Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

hoge of lage velgen?

glrfndl
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 jun 2007 14:23

glrfndl 14 jun 2007 14:30

Mijn wielen zijn niet goed meer, spaken zitten los en daardoor zijn er slagen in mijn wielen gekomen. Ik wil dus maar een nieuw setje wielen laten maken, ik zit alleen te twijfelen of ik hoge of lage velgen zal nemen. Ik neig naar lage velgen, beetje retro ;) Ik ben wel zwaar (>100kg) en vrij sterk, dus de wielen moeten wel wat kunnen hebben. Ik wil gewoon mijn naven (shimano ultegra, 32 spaaks) hergebruiken. Wat zijn de voor en nadelen van hoge tov lage velgen?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27942
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 14 jun 2007 14:34

Naven hergebruiken zal lastig worden denk ik, hoge velgen met 32 gaten zijn schaars (zie ook dit topic).

Een setje Cosmic Carbon zou voor jou denk ik heel geschikt zijn. Heel sterk en degelijk. Voordelen van een hoge velg zijn de sterkte, aerodynamica en de looks, de nadelen zijn de hardheid en de zijwindgevoeligheid.

Wil je lage velgen ga dan voor een handgespaakt setje CXP33 of Rigida DP18.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 14 jun 2007 14:58

Ik denk dat glrfndl met 'laag' bedoelt een velg a la Open Pro (23 mm ofzo?) en met 'hoog' een velg a la DP18 (30mm hoog).

Rigida DP18's zijn natuurlijk wel gewoon met 32 gaten te krijgen.
Het voordeel van een hoge velg is dat deze stijver is, van zichzelf dus beter rond blijft tijdens het rijden, en de spaken dus minder wisselende belasting te verduren krijgen. Een wiel met hoge velg zal dus minder snel last hebben van brekende spaken dat een wiel met een slappere lage velg (bij evenveel spaken en goed gebouwd)

Voor 100+ kg zou ik lekker voor hoge velgen gaan. Iedere fietsenmaker moet met je oude naven gewoon een setje wielen kunnen bouwen. (zeker als het echt je oude naven zijn en niet een setje dat je voor 3 tientjes minder op internet hebt gekocht zullen ze daar echt niet moeilijk over doen)

Mijn tip voor een goede wielenbouwer: bikexperto.com
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

glrfndl
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 jun 2007 14:23

glrfndl 14 jun 2007 15:13

Met laag denk ik idd aan een velg als mavic open pro en met hoog denk ik aan CXP33/DP18 :) Maar voor mij zou een (semi) hoge velg dus beter zijn omdat ze sterker zijn. Ik zal eerst eens bij mijn LBS informeren wat hij heeft liggen en wat het moet kosten om een nieuw wiel te spaken.

theoh.
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 20 aug 2006 13:19

theoh. 15 jun 2007 22:16

Rigida DP 18: Lekker veel spaken, oersterk en (bijna) niet kapot te krijgen en ook nog goed betaalbaar. Kies je ook nog de zwarte uitvoering met zwarte spaken dan rijdt je er helemaal strak bij!
Veel fietsplezier!

rub.ke
Forum-lid
Berichten: 82
Lid geworden op: 16 jun 2007 00:11

rub.ke 16 jun 2007 00:21

Mavic Cosmic Elite is ook een goede aanrader...zijn ook niet te duur en kunnen echt veel hebben.

Plaats reactie