Wat voor fiets voor zware rijder??
Hallo forumleden,
Graag wil ik jullie advies bij het volgende: ik rij al 10 jaar op een mountainbike met slicks en het ouwe beestje is versleten. Nu wil ik een wegfiets kopen, maar vindt de gemiddelde racefiets er zo fragiel uitzien.
Met mijn 100 kg (resultaat van de nodige jaren krachttraining) ben ik bang dat ik frames krom trek en door velgen zak.
Waar moet ik op letten en wat moet ik aanpassen als ik een racefiets koop??
Graag wil ik jullie advies bij het volgende: ik rij al 10 jaar op een mountainbike met slicks en het ouwe beestje is versleten. Nu wil ik een wegfiets kopen, maar vindt de gemiddelde racefiets er zo fragiel uitzien.
Met mijn 100 kg (resultaat van de nodige jaren krachttraining) ben ik bang dat ik frames krom trek en door velgen zak.
Waar moet ik op letten en wat moet ik aanpassen als ik een racefiets koop??
koop een degelijk frame, d.w.z geen goedkope carbon frames,
maar kijk eens naar b.v frames van scandium of misschien zelfs staal. Ben zelf ook een zwaarder renner en heb hetzelfde probleem.
Om het gewicht van de fiets hoef je het niet te doen. Een mooie stalen racer weegt ook al gauw 8,5 kilo als je hem netjes afmonteerd.
Kies een setje stevige wielen, laat ze bijv. custom maken.
bv mavic cxp33 of open pro velg met lekkere spaken op een goede naaf(dt swiss)
Als je je fiets dan voor de rest degelijk afmonteerd dan heb je bijna een racer voor het leven.
maar kijk eens naar b.v frames van scandium of misschien zelfs staal. Ben zelf ook een zwaarder renner en heb hetzelfde probleem.
Om het gewicht van de fiets hoef je het niet te doen. Een mooie stalen racer weegt ook al gauw 8,5 kilo als je hem netjes afmonteerd.
Kies een setje stevige wielen, laat ze bijv. custom maken.
bv mavic cxp33 of open pro velg met lekkere spaken op een goede naaf(dt swiss)
Als je je fiets dan voor de rest degelijk afmonteerd dan heb je bijna een racer voor het leven.
Koga miyata Gentslux
Willier Cento1
Willier Cento1
Quoten: Origineel geplaatst door BigM op 31 Mei 2007
ik weeg 98 kg en rij op scott alu frame met easton vista wielen geen enkel probleem
BigM,
heb je deze fiets zo uit de winkel of moest je er nog dingen aan veranderen. Zit zelf bijvoorbeeld erg over de wielen in, sinds ik een productbeschrijving van een speciale naaf voor 100+ rijders in Fiets las. nooit over na hoeven denken (26" en 36 RVS spaken achter), hoewel ik wel een keer een alu velg van mijn huidige MTB heb gebroken.
Waar heb jij op gelet bij aanschaf?
ik weeg 98 kg en rij op scott alu frame met easton vista wielen geen enkel probleem
BigM,
heb je deze fiets zo uit de winkel of moest je er nog dingen aan veranderen. Zit zelf bijvoorbeeld erg over de wielen in, sinds ik een productbeschrijving van een speciale naaf voor 100+ rijders in Fiets las. nooit over na hoeven denken (26" en 36 RVS spaken achter), hoewel ik wel een keer een alu velg van mijn huidige MTB heb gebroken.
Waar heb jij op gelet bij aanschaf?
Gewoon een stevig aluminium frame zoals bijv. de Scott van BigM, maar ook een Cube zou goed zijn. Net zo belangrijk zijn de wielen. Easton Vista is een aanrader, maar ook een handgespaakt setje Mavic CXP33 met 36 spaken is aan te raden.
Verder zou ik niet kiezen voor carbon zadelpennen en sturen. Gewoon degelijk spul nemen, bijvoorbeeld Ritchey Comp. Niet het lichtste maar wel oerdegelijk en niet duur.
Verder zou ik niet kiezen voor carbon zadelpennen en sturen. Gewoon degelijk spul nemen, bijvoorbeeld Ritchey Comp. Niet het lichtste maar wel oerdegelijk en niet duur.
ik had een trek1400 standaard met shimano 105 groep die had ik geupgrade naar wat het nu is ,toen heb ik het scott frame gekocht en daar bijna alle onderdelen opgezet ,ik ben begonnen zoals zovelen met een standaard fiets te kopen en daarna langzaam upgraden
het scott frame is een overjarig nieuw frame van 2004 zeer sterk en stijf
het scott frame is een overjarig nieuw frame van 2004 zeer sterk en stijf
Interessante vraag. Ik heb zo hetzelfde gewicht en ben ook, niet dringend weliswaar, aan het uitkijken wat er zo allemaal op de markt is. Eind dit of eind volgend jaar zou ik mij een nieuwe fiets willen aanschaffen.
Momenteel rij ik met een stalen Eddy Merckx uit 1999, afgelopen winter heb ik er Khamsin-wielen opgezet waarmee ik tot op heden nog geen problemen heb gekend. Aangezien ik die 'stalen ros' heel aangenaam rijden vind ben ik zeker te vinden om opnieuw voor een stalen frame te opteren. ndertussen gaat mijn voorkeur heel sterk richting titanium (prachtig materiaal en elegante frames). De Gazelle V8 is alvast redelijk stijf (zie: http://www.fiets.nl/leesverder_061128.asp), verder zou ik afblijven van frames (alu of titanium) waarin een carbon achtervork gelijmd is.
Mader (http://www.maderfietsen.nl/index.htm) levert titanium-frames met levenslange garantie, trouwens: iemand ervaring met dit merk??
gr,
wivo_6
Momenteel rij ik met een stalen Eddy Merckx uit 1999, afgelopen winter heb ik er Khamsin-wielen opgezet waarmee ik tot op heden nog geen problemen heb gekend. Aangezien ik die 'stalen ros' heel aangenaam rijden vind ben ik zeker te vinden om opnieuw voor een stalen frame te opteren. ndertussen gaat mijn voorkeur heel sterk richting titanium (prachtig materiaal en elegante frames). De Gazelle V8 is alvast redelijk stijf (zie: http://www.fiets.nl/leesverder_061128.asp), verder zou ik afblijven van frames (alu of titanium) waarin een carbon achtervork gelijmd is.
Mader (http://www.maderfietsen.nl/index.htm) levert titanium-frames met levenslange garantie, trouwens: iemand ervaring met dit merk??
gr,
wivo_6
Ben je nog aan een bepaald budget gebonden?
Ik weeg ongeveer net zoveel als jij en heb eind vorig jaar een Cannondale CAAD5 gekocht. Dit is een stijf aluminium frame dat vaak wordt aangeraden bij zware renners. Maar er zijn genoeg andere sterke aluminium frames te bedenken die geschikt moeten zijn (bijv. Cube (Streamer), Stevens (Aspin), Canyon, Red Bull...) in de buurt van dit budget (1200-1500 euro).
De wielen die ik heb gekozen zijn CXP-33 met ultegra naven, mits goed gespaakt (met gebruik van stevige spaken en messing nippels) heb je hier een degelijke set aan. Iets zwaarder en nog iets sterker zijn Rigida DP18 velgen.
Easton Vista/Circuit en Campa Scirocco/Zonda zijn systeemwielen die ook goede recensies krijgen van zwaardere fietsers.
Stuur, stuurpen (!), zadelpen en crankstel kun je ook het beste aluminium nemen. Ritchey, Deda, Oval Concepts etc. maken goede spullen.
Ik weeg ongeveer net zoveel als jij en heb eind vorig jaar een Cannondale CAAD5 gekocht. Dit is een stijf aluminium frame dat vaak wordt aangeraden bij zware renners. Maar er zijn genoeg andere sterke aluminium frames te bedenken die geschikt moeten zijn (bijv. Cube (Streamer), Stevens (Aspin), Canyon, Red Bull...) in de buurt van dit budget (1200-1500 euro).
De wielen die ik heb gekozen zijn CXP-33 met ultegra naven, mits goed gespaakt (met gebruik van stevige spaken en messing nippels) heb je hier een degelijke set aan. Iets zwaarder en nog iets sterker zijn Rigida DP18 velgen.
Easton Vista/Circuit en Campa Scirocco/Zonda zijn systeemwielen die ook goede recensies krijgen van zwaardere fietsers.
Stuur, stuurpen (!), zadelpen en crankstel kun je ook het beste aluminium nemen. Ritchey, Deda, Oval Concepts etc. maken goede spullen.
Thanks LVGH,
toevallig heb ik de CAAD 5 op het oog. Goed te horen dat je goede ervaringen hebt. alleen andere wielen en naaf erop laten zetten dus?
Wat ik van de reacties begrijp is dat ik voor een stevig stalen of aluminium frame moet gaan en weg blijven van de fancy super lichte carbon frames en componenten. Mn gevoel zei al zoiets...
En inderdaad, wat maakt 1 kg nou uit op 100?
Quoten: Origineel geplaatst door LVGH op 31 Mei 2007
Ben je nog aan een bepaald budget gebonden?Ik weeg ongeveer net zoveel als jij en heb eind vorig jaar een Cannondale CAAD5 gekocht. Dit is een stijf aluminium frame dat vaak wordt aangeraden bij zware renners. Maar er zijn genoeg andere sterke aluminium frames te bedenken die geschikt moeten zijn (bijv. Cube (Streamer), Stevens (Aspin), Canyon, Red Bull...) in de buurt van dit budget (1200-1500 euro).De wielen die ik heb gekozen zijn CXP-33 met ultegra naven, mits goed gespaakt (met gebruik van stevige spaken en messing nippels) heb je hier een degelijke set aan. Iets zwaarder en nog iets sterker zijn Rigida DP18 velgen.Easton Vista/Circuit en Campa Scirocco/Zonda zijn systeemwielen die ook goede recensies krijgen van zwaardere fietsers.Stuur, stuurpen (!), zadelpen en crankstel kun je ook het beste aluminium nemen. Ritchey, Deda, Oval Concepts etc. maken goede spullen.
toevallig heb ik de CAAD 5 op het oog. Goed te horen dat je goede ervaringen hebt. alleen andere wielen en naaf erop laten zetten dus?
Wat ik van de reacties begrijp is dat ik voor een stevig stalen of aluminium frame moet gaan en weg blijven van de fancy super lichte carbon frames en componenten. Mn gevoel zei al zoiets...
En inderdaad, wat maakt 1 kg nou uit op 100?
Quoten: Origineel geplaatst door LVGH op 31 Mei 2007
Ben je nog aan een bepaald budget gebonden?Ik weeg ongeveer net zoveel als jij en heb eind vorig jaar een Cannondale CAAD5 gekocht. Dit is een stijf aluminium frame dat vaak wordt aangeraden bij zware renners. Maar er zijn genoeg andere sterke aluminium frames te bedenken die geschikt moeten zijn (bijv. Cube (Streamer), Stevens (Aspin), Canyon, Red Bull...) in de buurt van dit budget (1200-1500 euro).De wielen die ik heb gekozen zijn CXP-33 met ultegra naven, mits goed gespaakt (met gebruik van stevige spaken en messing nippels) heb je hier een degelijke set aan. Iets zwaarder en nog iets sterker zijn Rigida DP18 velgen.Easton Vista/Circuit en Campa Scirocco/Zonda zijn systeemwielen die ook goede recensies krijgen van zwaardere fietsers.Stuur, stuurpen (!), zadelpen en crankstel kun je ook het beste aluminium nemen. Ritchey, Deda, Oval Concepts etc. maken goede spullen.
Heb inderdaad de standaard CAAD5 105 genomen en de wielen laten vervangen. De set die er af-fabriek onder zit (Shimano WHR-500) zou je zeker slopen. ndertussen langzaam aan het upgraden geslagen, het standaard zadel beviel me niet en de stuurpen heb ik ook vervangen door een iets kortere. Met de Cannondale onderdelen zadelpen, stuurpen en stuur heb ik geen problemen, die voldoen voor mij prima. Het stuur ga ik wel vervangen maar dat is omdat ik de bocht niet fijn vind.
Als je een beetje rondkijkt hoeft een sterke aluminium afmontage niet veel meer te wegen dan de carbonvariant. Carbon stuurpennen zijn vaak helemaal niet lichter dan aluminium, bij sturen kun je een gram of 30-50 winnen maar dan betaal je gelijk 3x zoveel. Ik zou me daar dus niet druk om maken, maar dat zit wel goed als ik het zo hoor
Je kunt me altijd een mailtje sturen op caad5 [@] live.nl als je meer info over de Cannondale wilt, ik kom zelf ook uit de buurt van Utrecht en ik heb menig fietsenwinkel bezocht voor ik die van mij kocht
Als je een beetje rondkijkt hoeft een sterke aluminium afmontage niet veel meer te wegen dan de carbonvariant. Carbon stuurpennen zijn vaak helemaal niet lichter dan aluminium, bij sturen kun je een gram of 30-50 winnen maar dan betaal je gelijk 3x zoveel. Ik zou me daar dus niet druk om maken, maar dat zit wel goed als ik het zo hoor
Je kunt me altijd een mailtje sturen op caad5 [@] live.nl als je meer info over de Cannondale wilt, ik kom zelf ook uit de buurt van Utrecht en ik heb menig fietsenwinkel bezocht voor ik die van mij kocht