Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

Andere cassette of een kleiner voorblad?

atb-sjonnie
Forum-lid
Berichten: 352
Lid geworden op: 14 mei 2006 20:50

atb-sjonnie 21 mei 2007 17:41

Ik ben op zoek naar een betere overbrenging, op dit moment rijd ik op een 10speed Ultegra met de voorbladen 53/39 en de cassette heeft een 12/23 verhouding.
Dit is te doen maar ik zit al heel snel op het middenblad en als ik op het grote blad kom staat de ketting al gauw te schuin.
Ik zit dus de hele tijd te zoeken naar de juiste verhoudingen.
Nu zag ik op deze site ( http://www.hergarden.de/enid/7eb1270d46 ... ,0/9g.html) dat er verschillende mogelijkheden zijn 12-27 of 16-27 het lijken mij bergverzetten te zijn maar kun je hier ook gewoon op ons vlakke landje uit de voeten?
Of is het beter een kleiner voorblad te nemen om wat makkelijker rond te kunnen draaien?
(Mijn rpm is trouwens zo tussen de 95-102)
Ps:ik heb op de zoekfunctie mijn antwoord niet kunnen vinden vandaar deze vraag....
Wanneer wordt het Zomer....

dieseltje
Forum-lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 06 aug 2006 22:10

dieseltje 21 mei 2007 22:55

Tja een compact crankstel met een 50/36 of eventueel 50/39 in combinatie met je huidige cassette is (ook) in jou geval de ideale oplossing. Voor het klimwerk kan je dan altijd nog zo'n 12-27 monteren maar op het vlakke is het tandje lichter en zwaarder veel prettiger en hoef je niet zo veel te zoeken!
No pain no gain, no guts no glory!

dieseltje
Forum-lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 06 aug 2006 22:10

dieseltje 21 mei 2007 22:57

Als je zoekt onder compact dan is er trouwens al heel veel over geschreven, dit vaak in vergelijk met een tripple.
No pain no gain, no guts no glory!

marijn1982
Forum-lid
Berichten: 123
Lid geworden op: 20 mei 2007 13:21

marijn1982 21 mei 2007 23:00

Over klimverzet gesproken. Ik heb een 8-speed en ik ga de bergen in van de zomer.
Nu heb ik 12-26 en ik denk dat dat wel genoeg is, maar is het misschien handiger om 14-15-16-17-19-21-24-28 te nemen?

atb-sjonnie
Forum-lid
Berichten: 352
Lid geworden op: 14 mei 2006 20:50

atb-sjonnie 22 mei 2007 02:07

50/39 is dus het makkelijkste om te gaan proberen, gaat dit met dezelfde derr.?
Oja en bedankt voor de adviesen
Wanneer wordt het Zomer....

dieseltje
Forum-lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 06 aug 2006 22:10

dieseltje 23 mei 2007 00:12

Ja dat gaat!
No pain no gain, no guts no glory!

atb-sjonnie
Forum-lid
Berichten: 352
Lid geworden op: 14 mei 2006 20:50

atb-sjonnie 23 mei 2007 00:14

Super thanx, nu even kijken naar een mooi en goed buitenblad, en dan maar weer kilometers maken om te proberen.
Wanneer wordt het Zomer....

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 23 mei 2007 00:39

Ik zou juist een groter binnenblad nemen, zodat je op het vlakke minder snel naar het grote blad hoeft te schakelen.

Van een 39 op het vlakke word ik helemaal kriegel
Met een 36 heb je in NL helemaal niks meer aan je binnenblad.

Neem lekker een 42, of als je er aan kan komen zelfs een 44.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

dieseltje
Forum-lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 06 aug 2006 22:10

dieseltje 23 mei 2007 00:52

Ik heb jaren heerlijk gedraait met een 39 voorblad en op de 14 tot 16 achter kom ik persoonlijk bij een snelheid van 28 - 34 km/h altijd lekker vooruit. Op mijn nieuwe fiets heb ik gekozen voor een compact met een 36 binnenblad en was "bang" dat ik de 39 erg zou gaan missen maar wilde eerst nog even afwachten alvoren een groter binnenblad aan te schaffen. Welnu die 3 tandjes kleiner voor merk ik eigenlijk nauwelijks.
Dit vehaal en het verhaal van mijn bovenbuurman geeft wel aan hoe persoonlijk dit is en dus allemaal afhankelijk van de trapfrequentie die je graag fietst. Daar kan je dus alleen maar zelf antwoord opgeven maar denk dat je met die 39 in het veilige midden zit wat dat betreft. 
No pain no gain, no guts no glory!

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 23 mei 2007 00:55

Nou ja, TS zit dus niet zo lekker op die 39, en ook niet op de 53.

Dan kan je een groter binnenblad nemen of een kleiner buitenblad. (mijn voorkeur gaat uit naar dat eerste, maar dat verschil dus per persoon)
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

dieseltje
Forum-lid
Berichten: 974
Lid geworden op: 06 aug 2006 22:10

dieseltje 23 mei 2007 01:00

Nog even een aanvulling je hebt met een compact wel een 50 buitenblad welke je dus naar mijn ervaring sneller en makkelijker kan ronddraaien met een relatief rechte ketting. Hierdoor is het ook weer niet nodig om naar een te groot binnenblad te gaan. Hierdoor krijg je een te klein verschil  en dus een te grote overlapping van verzetten. 
No pain no gain, no guts no glory!

Gebruikersavatar
scepticus
Forum-lid HC
Berichten: 10718
Lid geworden op: 04 mei 2005 13:32

Gebruikersavatar scepticus 23 mei 2007 01:11

Nou ja, het gaat niet alleen om het totale versnellingsbereik dat je hebt, maar ook hoe groot de overlap is en waar je meestal de overgang tussen de 2 bladen maakt.

Als je met een compact rijdt zal al bij relatief lage snelheden naar het buitenblad moeten, laten we zeggen 30 km/uur.
Als je zo doorgaans tussen de 25 en 35 rijdt kan dat ontzettend irritant zijn omdat je dan de hele tijd heen en weer zit te schakelen tussen de voorbladen.

Met een 42 of 44 kan je nog confortabel 30 a 35 fietsen op het binnenblad.

(eea ligt natuurlijk ook nog aan je cassette)

Nog iets: op het vlakke met een 12-27 gaan rijden zou ik niet doen: je hebt dan veel grotere stappen tussen de versnellingen.
"Shirtje korte mouwen € 200, c'est pas normal!"

Plaats reactie