Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Latex binnenbandjes en veel remmen

digitalp
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 jun 2007 01:24

digitalp 05 jun 2007 01:48

Dit weekend heb ik limburgs mooiste gefietst. Ging best goed alleen had ik wel twee langzaam lekkende banden. Ik gebruik latex binnenbandjes en mijn vermoeden is dat door het vele remmen in de afdalingen (door de drukte was de afdaling een soort polonaise geworden en remmen dus continue noodzakelijk) en de daarbij ontstane warmte de banden zijn gaan lekken. Ik kon nml. niets vinden waardoor de band anders lek was geraakt. Ik rij al lange tijd met dezelfde combi van Vredestein latex binnenband en Vittoria Open Pavé EVO CG buitenband (en de voorlopers daarvan) en heb daar nog nooit problemen mee gehad ook vorige jaar niet tijdens luik-bastenaken-luik. Het enige verschil is dat is sinds dit jaar Campa Zonda wielen gebruik en daarvoor de goedkopere Mavic velgen.
Toen ik vandaag mijn FM vroeg of mijn vermoeden klopte bleef hij het antwoord schuldig.
Mijn vraag hier is dan ook wie weet of latex binnenbanden niet goed tegen veel remmen kunnen als gebruikt op zonda wielen en waar zijn andere artikelen hierover te vinden (anders dan op dit forum).

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 05 jun 2007 01:52

Met Zonda's gebruik je geen velglint dus dan worden de binnenbanden sneller warm.

Je zou er evt toch een velglint om kunnen doen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

digitalp
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 jun 2007 01:24

digitalp 05 jun 2007 01:54

Een velglint zit er al omheen te weten zo'n knal geel hard plasticachtig velglint. Dus niet de stoffenvelglinten welke je erop plakt.
 

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 05 jun 2007 06:37

Quoten: Origineel geplaatst door Digital P op 04 Juni 2007


Een velglint zit er al omheen te weten zo'n knal geel hard plasticachtig velglint. Dus niet de stoffenvelglinten welke je erop plakt.
 


Hoi,
Dat je latexbinnenbandjes meer zouden lekken bij verhoogde temperatuur is niet ondenkbaar hoewel ik daar toch nooit iets over heb gehoord of gelezen. Wat je beter niet doet is hard kunststof velglint monteren, dat geeft al makkelijk wrijving met lekken en tenslotte doorschuren tot gevolg. Met een knaller als finale....
Veiligheidshalve zou ik het algemeen wel afraden om latex binnenbandjes te gebruiken bij intensief remmen vooral als je de neiging hebt om te rem te laten slepen tegen de velgrand. In zo'n geval heb je beter butylbandjes die zijn daar beter tegen bestand.
Kijk de toestand van je latexbinnenbandjes eens goed na, als er plaatsen zijn waar ze geleden hebben onder de hitte dat merk je dat aan een verkleuring of verharding van de latex.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...

Gebruikersavatar
martijntijn
Forum-lid
Berichten: 524
Lid geworden op: 12 okt 2005 17:39
Locatie: Dordrecht

Gebruikersavatar martijntijn 06 jun 2007 23:27

Ik ga de Marmotte hoogstwaarschijnlijk op mijn Neutron wielen rijden. met Velox velglint. Dit moet toch gewoon goed gaan met Vredestein latex biba's? Of kan ik toch beter butyl erin "knallen". Verder heb ik nog nooit echt problemen gehad met veel remmen en latex biba's...

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 06 jun 2007 23:49

Het ligt gewoon aan je daaltechniek (vooral niet met slepende remmen rijden, en wel laat en hard remmen), je gewicht, de hoogte van je velgen (of beter gezegd de oppervlakte, waar warmte weg kan) en de luchttemperatuur.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

ilfalco2004
Forum-lid
Berichten: 1604
Lid geworden op: 10 dec 2004 08:17

ilfalco2004 07 jun 2007 00:00

Bij mij is na afdaling van de mendolo passo ook een binnenband geploft en dat was eeen butyl...de velg was ook gloeiend heet, ondanks ik niet veel rem. De buitentemp was een graad of 32 schat ik en ik had ksyriums onder mijn ezel.
Fly like an Eagle!
Old Warriors Never Die

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 07 jun 2007 03:12

Amclassic-fan schreef:Het ligt gewoon aan je daaltechniek (vooral niet met slepende remmen rijden, en wel laat en hard remmen), je gewicht, de hoogte van je velgen (of beter gezegd de oppervlakte, waar warmte weg kan) en de luchttemperatuur.


Hoi,

Precies. We hebben het al honderden keren gezegd maar ook het type velglint is van belang. Icm latex liefst een katoen/polyester lint gebruiken a la Velox. Scherpe randjes en latex = boem....:(

Ciao, ;)
Snobisme is een dure hobby...

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 07 jun 2007 03:17

Ik heb ook met latex biba's limburgs mooste gereden en ik had op het laatste een lekke band, een leegloper.
Mijns inziens waren er eigenlijk niet zoveel afdalingen waar je lang slepend moest remmen. Daar waar de afdalingen lang waren kon je gewoon laten lopen en die korte steile onoverzichtelijke afdalinkjes die waren in een paar seconden voorbij.

Het viel me op dat je op de route geregeld door grind moest rijden (smalle weggetjes en andere rijders naast je maken uitwijken onmogelijk) het verbaasde me eigenlijk dat ik niet eerder lek reed. Het hele parcours stond namelijk vol met bandenplakkers langs de weg.
Afbeelding

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 07 jun 2007 09:47

In limburg krijg je je velgen echt niet warm genoeg, als dat je lukt dan doe je wel iets heel erg verkeerd. Om een velg warm te remmen is een Alpen colletje vrij noodzakelijk.
@FdeGrove, plastic heeft ook nog hetzelfde probleem als Latex, het houdt niet van hoge temperaturen. Ik gebruik zelf altijd katoen, ik vind het veel fijner werken, die 10 gram besparing die ik mis neeem ik voor lief.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

henkv
Forum-lid
Berichten: 1384
Lid geworden op: 27 dec 2006 19:15
Locatie: Annecy (FR)
Contact

henkv 07 jun 2007 11:17

Helaas heb ik wel wat ervaring met knallende binnenbanden door de hitte. Maar dat was dan op de tandem. O.a. Nieuw Zeeland de Corona afdalen met aanhanger + windkracht 6 in je rug.....

Je kunt je een voorstelling maken van de druk met de drukwet van Boyle-Gay Lussac: de druk zal stijgen als de temperatuur stijgt. Kortom: druk x volume / temperatuur in kelvin = Constant. Gaan we ervan uit dat het volume gelijk blijft dan wordt het druk/temp=constant.

Kortom pompen we 8 bar bij 15°C en de velgjes worden 50°C dan hebben we al een druk van 9 bar. Beetje doorremmen dat je er gewoon echt het water op hoort sissen dan zitten we al op 10 bar! En geloof me maar, je moet het natuurlijk voorkomen maar als het té heet wordt dan wordt het echt hééél erg heet! PANG.
Mijn trainingen op bikeplanner.com

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27866
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 07 jun 2007 11:20

Ik heb met mijn latex de Waalse Pijl, de AGR en Limburgs Mooiste gereden. Allemaal zonder één centje pijn. In de Waalse Pijl zaten ook langere afdalingen van +/- 5 km. Ik ben volgens mij best een redelijke daler; ik rem weinig en kort, en eigenlijk voornamelijk met de voorrem.

Voor de Dolomieten Marathon zal ik op aanraden van fdegrove toch maar butyl bandjes monteren. De velgen die ik gebruik zijn overigen amclasic 420, volgens mij zo ongeveer de grootste aluminium velgen die er zijn.

Plaats reactie