Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Shimano & Campa op 1 fiets... quid?

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 07 jun 2007 14:14

Hoi,


Benieuwd om even jullie mening te weten.


Stel, je hebt een frame waarin de Shimano Dura-Ace lagers gepressed zijn (zo zijn er een paar op de markt!), maar je hebt ook een volledige Campagnolo Record groep liggen voor de afmontage. Het crankstel moet dus hoe dan ook een Dura-Ace crankstel worden.


Wat doe je met de rest?

1. Je monteert gewoon de fiets volledig Campagnolo af zoals gepland, muv. het crankstel. Die Record UT gooi je in de verkoop. Vraag hier: is dit "not done", die mix? Tot op zekere hoogte heeft dit zin: in mijn ogen is het Dura-Ace crankstel technisch beter dan het Ultra-Torque geval, en de rest is op gelijk niveau (of tenminste: persoonlijke voorkeur).

2. Je verkoopt de volledige Record groep (of toch de delen die je niet op nog een andere fiets kan gebruiken) en bouwt de fiets met de interne Dura-Ace-lagers dan maar volledig Shimano af.


Shoot!
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

IBAN
Forum-lid
Berichten: 921
Lid geworden op: 22 mar 2006 10:22

IBAN 07 jun 2007 14:17

Dura Ace afbouwen. Het klassieke van campa mixt niet goed met het moderne strakke shima.

timper
Forum-lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: 30 okt 2006 00:10

timper 07 jun 2007 14:27

Ik zou ook persoonlijk volledig voor DA gaan...dan is het een geheel en moet je je niet steeds verantwoorden voor de mix.
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;

brummi
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 30 nov 2005 14:28

brummi 07 jun 2007 14:30

Ik zou ook gaan voor een volledige shimano montage, het idee om beiden te combineren zonder echt een voorkeur te hebben voor één van de twee lijkt mij gewoon raar.
Langs de andere kant zou er veel meer moeten gedacht worden in termen van 'take the best of both worlds" en dan zouden veel meer "shimano fietsen" met campa wielen worden afgemonteerd.
(Prijs/kwaliteit)

mikesbike
Forum-lid
Berichten: 177
Lid geworden op: 20 aug 2004 13:39

mikesbike 07 jun 2007 14:47

Ik denk dat je het zeker kan combineren. Als je al jaren met Campagnolo rijdt en daar mee kan lezen en schrijven, wat is dan de reden om over te stappen naar Shimano? Zo klassiek is de uitsraling van een record 2007 groep nu ook weer niet.
En zeker niet in combinatie met de afmontage die je normaliter op je fietsen gebruikt.

Mike
Niet zeuren maar rijden

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 07 jun 2007 14:55

MikesBike schreef:Ik denk dat je het zeker kan combineren. Als je al jaren met Campagnolo rijdt en daar mee kan lezen en schrijven, wat is dan de reden om over te stappen naar Shimano? Zo klassiek is de uitsraling van een record 2007 groep nu ook weer niet.
En zeker niet in combinatie met de afmontage die je normaliter op je fietsen gebruikt.



De fiets is niet voor mij, maar voor een familielid. Ik monteer maar af zoals ik denk dat het goed is ;)
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28112
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 07 jun 2007 14:59

Casran, heb zoiets in het echt nog nooit gezien, zou je eens foto kunnen posten (van die geperste lagers in het frame bedoel ik dan).

Ik zou degene die de fiets gaat besturen laten kiezen op basis van het favoriete schakelmechanisme. Volgens mij heeft iedereen daar wel een duidelijke voorkeur in.

Wat je ook zou kunnen doen is de DA crank bestickeren met carbon zoals bij de SRM van Jens Voigt ook was gedaan. Dan past ie een stuk beter bij de Campa groep.

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24317
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 jun 2007 16:12

Of gewoon een FSA of Truvativ crank erin steken, is het probleem meteen opgelost. De moeilijkste maar mooiste oplossing is natuurlijk gewoon lang zoeken totdat je lagers hebt gevonden die dezelfde buitendiameter hebben maar wel de juiste binnendiameter voor Campa. Want de lagers moeten vervangbaar zijn, anders zou het wel een erg duur frame worden per km.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 07 jun 2007 17:54

Ik zou het lekker mixen.

(ik heb ook een mix van Campa en Shimano, zij het iets subtieler)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

casran
Forum-lid HC
Berichten: 7006
Lid geworden op: 12 jun 2005 16:19

casran 07 jun 2007 18:42

Interessante meningen in dit topic... Ik neig ernaar om toch maar eens full Shimano te gaan in een afmontage.


Snow schreef:Hi Havana, ik ben ook zeker geen techneut (ik probeer te leren op diverse manieren zoals lezen, uit elkaar draaien) maar ik denk dat Casran zoiets bedoelt als met de nieuwe Trek Madone? (foto)

Het bracket. Geen buiten het frame gemonteerde lagers meer, maar in het frame. Het bracket is verbreed van 68 naar 90 mm. De lagers vallen links en rechts in het frame waarna een Shimano Hollowtech II, Bontrager, FSA, SRAM of Campagnolo crankstel gestoken kan worden. Er zijn diverse ‘kits’ voor verschillende crankstellen. Door deze constructie moet het bracket stijver zijn! Voor de demontage van de lagers is geen speciaal gereedschap nodig.



Ja, zo is het. Alleen is het frameset dat mijn richting uitkomt er eentje met daarin verwerkte Shimano bracketlagers, dus enkel Shimano crankstellen passen erop (bij uitbreiding ook FSA; Sram/Truvativ gebruikt niet diezelfde standaard toch, Amclassicfan?).

Wat je laatste zin betreft moet ik je corrigeren. Voor de montage van het crankstel is geen speciaal gereedschap nodig (uiteraard kan je die sleutel voor de bracketcups achterwege laten, want die moet je niet monteren). ;)
www.pieterdeneve.com | Facebook: www.facebook.com/pieterdeneve
- gelieve geen PMs te sturen, worden niet gelezen of beantwoord; mailen kan altijd -

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 28112
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 07 jun 2007 18:45

Dat weet ik dan wel weer, SRAM gebruikt inderdaad niet de HTII standaard.

Voor het monteren van een Shimano crankstel heb je nog altijd zo'n stervormig tooltje nodig om die plastic dop aan te draaien.

Alhoewel ik best enthousiast ben over de constructie van Trek (lijkt me goed tegen vuil) slaat het natuurlijk nergens op. Buitenboordlagers weer naar binnen trekken, we hadden net zo goed terug kunnen gaan naar ouderwetse assen maar dan met een grotere bracketpot.

Plaats reactie