
This disk offers similar coverage as City Select, including points of interest. MetroGuide North America and Europe provide automatic route calculation for select products on the PC, while MetroGuide Canada offers autorouting on both the PC and compatible Garmin units. The main difference is its compatibility with Garmin units that do not have automatic route capability.
Als je met tracks of courses (bv EDGE) wilt routen dan kun je ook zonder device unlock code werken.
Klopt, als je geen kaartmateriaal op de GPS zelf nodig hebt kun je uitstekend uit de voeten met een algemene unlock code. Track uitstippelen op de PC, overzetten naar de GPS en fietsen maar.
City Navigator heeft ook autoroute functie, zowel op PC als GPS. Dus het verschil tussen City Navigator En MetroGuide is mij niet duidelijk.
Ik gebruik trouwens ook nog Topo NL, staat echt alles op maar geen autoroute dus zelf de weg zoeken. Maar nagenoeg ieder zandpaadje staat er op.
Groeten,
Martin.
City Navigator heeft ook autoroute functie, zowel op PC als GPS. Dus het verschil tussen City Navigator En MetroGuide is mij niet duidelijk.
Ik gebruik trouwens ook nog Topo NL, staat echt alles op maar geen autoroute dus zelf de weg zoeken. Maar nagenoeg ieder zandpaadje staat er op.
Groeten,
Martin.
Die metroguide europa vind ik trouwens zo duur nog niet dus dat is geen probleem maar die apparaatjes zelf zijn toch wel prijzig. Ik begin er maar heel langzaam een beetje wijs uit worden. Zo'n magellan Sportrak is dat nu de 500 geworden? En moet ik op geheugen letten voor een route van laten we zeggen 1500 km dwars door frankrijk waarbij ik geen PC bij de hand heb om andere kaarten te laden?
Mijn trainingen op bikeplanner.com
Voor een route van 1500 km zal je dus zeker een toestel moeten nemen met geheugenkaartjes. Naargelang van de capaciteit van die kaartjes zal je er m.i. een tweetal nodig hebben van 1GB. In uw geval zal ook de batterijcapaciteit belangrijk zijn. Ik heb steeds een tweede setje batterijtjes bij de hand al heb ik dat nog maar 1 keer nodig gehad. Kan je een batterijlader meenemen?