Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Eddy Merckx Klassieker

jannak
Forum-lid

jannak 26 mei 2007 10:31

Quoten: Origineel geplaatst door wiseguy op 25 Mei 2007

16 juni wil ik mee gaan doen aan de klassieker Eddy Merckx. Nu vraag ik mij af of ik goed doe als ik met een 39/53 en 13-23  8 speed groep de afstand van 165 kilometer ga rijden. Nu ligt het klimmen mij goed en ben ik goed getraind en kwa gewicht weeg ik ook maar 75 kilo.
Heeft iemand deze toch ook wel eens gereden en is deze te vergelijken met b.v Limburgs Mooiste maar dan meerdere beklimmingen achter elkaar b.v
Zoja dan hoef ik mij geen zorgen te maken en kan ik lekker met de 39-23 omhoog

Wiseguy, het hangt idd helemaal af van je klimcapaciteiten. Maar een vergelijking maken met "meerdere beklimmingen achter elkaar" is niet te doen, de Ardennen zijn heel anders.
Zo ver ik weet (ik heb een 25 staan) krijg je op 2 heuvels moeite, op de Stockeu zonder meer; gem. 9.9 steilste stuk 21 en een aantal stukken steiler als 12. Een andere lastige jongen is de Roche-A-frene, gem. 9.5 en een aantal stukken boven de 10,11. Ik heb het altijd lastig op die pukkel.
Maar dit zegt meer iets over mij (kilootje of 10,12 zwaarder) dan over de heuvels. Denk toch maar eens na over een 25.
Succes, ik zal er ook (weer) bij zijn.
http://www.houseofcycling.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

coen
Forum-lid

coen 28 mei 2007 14:58

2 jaar geleden meegedaan, hou ook rekening met 3100 hm...
Wilier Mortirolo
Endorfin Speed II SL
Cadex CFM-3

rocketboy
Forum-lid

rocketboy 01 jun 2007 13:42

Een 27 lijkt me geen luxe, naast Stockeu en Roche à Frene ook nog Chambralles (bij aanvang van de rit, met een stuk tot 20) en Trou Ferrieres (net voor Roche a Frene, met 13 maar over een langer stuk). Dit is het grote verschil is met Limburg, de hellingen zijn gewoon veel langer, tot 3 à 4 kilometer. Om dat vol te houden heb je best wat reserve.

Als een echte Flandrien, door weer en wind, op de rollen !

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 01 jun 2007 14:39

Als klimmen je goed ligt dan kan een 23 wel. Mijn fietsmaatje reed de Waalse Pijl (volgens mij vergelijkbaar?) zelfs met een 21.... Iets mindere goden like myself kiezen liever voor een 27 in mijn geval zelfs met 34 voorblad
Het e.e.a. blijft natuurlijk lastig inschatten van een afstand.

magoo
Forum-lid

Gebruikersavatar magoo 04 jun 2007 18:37

Weet waar je aan begint Wiseguy. Het stuk 22 op de Stockeu komt pas nadat je al een kilometer geklommen hebt (steeds steiler dan 10), dan is even kunnen terugschakelen best fijn denk ik. Verder sluit ik me helemaal aan bij de overige auteurs in dit topic, er zitten nog veel meer smerige heuvels in deze overigens prachtige tocht! Succes!
Cannondale SuperSix EVO, Sram Red
Scott Addict R1, DA 7900
Cannondale F29 Alloy 2 SLX/XT

noppie
Forum-lid

noppie 10 jun 2007 23:44

Ook ik wil samen met een fietsmaat naar deze tocht. Maar een slaapplaats in een hotel tegen een schappelijke prijs is toch wel moeilijk. Het zijn vaak allemaal luxe en exclusieve hotels. Wij zoeken een simpele slaapplaats. We willen toch alleen sop (Slapen, Onbijten en Pleiten). Nu woon ik zelf in een badplaats en daar zijn veel particulieren die gewoon een leegstaande kamer in hun huis verhuren, veelal aan Duitse toeristen, je ziet bij sommige bordjes in het raam staan met zimmer mit frustuck. Bestaat er zo iets in belgie ook vraag ik me af?
kiekeboe

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 11 jun 2007 03:54

Nog even ter illustratie: ik heb de Enceclopedie cotacol, een belgisch boek met the 1000 moeilijkste hellingen in Belgie (1000 dat zijn er nogal wat). Maar goed wat wil ik daarmee zeggen. De Stockeu staat in deze lijst op nummer 2 en de Kosenberg nabij Aubel, dus ook in belgie, staat nog niet eens bij de eerste 1000 ook niet onder een andere naam.
Volgens de organistatie van Limburgs Mooiste was de Kosenberg de moeilijkste helling van de hele tocht.
Dus Limburgs mooiste als referentie nemen heeft niet zoveel zin.
Afbeelding

Plaats reactie