Luik-Bastenaken-Luik
Luik-Bastenaken-Luik
wie heeft er ervaring met de Luik-Bastenaken-Luik
http://www.lechampion.nl met daar de link van Luik
Wil de 230km gaan afleggen maar heeft iemand tips of andere ideeen over deze toch?
Hoor het graag,
Groetjes Bert
wie heeft er ervaring met de Luik-Bastenaken-Luik
http://www.lechampion.nl met daar de link van Luik
Wil de 230km gaan afleggen maar heeft iemand tips of andere ideeen over deze toch?
Hoor het graag,
Groetjes Bert
-
- Forum-lid
- Berichten: 505
- Lid geworden op: 06 apr 2004 15:44
Mijn fiets is bezeten!
Ik heb vorig jaar de 238 km versie gereden en dat met 106 kg lichaamsgewicht .
Het is gewoon je eigen tempo fietsen en je niet gek laten maken door alles wat om je heen gebeurd.
Zoals ik hem herinner is het eerst 4 km door de stad fietsen om daarna een lange klim te fietsen tegen +/- 5 % daarna een afdaling , vervolgen een wer een klim die een max heeft van rond de 11 % , daar neemt men een foto van je ( mits je redelijk in beeld bent ) , daarna zijn er nog diverse beklimmingen met als hoogste punt en controlepunt , de Baraque de Fraiture ( 663 mtr ) , naar de controle loopt de weg nog even verder omhoog , daarna is het vrij rustig tot aan Bastenaken , alwwar er weer een controle en verzorgingspunt is , daarna is terug naar Luik met diverse lastige tot zeer lastige beklimmingen . Dus hou reserve over , want er zitten zeer steile stukken tussen,
Vorig jaar heb ik er iets meer 10 uur overgedaan , benen voelden nog redelijk goed , maar dat kwam door met verstand te rijden.;)
Het is gewoon je eigen tempo fietsen en je niet gek laten maken door alles wat om je heen gebeurd.
Zoals ik hem herinner is het eerst 4 km door de stad fietsen om daarna een lange klim te fietsen tegen +/- 5 % daarna een afdaling , vervolgen een wer een klim die een max heeft van rond de 11 % , daar neemt men een foto van je ( mits je redelijk in beeld bent ) , daarna zijn er nog diverse beklimmingen met als hoogste punt en controlepunt , de Baraque de Fraiture ( 663 mtr ) , naar de controle loopt de weg nog even verder omhoog , daarna is het vrij rustig tot aan Bastenaken , alwwar er weer een controle en verzorgingspunt is , daarna is terug naar Luik met diverse lastige tot zeer lastige beklimmingen . Dus hou reserve over , want er zitten zeer steile stukken tussen,
Vorig jaar heb ik er iets meer 10 uur overgedaan , benen voelden nog redelijk goed , maar dat kwam door met verstand te rijden.;)
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.
-
- Forum-lid
- Berichten: 123
- Lid geworden op: 20 mei 2007 13:21
Wil em dit jaar ook gan fietsen. Zit te twijfelen tussen 170 en 235. Dit jaar wel naar de Ardennen geweest en heb een beetje schrik gehkregen van de Redoute
Vorige jaar ook de 235 versie gereden (voor het eerst) en dit jaar ga ik weer voor deze afstand. Bij deze tocht zit het venijn hem in de staart (laatste 80 km) Hier heb je enkele pittige klimstukken erin zitten. Het voordeel is wel dat er tussen de klimmen aardig wat afstand zit zodat je kan herstellen. Als klapstuk de Redoute een zware klim en als je deze eenmaal heb gehad is het de laatste +/- 30 km rustig aan vooral naar beneden. Dus de angst voor de redoute is terecht echter het is wel de laatste echte klim waarna je rustig aan kan doen (er zit geloof ik nog één rustig klimmetje na de redoute maar deze merk je niet eens meer).
Afgelopen weekend Limburgs Mooiste gedaan over 150 km (als training voor LBL) en deze vond ik zo mogelijk zwaarder dan LBL. Heeft te maken met het feit dat je hier om de gem. 6 km een klim heb en dus weinig herstel tijd hebt welke bij LBL wel meer aanwezig is.
En zoals al gezegd op tijd starten en rustig uitrijden is het devies bij LBL. Verder perfecte organisatie en bewegwijzering.
Afgelopen weekend Limburgs Mooiste gedaan over 150 km (als training voor LBL) en deze vond ik zo mogelijk zwaarder dan LBL. Heeft te maken met het feit dat je hier om de gem. 6 km een klim heb en dus weinig herstel tijd hebt welke bij LBL wel meer aanwezig is.
En zoals al gezegd op tijd starten en rustig uitrijden is het devies bij LBL. Verder perfecte organisatie en bewegwijzering.
[quote="Marijn1982"]Ik wil hem dit jaar ook gaan fietsen. Zit te twijfelen tussen 170 en 235. Dit jaar wel naar de Ardennen geweest en heb een beetje schrik gekregen van de Redoute[/quote]
In 2005 heb ik de 130 km versie gereden en keek ik op tegen La Redoute , maar in 2006 heb ik tijdens een trainingsrit in Zuid-Limburg hierop getraind door op de steilste stukken steeds een sprintje te trekken , die tactiek heb ik later op de steilste stukken van La Redoute ook toegepast en het werkte perfect.
Het zit meestal tussen de oren dat iemand het niet haalt terwijl ze het wel kunnen halen. Bij ons clubje afgelopen zondag zag een lid al bij de start al op tegen de Oude Holleweg in Beek ( Ubbergen ) , omdat hij hem nog nooit in een keer beklommen had. Ik zei dat hij al veel te vroeg bezig was met die klim , want we moesten nog 90 km fietsen voor we er waren . Maar met behulp van zijn zwager heeft hij het nu wel gehaald en hij balde zijn vuist toen hij het haalde .
Zo is het ook met la Redoute , men kijkt er teveel tegen op en dan stapt men te vlug af terwijl men het toch halen kan , ook al is dat met veel moeite.
In 2005 heb ik de 130 km versie gereden en keek ik op tegen La Redoute , maar in 2006 heb ik tijdens een trainingsrit in Zuid-Limburg hierop getraind door op de steilste stukken steeds een sprintje te trekken , die tactiek heb ik later op de steilste stukken van La Redoute ook toegepast en het werkte perfect.
Het zit meestal tussen de oren dat iemand het niet haalt terwijl ze het wel kunnen halen. Bij ons clubje afgelopen zondag zag een lid al bij de start al op tegen de Oude Holleweg in Beek ( Ubbergen ) , omdat hij hem nog nooit in een keer beklommen had. Ik zei dat hij al veel te vroeg bezig was met die klim , want we moesten nog 90 km fietsen voor we er waren . Maar met behulp van zijn zwager heeft hij het nu wel gehaald en hij balde zijn vuist toen hij het haalde .
Zo is het ook met la Redoute , men kijkt er teveel tegen op en dan stapt men te vlug af terwijl men het toch halen kan , ook al is dat met veel moeite.
It ain\'t what you do , it\'s the way that you do it.
Na 200 km is het hoe dan ook harken op La Redoute. Is dat erg? Nee, je voelt je de koning te rijk als je boven komt en boven kom je toch wel indien je tenminste beschikt over doorzettingsvermogen.
Wat ik vooral frustrerend vond tijdens TBT was dat ik ingehaald werd door deelnemers die de 137 km versie deden. Die zaten er nog heel fris bij terwijl ik compleet naar de klot'n ging.
Wat ik vooral frustrerend vond tijdens TBT was dat ik ingehaald werd door deelnemers die de 137 km versie deden. Die zaten er nog heel fris bij terwijl ik compleet naar de klot'n ging.
Ik moest die Redoute de 1é keer op in de Waalse pijl, zo'n 20 jaar geleden. Kende hem niet. Ging lekker, was op kop van m'n groepje... er stond op de weg gekalkt: "nog 50 meter". Gaat helemaal lukken dacht ik dus helemaal scheel weggedemareerd.... ahumm.... foutje... dat was 50 meter tot aan dat stukje waar het echt steil is... kwam zowat hyperventilerend als laatste boven. Maar ok op een normale manier is dat ding goed te doen!
Mijn trainingen op bikeplanner.com
-
- Forum-lid
- Berichten: 123
- Lid geworden op: 20 mei 2007 13:21
Denk dat ik em hoe dan ook heel rustig omhoog ga fietsen na 200 km. FF op de tanden bijten op de steile stukken en dan moet t lukken. Maar ja de Stokeu & Co. zitten er ook nog in...
ik heb de tocht 4x gedaan met le champion, 2x 240 en 2x 170. De laatste 80km met de wanne, rosier, en redoute zijn echt zwaar. Die redoute is gewoon zorgen dat je bovenkomt, dat is het enige wat nog telt na 200km versnellen lukt echt niet meer. De verzorging van Le Champion is goed, maar niet genoeg om de hele tocht te volbrengen.
Je moet niet teveel schrik hebben van de Redoute. Hij is 1650 meter lang meen ik, en er ziten 2 hele stijle stukken in. Begin gewoon heel rustig, op 't één na lichtste verzet. Je ziet vanzelf wanneer de hele stijle stukken komen. Dan schakel je naar 't lichtste verzet, misschien nog eens uit 't zadel, ff bijten en dan moet 't lukken!