Ik ben op het punt gekomen dat alles goed versleten is. Het volgende moet ik vervangen. Tevens is het ook een beetje een "pimp"project
-wielen (de naven zal in recupereren)
-casette (word XT)
-ketting (word XT)
-crankstel
-zadelpen (word Ritchey comp of WCS)
-derailleurwieltjes
-balhoofdstel
Maar wat kan er voor de resterende onderdelen in de plaats komen?
Voor de velgen en spaken had ik aan DT-Swiss gedacht. (voorstellen zijn welkom)
Voor het crankstel had ik graag een zo klein mogelijke Q-Factor gehad. Ik had gedacht aan het RaceFace Evole crankstel, maar ik weet niet hoe het met de Q-Factor zit. Andere voorstellen zijn wederom welkom.
Voor de derailleurwieltjes had ik geen idee. Weer XT, maar omdat die zo snel versleten zijn zou iets anders met een betere slijtvastheid welkom zijn. Mss Tiso wieltjes of verslijten die nog sneller?
En het huidige balhoofdstel dat er nu inzit is van Ritchey en daar ben ik echt niet van te spreken. Het is nu al het 2de exemplaar in 2 jaar tijd en het blijft maar vastlopen. Ik wil geen FSA omdat het bij mijn Racefiets ook aan het vastlopen is en het daar dus ook ga vervangen.
Het is een geïntegreerd balhoofdstel en zat voor zowel de MTB als de racefiets aan Chris King te denken. Is dit werkelijk zo goed als beweerd word en is het zijn prijs waard? Zijn er verder nog goedkopere opties die niet moeten onderdoen voor Chris King?
Verder rijd ik met schijfremmen(voor de wielen) en het is een witte Cube LTD5 Dus alles moet een beetje passen.
Alvast bedankt!
Nieuwe onderdelen gezocht
-
- Forum-lid
- Berichten: 803
- Lid geworden op: 02 jan 2005 22:30
Excuse me while I kiss the sky
Vraag 1: wat heb je nu voor naven, want het lijkt me zinvoller een geheel nieuwe wielset te kopen.
Het raceface-evolve crankstel schijnt erg slechte lagers te hebben. Zou dus persoonlijk niet mijn optie zijn. Je kan er wel shimano lagers inzetten, maargoed het blijft niet geweldig.
Ja balhoofd. Cane Creek, Chris King. Ik neem aan dat je integrated hebt. Naam mijn mening is CK te veel aan de prijs. Daar komt ik veel nieuwe balhoofdjes voor. Anders neem je een ritchey WCS.
Derailleurwieltjes schijnen die van tacx gewoon het beste te werken. Minste last van modder te hebben en slijtage.
Het raceface-evolve crankstel schijnt erg slechte lagers te hebben. Zou dus persoonlijk niet mijn optie zijn. Je kan er wel shimano lagers inzetten, maargoed het blijft niet geweldig.
Ja balhoofd. Cane Creek, Chris King. Ik neem aan dat je integrated hebt. Naam mijn mening is CK te veel aan de prijs. Daar komt ik veel nieuwe balhoofdjes voor. Anders neem je een ritchey WCS.
Derailleurwieltjes schijnen die van tacx gewoon het beste te werken. Minste last van modder te hebben en slijtage.
-
- Forum-lid
- Berichten: 803
- Lid geworden op: 02 jan 2005 22:30
Ik heb XT naven.
Het balhoofd is idd geintegreerd. Ik heb al slechte ervaring met Ritchey balhoofden en zou deze dus liever niet willen. FSA ook niet omdat het in mijn racefiets ook vastloopt.
Dat van die lagers van RaceFace wist ik niet. Wat zijn dan andere opties met een smalle Q-Factor?
Het balhoofd is idd geintegreerd. Ik heb al slechte ervaring met Ritchey balhoofden en zou deze dus liever niet willen. FSA ook niet omdat het in mijn racefiets ook vastloopt.
Dat van die lagers van RaceFace wist ik niet. Wat zijn dan andere opties met een smalle Q-Factor?
Excuse me while I kiss the sky
Als je hecht aan een lage Q-factor:
Koop een oud XTR crankstel, de Fc-M952:
en gebruik die in combinatie met een korte 109,5mm Shimano Ultegra BB-6500 Ocatlink bracketas:
Neem evt een andere spider voor op die XTR cranks zodat je er losse bladen van b.v. TA of Blackspire op kan zetten:
(Shimano heeft een versie met 5-arms spider gemaakt maar er zijn ook losse spiders te koop)
Het zou alleen wel kunnen dat je op deze manier geen ruimte meer heb voor een 'piccolo' maar dat verschilt per frame. Op heel veel frames past het gewoon wel.
Met deze combi van XTR 952 en 109,5mm Octalink as kom je op een Q-factor van ongeveer 160. Ter vergelijking: de huidige XT cranks met buitenboordlagers hebben een Q-factor van 176mm!
Koop een oud XTR crankstel, de Fc-M952:
en gebruik die in combinatie met een korte 109,5mm Shimano Ultegra BB-6500 Ocatlink bracketas:
Neem evt een andere spider voor op die XTR cranks zodat je er losse bladen van b.v. TA of Blackspire op kan zetten:
(Shimano heeft een versie met 5-arms spider gemaakt maar er zijn ook losse spiders te koop)
Het zou alleen wel kunnen dat je op deze manier geen ruimte meer heb voor een 'piccolo' maar dat verschilt per frame. Op heel veel frames past het gewoon wel.
Met deze combi van XTR 952 en 109,5mm Octalink as kom je op een Q-factor van ongeveer 160. Ter vergelijking: de huidige XT cranks met buitenboordlagers hebben een Q-factor van 176mm!
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"