Wat is de invloed van de hoeveelheid BAR op de prestatie.
Scheelt zeker wel iets volgens testen in blad Tour. Maar hier geldt wel de wet van de remmende voorsprong. Van 7 naar 8,5 maakt vrij veel uit van 8,5 naar 10 minder. En dit hangt ook van je gewicht af. Bij 65 kg zul je er minder voordeel van hebben dan bij 95. Vergeet niet dat er ook nadelen zijn zoals minder grip, minder comfort etc. En mijn ervaring is ook dat ze op hoge druk minder lang meegaan (eerder scheurtjes in de zijkant bij vredestein fortezza)
Het is een niet-monotoom verband, bij te weinig of teveel is de prestatie lager dan bij de juiste bandendruk, afhankelijk van je gewicht zo tussen de 7 - 8.5 bar. Amclassic-fan heeft laatst uitgelegd waarom te hoge bandendruk leidt tot MEER rolweerstand, ik zou even moeten zoeken hoe dat ook alweer zat.
Bij een te hoge druk zou je het effect krijgen van een springbal. Doordat in de wegen van die kleine putjes zitten krijgt je dit effect. Je krijgt het idee dat sneller gaat, maar dat is dus niet zo. (bron Amc-fan xD)
Nu, bij een hogere spanning zal je natuurlijk nooit een 'snakebite' hebben... in een koers kan het dus wel handig zijn om een hogere bandspanning te hebben. Dat is toch m'n persoonlijke mening.
Nu, bij een hogere spanning zal je natuurlijk nooit een 'snakebite' hebben... in een koers kan het dus wel handig zijn om een hogere bandspanning te hebben. Dat is toch m'n persoonlijke mening.
Dit schrijft men op Wikipedia:
De rolweerstand van een stalen wiel over een spoorrails, zoals bij een trein is aanzienlijk lager dan de rolweerstand van een rubber autoband over asfalt. Dit komt doordat het rubber van de band gemakkelijker vervormt en in het elastomeer warmte wordt ontwikkeld. Deze warmteontwikkeling zorgt er ook voor dat een zachte fietsband meer wrijvingskracht ervaart dan een hard opgepompte band.
In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt hebben brede (fiets)banden minder rolweerstand dan smalle, mits ze even hard opgepompt zijn en van vergelijkbare constructie zijn. De vervorming die bij een brede band optreden zijn namelijk kleiner dan die bij smalle. De luchtweerstand van een brede band is natuurlijk wel groter.
Hier nog een artikel mbt rolweerstand
De rolweerstand van een stalen wiel over een spoorrails, zoals bij een trein is aanzienlijk lager dan de rolweerstand van een rubber autoband over asfalt. Dit komt doordat het rubber van de band gemakkelijker vervormt en in het elastomeer warmte wordt ontwikkeld. Deze warmteontwikkeling zorgt er ook voor dat een zachte fietsband meer wrijvingskracht ervaart dan een hard opgepompte band.
In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt hebben brede (fiets)banden minder rolweerstand dan smalle, mits ze even hard opgepompt zijn en van vergelijkbare constructie zijn. De vervorming die bij een brede band optreden zijn namelijk kleiner dan die bij smalle. De luchtweerstand van een brede band is natuurlijk wel groter.
Hier nog een artikel mbt rolweerstand
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
who cares schreef:
In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt hebben brede (fiets)banden minder rolweerstand dan smalle, mits ze even hard opgepompt zijn en van vergelijkbare constructie zijn. De vervorming die bij een brede band optreden zijn namelijk kleiner dan die bij smalle. De luchtweerstand van een brede band is natuurlijk wel groter.
Hier nog een artikel mbt rolweerstand
Totaal onwetenschappelijke definitie: wat is 'hard' oppompen? Evenveel druk in de banden? Want iedereen weet dat bij evenveel kracht/oppervlakte het indrukken evenveel is, zelfs meer bij dikke banden omdat deze een flauwere ronding hebben. Echter, even hard oppompen (evenveel kracht) zorgt voor een grotere kracht/oppervlakte in dikke banden, en dus een 'hardere' band. Dat zouden ze mij toch eerst duidelijk moeten maken.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®
Waarom zou even hard niet gewoon dezelfde druk betekenen? Er is toch maar 1 soort druk waarop je je band kan zetten en dat is kracht per oppervlak, kg/cm2 bij BAR. Dat is de enige wetenschappelijke maat dus waar wil jij dan aan twijfelen?
Dat tweede van jouw kan ik niet volgen. Volgens jou doe ik er evenveel 'kracht' in. De oppervlakte van de dikke band is groter dan die van de kleine. Dus is de kracht per bijv. cm2 in de grote band kleiner en niet groter.
Dat tweede van jouw kan ik niet volgen. Volgens jou doe ik er evenveel 'kracht' in. De oppervlakte van de dikke band is groter dan die van de kleine. Dus is de kracht per bijv. cm2 in de grote band kleiner en niet groter.
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
inderdaad, de kracht bij een bredere band is kleiner (de druk is gelijk, want het oppervlak is groter), dus het induwen door oneffenheden in de weg is groter, dus het contactoppervlak is groter, dus de rolweerstand is groter. Even slecht mijn uitleg verwoord in de vorige post, en die 'vergelijkbare' constructie is ook nog zo een vaag begrip.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
©®