Hallo allemaal,
ik ben nog vrij nieuw hier op het forum, en zelfs in de 'wielersport', dus ik heb een vraag waar jullie waarschijnlijk al wat meer ervaring mee hebben. Naar deze ervaring ben ik dus op zoek.
Ik heb een 2e hands racefiets gekocht een paar weekjes geleden en hier normale pedalen op laten zetten door de FM. Nu hoor/lees/zie ik overal om me heen klikpedalen en dat dit véél beter zou zijn. Zelf weet ik het niet, omdat ik nog nooit met klikpedalen gefietst heb.
Kunnen jullie me helpen? Wat zijn de voor- en nadelen van klikpedalen? Wat is eventueel een goede beginnerset (schoenen en pedalen) en wat zou dat mogen kosten? Hoe zit het met onderhoud? Hoe werkt dat in- en uitklikken? Welke soorten/types heb je? Wat raden jullie mij aan?
Graag hoor of lees ik zoveel mogelijk van jullie ervaringen!Bedankt!
Christian
Schoenen; ervaringen?
-
- Forum-lid
gewoon naar een goeie fietsenmaker gaan die vele soorten schoenen en pedalen heeft staan en beschikt over voldoende kennis.
schoenen en pedalen zijn zeer persoonlijk, de 1 vind shimano pedalen goed, en de ander zweert bij look pedalen of een ander systeem, en dat is met schoenen al net zo.
in ieder geval is een groot voordeel van een "klik"pedaal, dat je veel kracht kunt overbrengen op je pedaal zonder en vanaf te schieten met je voeten.
schoenen en pedalen zijn zeer persoonlijk, de 1 vind shimano pedalen goed, en de ander zweert bij look pedalen of een ander systeem, en dat is met schoenen al net zo.
in ieder geval is een groot voordeel van een "klik"pedaal, dat je veel kracht kunt overbrengen op je pedaal zonder en vanaf te schieten met je voeten.
En het nadeel van klikpedalen is dat je in het begin misschien niet zo makkelijk van je fiets afstapt als je even snel moet stoppen (heb ik zelf wat last van nog). Inklikken gaat heel eenvoudig maar bij het uitklikken moet je je hak naar buiten bewegen en dan kom je los. In het begin moet je nog een beetje nadenken bij die beweging maar op den duur gaat dat 'automatisch' goed.
Ik fiets nog niet zo lang, maar verder bevalt het kliksysteem mij wel goed. Zoals gezegd kun je goed druk uitoefenen en schiet je er niet zo snel uit.
Zelf heb ik alleen wat last van mijn voeten na lange ritten, maar daarvoor ga ik nu wat met schuiven met de plaatjes onder de schoenen. De schoenen zelf zijn -volgens mij vrij eenvoudige- sidi schoenen waar ik zo'n 90e voor betaald heb. De pedalen 'kreeg' ik bij aanschaf van de fiets.
Ik fiets nog niet zo lang, maar verder bevalt het kliksysteem mij wel goed. Zoals gezegd kun je goed druk uitoefenen en schiet je er niet zo snel uit.
Zelf heb ik alleen wat last van mijn voeten na lange ritten, maar daarvoor ga ik nu wat met schuiven met de plaatjes onder de schoenen. De schoenen zelf zijn -volgens mij vrij eenvoudige- sidi schoenen waar ik zo'n 90e voor betaald heb. De pedalen 'kreeg' ik bij aanschaf van de fiets.
-
- Forum-lid
hallo ik ben nieuw in de wielersport en ik weet neiet wat voor schoenen ik moet kiezen weten jullie welke schoenen er goed zijn
-
- Forum-lid HC
Waarbij aangemerkt dat de schoenen dan wel goed moeten zijn voor je voeten. De shimano aktie kan best heel mooi zijn maar ik zal er niet aan meedoen daar de schoenen absoluut niet lekker zitten bij mij.
Quoten: Origineel geplaatst door Patrickh op 04 Juni 2007
Quoten: Origineel geplaatst door colnago strada op 04 Juni 2007
hallo ik ben nieuw in de wielersport en ik weet neiet wat voor schoenen ik moet kiezen weten jullie welke schoenen er goed zijn
@ Colnago strada
Ik denk dat het voor iedereen anders is . Zo ligt het ook aan jouw voet . Heb je 'n brede voet of juist 'n smalle voet . Ik denk dat je gewoon eens 'n keer naar je fm moet gaan en verschilende schoenen moet gaan passen.Shimano is bijvoorbeeld goed geschikt voor 'n brede voet en sidi juist weer voor 'n smalle voet. Maar zoals ik al zei dat is gewoon persoonlijk.
@woelder
Als beginnersset zou je kunnen denken aan de shimano actie . Dan koopje de schoen ( type sh-r075w) voor 82.50 en dan krijg je de pedalen twv 52.50 voor 1 euro . Lijkt me toch niet slecht.
Is dit bij iedere FM? Of is dit een internet-aanbieding ofzo? Tot wanneer loopt dit?
Quoten: Origineel geplaatst door colnago strada op 04 Juni 2007
@ Colnago strada
Ik denk dat het voor iedereen anders is . Zo ligt het ook aan jouw voet . Heb je 'n brede voet of juist 'n smalle voet . Ik denk dat je gewoon eens 'n keer naar je fm moet gaan en verschilende schoenen moet gaan passen.Shimano is bijvoorbeeld goed geschikt voor 'n brede voet en sidi juist weer voor 'n smalle voet. Maar zoals ik al zei dat is gewoon persoonlijk.
@woelder
Als beginnersset zou je kunnen denken aan de shimano actie . Dan koopje de schoen ( type sh-r075w) voor 82.50 en dan krijg je de pedalen twv 52.50 voor 1 euro . Lijkt me toch niet slecht.
Is dit bij iedere FM? Of is dit een internet-aanbieding ofzo? Tot wanneer loopt dit?
Nog maar 0 keer gevallen en toch nu al lelijk...