Hoe KMC missing link openen?
Tot op heden heb ik altijd hersluitbare schakels van SRAM gebruikt (9 spd).
Dit weekend heb ik een KMC missing link in een record (10 spd) ketting gezet. Ik moet best wel wat kracht uitoefenen om de schakel te sluiten (de instructie op de verpakking vermeldde dat ook).
Kan deze missing link herbruikt worden en zo ja hoe kun je deze weer openen?
Dit weekend heb ik een KMC missing link in een record (10 spd) ketting gezet. Ik moet best wel wat kracht uitoefenen om de schakel te sluiten (de instructie op de verpakking vermeldde dat ook).
Kan deze missing link herbruikt worden en zo ja hoe kun je deze weer openen?
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.
KMC links kun je net als Connex links meerdere keren open dicht maken en dus hergebruiken; maar... ze gaan slechts één ketting mee.
KMC open en dicht maken heb ik zelf niet zoveel ervaring (eigenlijk geen); die van Connex klik je zo open...
KMC open en dicht maken heb ik zelf niet zoveel ervaring (eigenlijk geen); die van Connex klik je zo open...
Als je zoekfunctie gebruikt kom je meerdere topics tegen waarin het wordt uitgelegd. Makkelijkst is om m goed vast te pakken en naar elkaar te drukken. Heb gister het via de 'dakmethode' (directe schakel naast de mising link in een hoek van 90 graden zetten zodat de link zelf als een dakje daarop horizontaal rust) geprobeerd, maar beviel mij niet.
Vergt enige inspanning, maar gaat je lukken.
Als je op de KMC site kijkt in de pdf handleiding zie je hoe die geplaatst wordt vervolgens kan je dan reconstrueren hoe je m los krijgt (staat dat ook niet op de verpakking?).
Succes
Vergt enige inspanning, maar gaat je lukken.
Als je op de KMC site kijkt in de pdf handleiding zie je hoe die geplaatst wordt vervolgens kan je dan reconstrueren hoe je m los krijgt (staat dat ook niet op de verpakking?).
Succes
Alstublaft.
Bedankt voor de reacties.
Het is me nog niet helemaal duidelijk hoe je de schakel nu weer open maakt.
Een SRAM schakel open ik in 'no-time' de KMC schakel gaat lastiger (lees: vooralsnog niet).
Bij de SRAM druk ik de 2 platte stukjes van de schakel naar elkaar toe en schuif de ketting als het ware in elkaar. De schakel springt dan open. Dicht doen is ook geen probleem, de stukjes in elkaar haken, loslaten, klaar.
Bij de missing link kan ik de plaatjes niet naar elkaar toe drukken. Aangezien ik (relatief) nogal wat kracht moest zetten om de ketting te laten sluiten betwijfel(de) ik of ik de missing link zo weer kan openen (zonder gereedschap).
Ik heb geprobeerd de plaatjes naar elkaar toe te schuiven maar dat lukt me niet zonder gereedschap.
Op de KMC site heb ik geen 'handleiding' kunnen vinden om de missing link weer te openen.
@SpEric: bedoel je met wrikken de ketting haaks op de aandrijfrichting heen en weer bewegen?
Het is me nog niet helemaal duidelijk hoe je de schakel nu weer open maakt.
Een SRAM schakel open ik in 'no-time' de KMC schakel gaat lastiger (lees: vooralsnog niet).
Bij de SRAM druk ik de 2 platte stukjes van de schakel naar elkaar toe en schuif de ketting als het ware in elkaar. De schakel springt dan open. Dicht doen is ook geen probleem, de stukjes in elkaar haken, loslaten, klaar.
Bij de missing link kan ik de plaatjes niet naar elkaar toe drukken. Aangezien ik (relatief) nogal wat kracht moest zetten om de ketting te laten sluiten betwijfel(de) ik of ik de missing link zo weer kan openen (zonder gereedschap).
Ik heb geprobeerd de plaatjes naar elkaar toe te schuiven maar dat lukt me niet zonder gereedschap.
Op de KMC site heb ik geen 'handleiding' kunnen vinden om de missing link weer te openen.
@SpEric: bedoel je met wrikken de ketting haaks op de aandrijfrichting heen en weer bewegen?
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.
net zo als je de Sram link open maakt, maar daarbij wrik ik inderdaad een beetje als ik de ketting de eerste keer open maak.
Dus je wrikt niet in de lengte richting, maar breedte. Alsof je de ketinge zou breken als je dat veel te hard doet. Heel klein beetje maar is nodig.En het lijkt er wel op dat hoe meer kracht, hoe lastiger het gaat..
Duwen en " buigen" dus.
Dus je wrikt niet in de lengte richting, maar breedte. Alsof je de ketinge zou breken als je dat veel te hard doet. Heel klein beetje maar is nodig.En het lijkt er wel op dat hoe meer kracht, hoe lastiger het gaat..
Duwen en " buigen" dus.
de missing link doe ik met mijn ogen dicht open. t gaat om te beginnen t makkelijkste als de ketting niet op het voorste kamwiel ligt. dan neem ik de ketting bij de link zodat de rest van de ketting links en rechts in een hoek van 90° naar beneden hangt. dan schuif je de tegenover mekaar staande asjes naar mekaar toe en haal je de ketting uit mekaar. als er veel vuil op de ketting hangt is het soms handig om een beetje ontvetter over de link te smeren of spuiten.
Bedankt voor de reacties.
Ik zal later deze middag nog eens een poging doen.
Ik had de ketting al van het voorblad afgelegd zodat er geen spanning op staat.
Ik zal later deze middag nog eens een poging doen.
Ik had de ketting al van het voorblad afgelegd zodat er geen spanning op staat.
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.
De linkjes naar elkaar toe drukken werkt bij mij niet. Wat ik altijd doe is met een punttang aan de ene kant aan het uiteinde en de andere kant achter het pinnetje plaatsen (zie rode pijltjes). Tegelijkertijd met een platbektang in het midden knijpen en vervolgens de punttang dichtknijpenen dan gaat de link bij mij met een weinig kracht open. Wat dit alles ook nog makkelijker maakt is het kleine platte stukje aan het einde van de schakel.
Quoten: Origineel geplaatst door Il Grasso op 04 Juni 2007
Bedankt voor de reacties.
Ik zal later deze middag nog eens een poging doen.
Ik had de ketting al van het voorblad afgelegd zodat er geen spanning op staat.
is ie al los of wat ?
Bedankt voor de reacties.
Ik zal later deze middag nog eens een poging doen.
Ik had de ketting al van het voorblad afgelegd zodat er geen spanning op staat.
is ie al los of wat ?
Quoten: Origineel geplaatst door Il Grasso op 04 Juni 2007
Tot op heden heb ik altijd hersluitbare schakels van SRAM gebruikt (9 spd).
Dit weekend heb ik een KMC missing link in een record (10 spd) ketting gezet. Ik moet best wel wat kracht uitoefenen om de schakel te sluiten (de instructie op de verpakking vermeldde dat ook).
Kan deze missing link herbruikt worden en zo ja hoe kun je deze weer openen?
Hij kan hergebruikt worden maar je hebt toch wel de missing link voor de 10 spd kettingen gebruikt ? Je hebt er namelijk verschillende typen van.
Tot op heden heb ik altijd hersluitbare schakels van SRAM gebruikt (9 spd).
Dit weekend heb ik een KMC missing link in een record (10 spd) ketting gezet. Ik moet best wel wat kracht uitoefenen om de schakel te sluiten (de instructie op de verpakking vermeldde dat ook).
Kan deze missing link herbruikt worden en zo ja hoe kun je deze weer openen?
Hij kan hergebruikt worden maar je hebt toch wel de missing link voor de 10 spd kettingen gebruikt ? Je hebt er namelijk verschillende typen van.
Quoten: Origineel geplaatst door SpEric op 04 Juni 2007
Quoten: Origineel geplaatst door Il Grasso op 04 Juni 2007
Bedankt voor de reacties.
Ik zal later deze middag nog eens een poging doen.
Ik had de ketting al van het voorblad afgelegd zodat er geen spanning op staat.
is ie al los of wat ?
Nee, ik krijg hem met de hand niet los...
Ik krijg de pinnetjes niet over de 'hobbeltjes' in het plaatje gedrukt. Ik heb ook een beetje zitten wrikken zoals hierboven beschreven maar dat hielp niet voldoende.
De ketting had ik voor het gemak van het voorblad afgelegd (ik rijd enkel blad, geen derailleur).
Quoten: Origineel geplaatst door Il Grasso op 04 Juni 2007
Bedankt voor de reacties.
Ik zal later deze middag nog eens een poging doen.
Ik had de ketting al van het voorblad afgelegd zodat er geen spanning op staat.
is ie al los of wat ?
Nee, ik krijg hem met de hand niet los...
Ik krijg de pinnetjes niet over de 'hobbeltjes' in het plaatje gedrukt. Ik heb ook een beetje zitten wrikken zoals hierboven beschreven maar dat hielp niet voldoende.
De ketting had ik voor het gemak van het voorblad afgelegd (ik rijd enkel blad, geen derailleur).
WARNING! Post may contain irony. Discontinue reading if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure.