Pagina 1 van 2
Vertrek Maaskant
Geplaatst: 01 jun 2007 18:54
door janw.f.
Ik las onderstaand nieuwsbericht op rabobank.nl --> sponsoring. Heeft iemand een idee waarom Martijn Maaskant, ondanks het 'vorstelijke bod' dat hij van zijn eigen ploeg kreeg, weggaat bij de rabo cont. ploeg? Die jongen presteert immers in het geheel niet slecht, wellicht spanningen tussen de renner en ploegleiding?
31/05: Martijn Maaskant vertrekt bij Rabobank
"Aan het eind van het seizoen zal Martijn Maaskant Rabobank verlaten. De manager van de leider in de Europe Tour heeft algemeen directeur Theo de Rooij vandaag laten weten niet op de aanbieding van Rabobank te willen ingaan. Maaskant kiest voor een "financieel veel aantrekkelijker bod", maar hult zich verder in nevelen. Welke ploeg de voorkeur van Maaskant heeft gekregen, wil de renner niet bekend maken.
Theo de Rooij is op z'n zachtst gezegd 'not amused' over de gang van zaken. De Rooij: "Ik vind dat ploegen zo niet met elkaar horen om te gaan. Ik vind het van renner en manager bovendien van weinig respect getuigen tegenover de mensen die hem hebben gebracht waar hij nu staat. Het is in ieder geval geen handelswijze zoals wij die erop na houden." Volgens De Rooij is Maaskant "een vorstelijk bod" gedaan, maar hij vindt het niet kies het bedrag wereldkundig te maken. De Rooij: "Maar het is nogal wat dat er kennelijk een ploeg is die nog meer geld voor een neo-prof op tafel wil leggen."
De Rooij is vooral gebelgd over het wegkapen van talenten door ploegen, die zelf niet of nauwelijks aan opleiding doen. De Rooij: "Wij kennen onze renners door en door. Wij steken veel geld en tijd in een deugdelijke opleiding. Met de huidige stand van zaken in het wielrennen is dat veel waard. Dat zou ook de UCI wat waard moeten zijn. Op zijn minst zou er een opleidingsvergoeding moeten worden betaald wanneer andere teams onze krenten uit de pap gaan pikken. Andersom zou dat ook kunnen gaan gelden wanneer wij renners zouden contracteren van kleinere Nederlandse ploegen. Ik ga zo’n systeem dan ook aankaarten bij de UCI." artikel.
Vertrek Maaskant
Geplaatst: 01 jun 2007 20:15
door casran
Moeilijk dit te beoordelen, maar het is wel zo dat Rabobank er echt om gekend staat/stond een hele clean "transfer"politiek te voeren, waarbij ze vaak de ploeg van de renner ook inlichten dat ze met hem praten. Dat imago heeft overigens een ferme deuk gekregen toen ze Ardilla wegplukten bij Davitamon-Lotto... en die Ardilla presteert ondertussen m.i. ondermaats. Van Bon vliegt dan weer als nooit tevoren... ach ja.
Vertrek Maaskant
Geplaatst: 01 jun 2007 22:02
door ilfalco2004
@Casran waar heb jij Van Bon dan zien vliegen dit seizoen en de vorige?
Vertrek Maaskant
Geplaatst: 02 jun 2007 12:32
door casran
Quoten: Origineel geplaatst door ilfalco2004 op 01 Juni 2007
@Casran waar heb jij Van Bon dan zien vliegen dit seizoen en de vorige?
Oa. Nokere Koerse.
Vertrek Maaskant
Geplaatst: 03 jun 2007 12:27
door degeletrui
Tja ik kan dit best begrijpen. De nederlandse jonkies die bij Astana en Cofidis zitten rijden in het voorjaar gewoon de grote klassiekers. Bij Rabobank zou Maaskant zo'n programma niet kunnen rijden. Wel mooi dat nu eindelijk weer zoveel jong nederlands talent is, dat het dringen is om de plekjes in de Nederlandse ploegen.
Vertrek Maaskant
Geplaatst: 04 jun 2007 10:33
door sharkman
Ik denk dat Maaskant er gewoon van baalt dat een Raborenner die een paar koersen slecht presteert er (tijdelijk) gewoon naast staat.
Rabobank is een zeer stabiele ploeg met een zeer strak regiem maar het zou mijn ploeg ook niet zijn dus ik kan me er wel iets bij voorstellen.
Het niet bekendmaken van je nieuwe sponsor is echter gewoon zwak en getuigd echter van weinig fatsoen richting de Rabobank (persoonlijk ben ik van mening dat de nieuwe werkgever minimaal verplicht zou moeten worden om een deel van de opleidingskosten aan de Rabobank te vergoeden.
Vertrek Maaskant
Geplaatst: 04 jun 2007 12:59
door casran
Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 04 Juni 2007
... Het niet bekendmaken van je nieuwe sponsor is echter gewoon zwak en getuigd echter van weinig fatsoen richting de Rabobank (persoonlijk ben ik van mening dat de nieuwe werkgever minimaal verplicht zou moeten worden om een deel van de opleidingskosten aan de Rabobank te vergoeden.
Principieel zou ik ervoor zijn, maar ik stel me daar een paar vragen bij. Ten eerste, hoe ga je die opleidingskosten kwantificeren? En vooral: hoe bepaal je dat een renner wel degelijk een opleiding gekregen heeft?
Vooral voor dat laatste aspect stoot me een en ander tegen de borst. Ik zie maar al te vaak ploegen zich "opleidingsploeg" noemen, maar helemaal geen opleiding geven: ik noem bepaalde grote jeugdploegen eerder "selectieploegen", nl. ze kiezen de beste renners van het land en halen hen binnen met aantrekkelijke voorwaarden (fiets, geldbedrag, beloftes en ook nog wel een programma).Sommige van die ploegen slagen erin de fysische "begeleiding" te beperken door jaarlijks 1 verplichte labotest uit te voeren bij het trainingscentrum die dan mag pronken dat ze die renners in begeleiding hebben. Koersinzicht leren ze ook vaak niet, want ik zie soms renners van die ploegen tégen elkaar rijden in koers (ja, want ze moeten hun dure plaatsje in de volgende koers verdienen ten koste van de ploegmaats)... en niets is moeilijker dan een sterke renner (die de klasse heeft om met z'n krachten te spelen) koersinzicht bij te brengen. Over voedingsadvies, mentale aspecten, mediatraining ed. zwijgen we nog maar. Of "opleidingsploegen" die budgetten uittrekken om hun renners koersen te laten kopen: nu, dàt leren ze dan weer wel.
Tja, allemaal goed en wel, maar die "opleiding" is wel heel relatief. Ik neig ernaar het grootste deel van de verdienste bij de renner zelf te leggen: zijn talent en eigen motivatie om de juiste begeleiding rond zich te verzamelen en op te zoeken (het antwoord van mijn huidige ploegleider op de vraag "hoeveel profrenners maakte jij reeds?" is tekenend: "geen enkele, ik heb geen kinderen"). Want toegegeven, de grootste wielertalenten komen ook tot bij de profs, in welke ploeg ze ook gezeten hebben... en degene die het zelf hebben uitgezocht overleven als prof meestal het best.
Vertrek Maaskant
Geplaatst: 04 jun 2007 13:10
door pjotr
Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 04 Juni 2007
Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 04 Juni 2007
... Het niet bekendmaken van je nieuwe sponsor is echter gewoon zwak en getuigd echter van weinig fatsoen richting de Rabobank (persoonlijk ben ik van mening dat de nieuwe werkgever minimaal verplicht zou moeten worden om een deel van de opleidingskosten aan de Rabobank te vergoeden.
Principieel zou ik ervoor zijn, maar ik stel me daar een paar vragen bij. Ten eerste, hoe ga je die opleidingskosten kwantificeren? En vooral: hoe bepaal je dat een renner wel degelijk een opleiding gekregen heeft?
Dat is heel lastig te zeggen, maar misschien de UCI nog wat leren van andere bonden zoals de FIFA. Daar zijn opleidingskosten heel normaal en zijn er verschillende regels. Toendertijd Arjen Robben van PSV naar Chelsea ging kreeg PSV de transfersom, Groningen (waar hij zijn opleiding genoot) opleidingskosten, en zelfs de amateurclub waar hij als 8e jarig jochie een vergoeding van zoveel procent van de transfersom.
Vertrek Maaskant
Geplaatst: 04 jun 2007 13:24
door casran
Quoten: Origineel geplaatst door pjotr op 04 Juni 2007
Dat is heel lastig te zeggen, maar misschien de UCI nog wat leren van andere bonden zoals de FIFA. Daar zijn opleidingskosten heel normaal en zijn er verschillende regels. Toendertijd Arjen Robben van PSV naar Chelsea ging kreeg PSV de transfersom, Groningen (waar hij zijn opleiding genoot) opleidingskosten, en zelfs de amateurclub waar hij als 8e jarig jochie een vergoeding van zoveel procent van de transfersom.
Ik ken de opleidingsvergoeding uit het voetbal (heb daar ooit nog een proefschrift overgeschreven aan de Universiteit Gent), maar als je even verder m'n post leest merk je dat ik vind dat het wielrennen er niet rijp voor is: er wordt te weinig echt aan opleiding gedaan!
En in een pure duursport ligt het ook wel even anders dan in bv. een tennisopleiding.
Last but not least is er een andere transfercultuur in het wielrennen. In het voetbal worden gauw -een beetje perfide- meerjarige contracten gesloten waarvan de partijen toch weten dat ze niet worden uitgedaan: als zo'n contract vroegtijdig wordt beëindigd voor een transfer, dan koopt de nieuwe ploeg het gewoon af (het transfersomgedoe). In het wielrennen is het uiterst uitzonderlijk dat een contract niet wordt uitgedaan (uitz.: Lefevre die Boonen 1 jaar te vroeg bij US Postal ging halen). Een totaal verschillende situatie: iemand die einde contract is, is volledig vrij en daar moet je uiteraard geen transfersom voor betalen.
Vertrek Maaskant
Geplaatst: 04 jun 2007 13:54
door pjotr
Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 04 Juni 2007
Quoten: Origineel geplaatst door pjotr op 04 Juni 2007
er wordt te weinig echt aan opleiding gedaan!
Ik denk dat er in Nederland toch verschillende ploegen zijn die wel aan opleiding doen. Bijvoorbeeld een Van Vliet CT team, die neemt jonge talenten -die in de ogen van Rabo CT niet goed genoeg zijn- in haar ploeg die nu doorstromen waaronder een Goessinnen (als ik het goed heb) een van Ruitenbeek die naar Regiostrom is, een Maaskant die daar enkele jaren gereden heeft.
Wat is de definitie van echte opleiding, dat is in een duursport lastig te zeggen. En je hebt ook wel gelijk dat het vooral van de sporter zelf moet komen. Motivatie en doorzettingsvermogen kan je niet maken, dat heb je of dat heb je niet.
Vertrek Maaskant
Geplaatst: 04 jun 2007 14:13
door casran
Quoten: Origineel geplaatst door pjotr op 04 Juni 2007
Ik denk dat er in Nederland toch verschillende ploegen zijn die wel aan opleiding doen. Bijvoorbeeld een Van Vliet CT team, die neemt jonge talenten -die in de ogen van Rabo CT niet goed genoeg zijn- in haar ploeg die nu doorstromen waaronder een Goessinnen (als ik het goed heb) een van Ruitenbeek die naar Regiostrom is, een Maaskant die daar enkele jaren gereden heeft. ...
Je weet je voorbeelden wel uitgekiend te kiezen! Ik mag vooral hopen dat ze in die ploeg in geen andere dingen opgeleid worden... ahum.
Vertrek Maaskant
Geplaatst: 04 jun 2007 15:37
door pjotr
Quoten: Origineel geplaatst door C a s r a n op 04 Juni 2007
Quoten: Origineel geplaatst door pjotr op 04 Juni 2007
Ik denk dat er in Nederland toch verschillende ploegen zijn die wel aan opleiding doen. Bijvoorbeeld een Van Vliet CT team, die neemt jonge talenten -die in de ogen van Rabo CT niet goed genoeg zijn- in haar ploeg die nu doorstromen waaronder een Goessinnen (als ik het goed heb) een van Ruitenbeek die naar Regiostrom is, een Maaskant die daar enkele jaren gereden heeft. ...
Je weet je voorbeelden wel uitgekiend te kiezen! Ik mag vooral hopen dat ze in die ploeg in geen andere dingen opgeleid worden... ahum.
Wat is er mis met met de voorbeelden? Een Maaskant reed na zijn juniorentijd bij Van Vliet en daardoor heeft hij het niveau van het laatste jaar. Een Goesinnen heeft bij Van Vliet zich ontwikkeld tot een goede prof.