Naast de fiets is ook de berijder en wat die aan het lijf heeft een discussie waard.

Wat is beter? SPD of Look?

marijn1982
Forum-lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 20 mei 2007 13:21

marijn1982 24 mei 2007 23:52

Hallo,
Wat kan ik voor het wielrennen beter gebruiken?
SPD-pedalen of de grotere Look-pedalen? En waarom?

specliffeddes
Forum-lid
Berichten: 414
Lid geworden op: 18 apr 2007 14:06

specliffeddes 25 mei 2007 11:42

@Vrouwke

Ik neem aan dat je SPD-SL niet insluit? Veel van mijn fietsmaatjes (en ikzelf) rijden SL. De klikmethode riekt naar Look - plaatjes hebben net een ander formaat. Over het algemeen bevalt SL mij prima. Het voordeel is dat het binnen elk budget past. Voor 29,- heb je al het instapmodel SL-pedalen; voor 50,- kun je via websites al een stel Ultegra-pedalen op de kop tikken. Plaatjes zijn in twee soorten verkrijgbaar: semi-flexibel (geel) en stijf (rood).
Ik heb zelf geen ervaring met Look. Look blijft natuurlijk in zekere zin 'fähiger' dan Shimano. Shimano is degelijk en betaalbaar.
Le vélo est mon squelette extérieur - vrij naar Alfred Jarry (1873-1907)

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 25 mei 2007 11:48

Ik zou voor SPD-SL gaan.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

specliffeddes
Forum-lid
Berichten: 414
Lid geworden op: 18 apr 2007 14:06

specliffeddes 25 mei 2007 11:51

Overigens ben ik het wel met Vrouwke eens: Spd(r) is zeer onbevredigend voor op 't raceros. Wanneer je Spd overweegt, concentreer je dan op SL - er loopt overigens wel een aardige actie bij vele FM's, waarbij je een stel shimano schoenen en pedalen tezamen voor ca. 70,-. Dan moet je wel van wit houden.
Le vélo est mon squelette extérieur - vrij naar Alfred Jarry (1873-1907)

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 25 mei 2007 12:09

In- en uitklikken vond ik geen probleem met SPD-R, mijn grootste bezwaar ertegen is dat de positie van het plaatje onder de voet gewoon totaal verkeerd is.

Maar ja, SPD-R was ook maar een tijdelijk verzinsel van Shimano om de tijd te vullen tot het Look patent vrijkwam.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27866
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 25 mei 2007 13:06

Ik neem aan dat de topicstarter SPD-SL versus Look bedoelt. Het gewone SPD systeem en het SPD-R systeem zijn compleet andere (en niet vergelijkbare) systemen. SPD-SL en Look ontlopen elkaar weinig. De één vindt de een beter en de ander de ander. De verschillen zijn klein. Bij Look heb je echter 3 varianten schoenplaatjes bij SPD-SL "slechts" 2.
Ultegra SPD-SL's liggen trouwens voor € 37,50 bij Hopmans.
Oldskool SPD's zijn trouwens wel een uitkomst voor crossers en echte toeristen die graag op hun wielerschoenen door een dorpje wandelen o.id. Je kunt hier namelijk schoenen voor kopen met geïntegreerde plaatjes.
Ik ben ooit met SPD begonnen op de racer maar ben vrij snel overgestapt naar SPD-SL. Het kleine contactoppervlak en de zeer matige speling vond ik de grootste nadelen. Het in- en uitklikken heb ik nooit als problematisch ervaren.

Gebruikersavatar
alpdhuez53:15
Forum-lid
Berichten: 2435
Lid geworden op: 24 feb 2006 12:21
Locatie: Deventer
Contact

Gebruikersavatar alpdhuez53:15 25 mei 2007 13:28

Ik heb drie jaar met Look gereden en rijdt nu meer dan een jaar met SPD SL en ik vind de laatste beduidend beter. Ik heb geen kraakje meer gehoord, bij Look werd ik er gek van (ook met de speciale plaatjes) en de SL zien er veeeeeeeeel minder lomp uit dan de Looko pedalen. Qua looks ben ik er dus ook op vooruit gegaan. Merk nu wel dat ik iets speling begin te krijgen, wellicht dat ik m'n plaatjes eens moet gaan vervangen.

stefan
Forum-lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 06 nov 2004 15:37

stefan 25 mei 2007 16:46

Ik rijd nu een jaar met Keo's en nog geen kraak gehoord
Met het oude type look had ik daar wel last van. De keo's bevallen mij harstikke goed maar ik kan ze niet vergelijken met de Shimano's.
Keo's kun je ook al voor een redelijk prijsje krijgen dus ik zou zelf nooit voor het oude type gaan.

marz
Forum-lid
Berichten: 653
Lid geworden op: 16 mei 2006 21:44

marz 25 mei 2007 17:10

Ik ben van SPD naar look Keo Carbon overgegaan, en bevalt me zeer goed, geen kraak en meer het gevoel vast te zitten dan bij de SPD's. Denk wel dat het een persoonlijke keuze is, qua kwaliteit zullen deze niet veel onder doen aan elkaar.
My head says it�s time to push it, My heart is going to tell me when

marijn1982
Forum-lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 20 mei 2007 13:21

marijn1982 25 mei 2007 21:40

Quoten: Origineel geplaatst door havana op 25 Mei 2007


Ik neem aan dat de topicstarter SPD-SL versus Look bedoelt. Het gewone SPD systeem en het SPD-R systeem zijn compleet andere (en niet vergelijkbare) systemen. SPD-SL en Look ontlopen elkaar weinig. De één vindt de een beter en de ander de ander. De verschillen zijn klein. Bij Look heb je echter 3 varianten schoenplaatjes bij SPD-SL "slechts" 2.
Ultegra SPD-SL's liggen trouwens voor € 37,50 bij Hopmans.
Oldskool SPD's zijn trouwens wel een uitkomst voor crossers en echte toeristen die graag op hun wielerschoenen door een dorpje wandelen o.id. Je kunt hier namelijk schoenen voor kopen met geïntegreerde plaatjes.
Ik ben ooit met SPD begonnen op de racer maar ben vrij snel overgestapt naar SPD-SL. Het kleine contactoppervlak en de zeer matige speling vond ik de grootste nadelen. Het in- en uitklikken heb ik nooit als problematisch ervaren.


Nee ik bedoel t verschil tussen SPD-R (kleine pedaaltjes) en de look pedalen.
Maar blijkbaar zijn er ook SPD-SL pedalen, dat wist ik niet.
Over t algemeen is de toon dat de kleine SPD-pedalen niet in de smaak vallen.
Maar om terug te komen op mn vraag:
Wat is t verschil in fietsen tussen de SPD-R en de Look pedalen? Kan ik met de Look beter uitklikken, of meer kracht zetten?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27866
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 25 mei 2007 22:58

Even ongenuanceerd: SPD-R is een verouderd systeem met een zeer dubieuze reputatie waar je verre van moet blijven (nu krijgen we natuurlijk forumleden die zeggen: "ik rij ermee en het is het beste wat er is", maar goed).
Look is daarentegen een degelijk systeem dat zich al decennia bewijst. Zelfde geldt voor SPD-SL, dat is in feite gewoon een rip-off van Look.
Oldskool SPD (met de kleine metalen plaatjes ter grootte van een rijksdaalder) sterven een langzame dood onder wielrenners. De speling is slechts minimaal instelbaar, terwijl het contactoppervlak klein is. nder toeristen, MTB'ers en crossers is het systeem nog wel populair.
Duidelijk zo?
P.S. er zijn dus drie soorten SPD hè, SPD, SPR-R en SPD-SL. Google maar eens en je zult de verschillen zien.

Plaats reactie