classic of sloping
Hoi,
Een sloping frame is in theorie lichter omdat je minder buislengte hebt in een frame.
De stijfheid zal marginaal ook beter zijn omdat de buizen ook korter zijn. De lange zadelpen "verpest" de stijfheid voor de berijder weer, al zullen er ook zijn die het frame daardoor comfortabeler vinden; de lange zadelpen veert wat meer.
De belastingen op de zadelpen/frame overgang worden bij een sloping frame wel veel groter met als mogelijk gevolg een breuk/scheur etc. Er zijn bekende fabrikanten die hier problemen mee hebben gehad, vooral met wat zwaardere rijders.
Sloping frame fabrikanten ondervangen dit nu oa. door de zadelpen onderdeel te maken van het frame.
Voordeel voor de fabrikant is dat hij met 3,4 of 5 basisframes de hele maat range aankan, goedkoper te maken dus dan voor elke maat een aparte mal.
Persoonlijk vind ik sloping frames voor racefietsen 3x niks om te zien met als dieptepunt de Giant frames, maar ieder zijn meug natuurlijk!
Ciao,
Jan
Een sloping frame is in theorie lichter omdat je minder buislengte hebt in een frame.
De stijfheid zal marginaal ook beter zijn omdat de buizen ook korter zijn. De lange zadelpen "verpest" de stijfheid voor de berijder weer, al zullen er ook zijn die het frame daardoor comfortabeler vinden; de lange zadelpen veert wat meer.
De belastingen op de zadelpen/frame overgang worden bij een sloping frame wel veel groter met als mogelijk gevolg een breuk/scheur etc. Er zijn bekende fabrikanten die hier problemen mee hebben gehad, vooral met wat zwaardere rijders.
Sloping frame fabrikanten ondervangen dit nu oa. door de zadelpen onderdeel te maken van het frame.
Voordeel voor de fabrikant is dat hij met 3,4 of 5 basisframes de hele maat range aankan, goedkoper te maken dus dan voor elke maat een aparte mal.
Persoonlijk vind ik sloping frames voor racefietsen 3x niks om te zien met als dieptepunt de Giant frames, maar ieder zijn meug natuurlijk!
Ciao,
Jan
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Die geintegreerde zadelpen is enkel een manier van fabrikanten om de boel weer net wat lichter te krijgen (en anders te zijn dan het vorige model). Zolang een zadelpen maar 10 cm in het frame steekt kan hij een behoorlijk stuk uitsteken.
Dat je met 3 maten de markt niet volledig kunt bedienen is onderhand ook wel duidelijk, want bij Giant hebben ze ook al weer een paar jaar extra maten ingevoerd zoals de ML en de XL.
Dat je met 3 maten de markt niet volledig kunt bedienen is onderhand ook wel duidelijk, want bij Giant hebben ze ook al weer een paar jaar extra maten ingevoerd zoals de ML en de XL.
Ik heb sloping uitgeprobeerd maar ben weer teruggekeerd naar classic. Mijn grootste probleem is de ruimte in het frame. Je kunt niet eens meer grote bidons kwijt op de zitbuis. Een serieuze pomp onder de bovenbuis monteren wordt ook een probleem. Wil je een beetje diep zitten moet je je sloping frame erg klein kiezen wat dit probleem alleen maar vergroot. Voor mij dus een mislukt experiment. Het nieuwe frame wordt eind deze/begin volgende maand geleverd.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Als je diep wilt zitten moet je gewoon de juiste maat fiets kopen, dat heeft echt niets te maken met of een bovenbuis wel of niet afloopt. Een nadeel van de slooping frames in de kleine maatjes is wel dat een grote bidon niet meer past bij de zitbuis, maar ja het voordeel van slooping frame in die maten is wel dat de zadelpen nog een beetje uit het frame steekt.
Hoi,
Zou de personen niet graag de kost willen geven die bij een sloping frame, met de zadelpen minimaal 10cm in het frame, desondanks nog met een gescheurd frame kwamen te zitten. Kan er in mijn omgeving zo een aanwijzen...
Verder kun je discussiëren over het feit wat lichter is:
zadelpenstrop + (dunnere!) carbon zadelpen
of
lange zitbuis + constructie buis-zadel overgang
Het laatste lijkt me sterker/steviger, dat
het wat anders/nieuws is ben ik met je eens.
Ciao,
Jan
Zou de personen niet graag de kost willen geven die bij een sloping frame, met de zadelpen minimaal 10cm in het frame, desondanks nog met een gescheurd frame kwamen te zitten. Kan er in mijn omgeving zo een aanwijzen...
Verder kun je discussiëren over het feit wat lichter is:
zadelpenstrop + (dunnere!) carbon zadelpen
of
lange zitbuis + constructie buis-zadel overgang
Het laatste lijkt me sterker/steviger, dat
het wat anders/nieuws is ben ik met je eens.
Ciao,
Jan
Of het mooi is of niet, vind ik ook afhangen van de lengte van de berijder of berijdster. Als ik met mijn lengte van 1m96 op een sloping-frame ga zitten, dan is dat geen gezicht. Als je kleiner bent (zoals veel vrouwen), dan vind ik het wel mooi staan.
Bekijk mijn site: Zitvlees.nl!
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4217
- Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43
Sloping frames zijn in ieder geval een lichtere: bij weightweenies staan Giants al heel lang in de top. Op de site van Trek staat vol trots een overzicht van welke combinaties van zadelpen, frame, vork en balhoofd het lichts zijn. Trek staat mooi 2e met zijn nieuwe sloping frame, Scott addict staat 1 en Giant TCR advanced staat 3 allemaal sloping dus.
Dat scheuren en breken valt ook wel mee, meer een euvel van de eerste generatie superlichte carbon frames. OP dit moment hebben de grote fabrikanten dat toch wel onder controle. Veel fabrikanten geven 5 jaar (o.a. Giant) en Scott geeft zelfs levenslang garantie op het frame.
Dat scheuren en breken valt ook wel mee, meer een euvel van de eerste generatie superlichte carbon frames. OP dit moment hebben de grote fabrikanten dat toch wel onder controle. Veel fabrikanten geven 5 jaar (o.a. Giant) en Scott geeft zelfs levenslang garantie op het frame.