Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

te klein frame?

Gebruikersavatar
bull
Forum-lid
Berichten: 751
Lid geworden op: 24 jul 2005 21:38

Gebruikersavatar bull 13 jun 2007 15:40

Ik heb net mijn fiets weggebracht naar de fm voor het hoger afstellen van mijn stuur i.v.m. nekklachten tijdens lange ritten (100 km +). Omdat mijn zadelpen vrij hoog staat afgesteld zei hij dat ik op een te klein frame rijd. Mijn binnenbeenlengte is 94,5 cm bij 1.93 m.

Ik heb een sloping frame van 61 cm. Is dit echt te klein? Volgens hem moest ik aan een 65 cm recht frame. Maar omdat ik relatief lange benen heb is de lengte van de bovenbuis dan weer te lang.....Ik heb het gevoel dat mijn huidige frame goed is, alleen de afstand zadel stuur bedraagt nu 10 cm. Ik wil dat terug hebben gebracht naar 5 cm omdat ik een lichte wervelkolom afwijking heb (hypokyfose) tussen mijn schouderbladen.

Alvast bedankt.

zie foto op link: http://bull.nl.picturepush.com/album/3016/85325
'Sometimes the wrong turn brings you to the right place'

dario
Forum-lid
Berichten: 3864
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 13 jun 2007 16:39

Elders op dit forum vind je wel maattabellen (kadermaat t.o.v. binnenbeenlengte resp. lichaamslengte); die zijn weliswaar slechts richtinggevend, maar een 61 lijkt me inderdaad wat te klein (65 lijkt me dan weer erg groot; ik schat dat 63 dichter in de buurt zal zitten).
Kijk hier http://www.fietsgigant.com/framehoogte.php bijvoorbeeld eens.

Maar goed, eens de maat genomen rijst natuurlijk de vraag: houd je het bij je te kleine fiets, of koop je een grotere? Een schuin opwaarts lopende stuurpen kan allicht enig soelaas bieden: probeer het daar in eerste instantie eens mee. Al blijft een exact passend kader natuurlijk toch het beste - maar dat kost natuurlijk geld...
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2775
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 13 jun 2007 16:46

een 61 cm sloping? misschien iets meer info over de maatvoering zou welkom zijn

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 13 jun 2007 16:49

Optisch zou je wel zeggen dat ie erg klein is ja.... maar de lengte van de bovenbuis is natuurlijk veel belangrijker. Een 65 lijkt mij voor 1m93 te groot.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
bull
Forum-lid
Berichten: 751
Lid geworden op: 24 jul 2005 21:38

Gebruikersavatar bull 13 jun 2007 22:06

Mij is altijd verteld dat je een frame beter een maatje te klein kan kopen dan een maatje te groot. De fm waar ik deze fiets kocht adviseerde mij toch deze maat...Maar ja, dat was twee jaar geleden, ik begon net met fietsen. Ik zou het nu heel anders aanpakken. Liever wat meer betalen voor een goed advies en service dan puur op prijs gaan kijken..:-(

Het enige nadeel vind ik nu het optische effect, omdat het een sloping frame is valt het nog meer op dat het zadel vrij hoog staat...Ik wacht de nieuwe langere stuurpen af, als dit de zithouding nie verbetert ga ik denk ik toch op zoek naar een nieuwe fiets (kader)...
'Sometimes the wrong turn brings you to the right place'

lazyturbo
Forum-lid
Berichten: 103
Lid geworden op: 14 feb 2007 21:20

lazyturbo 13 jun 2007 23:43

IK heb binnenbeenlengte 93cm bij 1,90m en reed op frame maat 60 zonder probleem. Heb mij onlangs een frame op maat laten maken terug maat 60 waarvan de balhoofdbuis wat langer is, en eerlijk gezegd is dag en nacht verschil.

timper
Forum-lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: 30 okt 2006 00:10

timper 14 jun 2007 00:03

Ik zit een beetje met hetzelfde probleem. Mijn fiets is meer dan l maat te klein (nu 59 en bbl = 93, dus denk ik aan 60/62). Ik had ongeveer 8 jaar niet meer gefietst (op koersfiets) en toen ik een nieuwe kocht kende ik het aheadsysteem niet !! Mijn oude koersfietsen hadden uiteraard het oude systeem, waar je de pen kon hoger/lager zetten, en dit hield in dat het stuur ook gemiddeld hoger stond (optisch was dit minder erg dan de spacertoren van nu). In het algemeen zitten renners nu dieper dan vroeger vind ik. Voor de recreant met lange benen is het nu moeilijker denk ik om het ideale frame te vinden. De balhoofdbuis is in veel gevallen de meest belangrijke factor geworden. Veel frames worden te lang bij grotere maten.
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;

aranesp
Forum-lid
Berichten: 5
Lid geworden op: 16 nov 2006 12:01

aranesp 14 jun 2007 09:58

misschien is het een idee om naar een ergonoom te gaan zoals bij voorbeeld footconnection in cullemborg. ik heb mijn fiet hier af laten stellen en het bevalt erg goed. zij kijken echt naar je hele houding op de fiets en niet alleen naar je lengte van je benen en armen.

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2775
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 14 jun 2007 10:06

Dat zou ik enkel bij ernstige klachten doen een goede ervaren fietsenmaker kan dit net zo goed (en goed doorvragen werkt beter dan welk programma dan ook)

Wat me in deze discussie een beetje stoort is de halve en non informatie die wordt gepost. Elk frame heeft een hoogte maar vermeld dan ook meteen hoe die hoogte is gemeten en sloping zegt meer over de framevorm als over een vaste maat.
Voorbeeld is dat een 61 sloping op een klassiek frame met een maat van 61 cm center - top kan duiden maar ook gelijk kan staan aan een klassiek frame van 67 cm center top (alles daartussen is mogelijk)
Veel belangrijker is de lengte van de bovenbuis. Geef dan meteen aan of de virtuele of werkelijke lengte gemeten is (zelfde geldt voor balhoofdbuis met het onderscheid klassiek of geintegreerd).

Juiste data voorkomen in mijn ogen een non discussie waarbij iedereen langs elkaar heen praat.........

gillio
Forum-lid
Berichten: 209
Lid geworden op: 20 okt 2006 13:18

gillio 14 jun 2007 19:34

Het lijkt mij ook verstandiger om wat meer info te hebben. Dit is een beetje praten in het lucht ledige. Ik heb zelf b.b.l. van 95 en fiets op een 64 cm frame. Bij mij is de stuurpen eigenlijk een twee centimeter te lang terwijl ik mijn zadel al wel max naar voren heb. Mijn bovenlijf is dus wat korter. Dit kan bij de Bull ook het geval zijn. Ik vind de hoogte van het zadel totaal iets anders dan de afstand tot je stuur.

Dus nogmaals meer info graag. o.a. je bovenlichaamslengte en de afstand hart zadel tot stuuur. Ook meer gegevens van je frame a.u.b.

slowfred
Forum-lid
Berichten: 35
Lid geworden op: 12 jan 2006 21:29

slowfred 14 jun 2007 21:29

kom toevallig hier op dit forum,en wil hierbij meedelen dat de binnenbeenlengte en uw lichaamslengte dezelde zijn als mijn lichaamsmaten,dus lange benen,en een normale rug,nu heb mij deze winter degelijk laten opmeten,door meetcentrum bullen,en daarna nog eens door zeer professionele fietsenmaker die al verschillende belgische profs over de vloer heeft gehad,bijv dominique cornu wereldkampioen tijdrijden,en zelf 1,98 cm. ik rijdt perfekt op een scott cr1 xxl , dus 61 cm sloping,is ongeveer 3 cm hellend,ikzelf zit 86,5 cm hoog center braket tot bovenkant zadel,lengte bovenbuis is perfekt,59.5 en een stuurpen van 13 cm;als ik iets wil aanraden is het deze fiets,gewoon perfekt,stijf,trekt op als een kogel,en geen kraakje te horen,ik hoop dat je er me verder kunt. mvrgr freddy goddaert belgie
fg

Gebruikersavatar
bull
Forum-lid
Berichten: 751
Lid geworden op: 24 jul 2005 21:38

Gebruikersavatar bull 14 jun 2007 22:41

Ik heb mijn fiets net opgehaald van de fm en de eerste zit is goed. Ik denk dat mijn stuur zo'n centimeter of 5 omhoog is gekomen. Hoe beter het gaat met mijn rug kan ik natuurlijk wat spacers tussenuit halen. Ik heb me vorig jaar laten opmeten bij Oppelaar is Lisse, hier is mijn fiets toen op aangepast. Mijn huidige fm (Looijesteijn in Noordwijkerhout) is er een van de oude stempel en vindt die sloping frames bij lange mensen maar niets (ziet er optisch ook niet uit). Daar moet ik hem wel een beetje gelijk in geven. Hij gelooft ook niet zo in die cijfertjes, hij ziet of iemand goed op een fiets zit of niet.

Ik ga eerst de Jan Janssen Classic maar eens proberen met mijn "nieuwe" fiets.

Belangrijkste in dit verhaal is hoe je zelf ervaart dat je op de fiets zit. Als je lekker zit en geen noemenswaardige klachten hebt na een lange koers is dit volgens mij al een indicatie dat je goed zit. Sommige mensen zitten lekker op een frame terwijl de computer een andere zit aanbeveelt puur op grond van meetgegevens en een formule die ooit door iemand is bedacht.
'Sometimes the wrong turn brings you to the right place'

Plaats reactie