Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

klimconditie onderhouden

hansdarmstrong
Forum-lid
Berichten: 410
Lid geworden op: 20 feb 2007 14:50

hansdarmstrong 12 jun 2007 10:30

Ik ben een bescheiden toerfietser die de zomermaanden geregeld de bergen opzoekt om daar te doen wat ik het liefste doe: klimmen. Ik trainde de winter/voorjaar met het Fiets schema en heb er net een weekje alpen opzitten. De trainingsaanpak was duidelijk goed: veel D3 in de laatste weken en veel volume daarvoor. Het ging beter dan ooit.

Ik heb nog drie doelen in het vooruitzicht: ventoux in juli, vogezen in augustus, de eifel in september, telkens een drie/vier weken tussenin. Iemand tips hoe ik mijn klimconditie kan onderhouden/verbeteren in die tussenliggende weken? Het fietsschema werkt met doelen die veel verder uiteen liggen, dus daar heb ik niet veel aan. En ervaring heb ik verder niet, het is mijn eerste seizoen trainen met een schema...

groeten,
Hans

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 12 jun 2007 10:42

Stel dat je 3 weken hebt tussen 2 doelen... dan zou ik eerst een dag of wat rust nemen, vervolgens een weekje accent op lange duur, evt een paar krachttrainingen, een paar intensievere trainingen en tot slot weer een paar dagen rust
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

arnofiets
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 mei 2007 09:53

arnofiets 12 jun 2007 10:43

Je zou wellicht ook eens kunnen gaan spinnen, goed voor kracht en je went aan het intensieve fietsen. Ik heb er in elk geval (in aanvulling op veel duurtraining op de fiets en 1 x in de week D2/D3) veel baat bij.
En neem je rust. Een week in de Alpen is waarschijnlijk een zware week. Herstel voldoende.

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 12 jun 2007 15:56

Denk dat spinning wel een makkelijke manier is om een flinke D3 training te doen. In je eentje kost zoiets ongelooflijk veel moeite.

Je kunt ook eens een trimmerskoersje meerijden bij een club in de buurt. Leuke manier om een intensieve training te doen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

hansdarmstrong
Forum-lid
Berichten: 410
Lid geworden op: 20 feb 2007 14:50

hansdarmstrong 12 jun 2007 23:13

bedankt voor de tips, daar kan ik mee verder.
als er nog ervaringsdeskundigen zijn:laat gerust nog tips weten.

Plaats reactie