Het forum over de technische onderwerpen, het onderhoud, afstellen en reparaties.

Wat is de invloed van de hoeveelheid BAR op de prestatie.

wielrene
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 mei 2007 20:15

wielrene 08 jun 2007 23:02

Vandaag heb ik voor het eerst een buitenband gekocht met max 11 BAR. Voorheen kocht ik altijd banden van max 8,5 bar. Weet iemand wat de invloed is van 8 naar 10 BAR in je band op de snelheid?

jsparie
Forum-lid
Berichten: 3097
Lid geworden op: 12 aug 2005 00:55

jsparie 09 jun 2007 02:06

Scheelt zeker wel iets volgens testen in blad Tour. Maar hier geldt wel de wet van de remmende voorsprong. Van 7 naar 8,5 maakt vrij veel uit van 8,5 naar 10 minder. En dit hangt ook van je gewicht af. Bij 65 kg zul je er minder voordeel van hebben dan bij 95. Vergeet niet dat er ook nadelen zijn zoals minder grip, minder comfort etc. En mijn ervaring is ook dat ze op hoge druk minder lang meegaan (eerder scheurtjes in de zijkant bij vredestein fortezza)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28017
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 09 jun 2007 11:19

Het is een niet-monotoom verband, bij te weinig of teveel is de prestatie lager dan bij de juiste bandendruk, afhankelijk van je gewicht zo tussen de 7 - 8.5 bar. Amclassic-fan heeft laatst uitgelegd waarom te hoge bandendruk leidt tot MEER rolweerstand, ik zou even moeten zoeken hoe dat ook alweer zat.

meeuh
Forum-lid
Berichten: 685
Lid geworden op: 14 jan 2006 12:55

meeuh 09 jun 2007 11:23

Bij een te hoge druk zou je het effect krijgen van een springbal. Doordat in de wegen van die kleine putjes zitten krijgt je dit effect. Je krijgt het idee dat sneller gaat, maar dat is dus niet zo. (bron Amc-fan xD)

Nu, bij een hogere spanning zal je natuurlijk nooit een 'snakebite' hebben... in een koers kan het dus wel handig zijn om een hogere bandspanning te hebben. Dat is toch m'n persoonlijke mening.

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 09 jun 2007 18:05

AM Classic Fan haalde het winkelwagentje erbij...ik vond dat wel een sprekend voorbeeld; Harde bandjes zijn het zeker en ze rollen voor geen meter.

whocares
Forum-lid
Berichten: 2889
Lid geworden op: 25 feb 2005 19:28

whocares 09 jun 2007 20:23

Dit schrijft men op Wikipedia:

De rolweerstand van een stalen wiel over een spoorrails, zoals bij een trein is aanzienlijk lager dan de rolweerstand van een rubber autoband over asfalt. Dit komt doordat het rubber van de band gemakkelijker vervormt en in het elastomeer warmte wordt ontwikkeld. Deze warmteontwikkeling zorgt er ook voor dat een zachte fietsband meer wrijvingskracht ervaart dan een hard opgepompte band.

In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt hebben brede (fiets)banden minder rolweerstand dan smalle, mits ze even hard opgepompt zijn en van vergelijkbare constructie zijn. De vervorming die bij een brede band optreden zijn namelijk kleiner dan die bij smalle. De luchtweerstand van een brede band is natuurlijk wel groter.

Hier nog een artikel mbt rolweerstand
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.

rene1
Forum-lid
Berichten: 2099
Lid geworden op: 12 sep 2005 01:11

rene1 10 jun 2007 00:32

Ja maar de weg is niet zo glad als een spoorstaaf. Ik geloof er wel in dat er enige mate van indrukking van de banden mogelijk moet blijven om oneffenheden van de weg op te vangen.

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4229
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 12 jun 2007 13:36

who cares schreef:
In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt hebben brede (fiets)banden minder rolweerstand dan smalle, mits ze even hard opgepompt zijn en van vergelijkbare constructie zijn. De vervorming die bij een brede band optreden zijn namelijk kleiner dan die bij smalle. De luchtweerstand van een brede band is natuurlijk wel groter.

Hier nog een artikel mbt rolweerstand


Totaal onwetenschappelijke definitie: wat is 'hard' oppompen? Evenveel druk in de banden? Want iedereen weet dat bij evenveel kracht/oppervlakte het indrukken evenveel is, zelfs meer bij dikke banden omdat deze een flauwere ronding hebben. Echter, even hard oppompen (evenveel kracht) zorgt voor een grotere kracht/oppervlakte in dikke banden, en dus een 'hardere' band. Dat zouden ze mij toch eerst duidelijk moeten maken.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

robert2
Forum-lid
Berichten: 159
Lid geworden op: 31 jan 2007 09:39

robert2 12 jun 2007 15:12

Waarom zou even hard niet gewoon dezelfde druk betekenen? Er is toch maar 1 soort druk waarop je je band kan zetten en dat is kracht per oppervlak, kg/cm2 bij BAR. Dat is de enige wetenschappelijke maat dus waar wil jij dan aan twijfelen?

Dat tweede van jouw kan ik niet volgen. Volgens jou doe ik er evenveel 'kracht' in. De oppervlakte van de dikke band is groter dan die van de kleine. Dus is de kracht per bijv. cm2 in de grote band kleiner en niet groter.

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4229
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 12 jun 2007 15:41

inderdaad, de kracht bij een bredere band is kleiner (de druk is gelijk, want het oppervlak is groter), dus het induwen door oneffenheden in de weg is groter, dus het contactoppervlak is groter, dus de rolweerstand is groter. Even slecht mijn uitleg verwoord in de vorige post, en die 'vergelijkbare' constructie is ook nog zo een vaag begrip.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Plaats reactie