Wisselen van 39 naar 34 binnenblad
-
- Forum-lid
- Berichten: 205
- Lid geworden op: 07 jun 2006 21:58
Hoi forummers,
na de waalse pijl van afgelopen weekeinde is mij toch wel duidelijk geworden dat ik nie zo sterk ben als ik gehoopt had (heeft een oorzaak maar das niet belangrijk verder).
Daarom zou ik dus graag mijn binnenblad (campa record 2006 39) wisselen voor een binnenblad van 34.
Nou is mijn vraag;
1) kan dit wel? (En trekt mijn derailleur het ook e.d.)
2) Welk merk heeft er passende bladen en heeft iemand een
adres waar je ze het voordeligst kan aanschaffen.
3) is het makkelijk om ze te wisselen aangezien ik twee linker handen heb.
Verdere tips zijn welkom!
Bedankt alvast Hagalicious
na de waalse pijl van afgelopen weekeinde is mij toch wel duidelijk geworden dat ik nie zo sterk ben als ik gehoopt had (heeft een oorzaak maar das niet belangrijk verder).
Daarom zou ik dus graag mijn binnenblad (campa record 2006 39) wisselen voor een binnenblad van 34.
Nou is mijn vraag;
1) kan dit wel? (En trekt mijn derailleur het ook e.d.)
2) Welk merk heeft er passende bladen en heeft iemand een
adres waar je ze het voordeligst kan aanschaffen.
3) is het makkelijk om ze te wisselen aangezien ik twee linker handen heb.
Verdere tips zijn welkom!
Bedankt alvast Hagalicious
Beetje flauw misschien, maar wie adviseerde jou destijds ook alweer een compact? Volgens jou was een klassieke dubbel wel genoeg............ Ik zei toen nog: neem nou een compact want daar kun je ook gewoon 39/50 op monteren maar jij was eigenwijs en wilde per se een 53/39...
Anyway: dit is dus niet mogelijk met jouw crankstel, 39 is het kleinst mogelijke. Het enige wat je kunt doen is een andere crank kopen. Ik neem aan dat je achter al een 29 had gestoken?
Jij had dacht ik een Record 06 groep toch? Het makkelijkst kun je dan een Record (of Chorus) 2006 compact crank kopen (dan kun je dezelfde trapas gebruiken). Deze moeten nog wel te krijgen zijn bij Salden, Hopmans of Bike-palast.com.
Voor het wisselen heb je volgens mij een cranktrekker (om de oude crank los te maken) en een imbus nodig, maar daar wil ik even vanaf zijn. Verder zul je de voorderailleur even in hoogte moeten bijstellen, op de ParkTool website staat heel duidelijk hoe dit moet.
Anyway: dit is dus niet mogelijk met jouw crankstel, 39 is het kleinst mogelijke. Het enige wat je kunt doen is een andere crank kopen. Ik neem aan dat je achter al een 29 had gestoken?
Jij had dacht ik een Record 06 groep toch? Het makkelijkst kun je dan een Record (of Chorus) 2006 compact crank kopen (dan kun je dezelfde trapas gebruiken). Deze moeten nog wel te krijgen zijn bij Salden, Hopmans of Bike-palast.com.
Voor het wisselen heb je volgens mij een cranktrekker (om de oude crank los te maken) en een imbus nodig, maar daar wil ik even vanaf zijn. Verder zul je de voorderailleur even in hoogte moeten bijstellen, op de ParkTool website staat heel duidelijk hoe dit moet.
-
- Forum-lid
- Berichten: 205
- Lid geworden op: 07 jun 2006 21:58
hahaha, jaja havana je hebt gelijk.
Maar ik wil er wel bijzeggen dat als ik NIET mijn operatie had moeten ondergaan waardoor ik nu nog maar +- 900KM in de benen heb dan had dat kleinere spul NOOIT nodig gehad. Dit is voor het eerst en ook voor het laatst dat ik kleiner zal moeten.
Ik kan inderdaad ook nog een 13-29 pion zetten, alleen ik bekijk effe alle mogelijkheden.
Maar ik wil er wel bijzeggen dat als ik NIET mijn operatie had moeten ondergaan waardoor ik nu nog maar +- 900KM in de benen heb dan had dat kleinere spul NOOIT nodig gehad. Dit is voor het eerst en ook voor het laatst dat ik kleiner zal moeten.
Ik kan inderdaad ook nog een 13-29 pion zetten, alleen ik bekijk effe alle mogelijkheden.
Wat heb je dan nu achter liggen?
Vervelend van de operatie trouwens, hoop dat alles nu weer beter gaat.
Viel niet mee hè die Waalse Pijl hè Ik was maar wat blij dat ik mijn 34T voorblad had gestoken. Heb de meeste stukken op de 34x25 en 34x23 gereden maar als het echt stijl werd was ik toch blij met mijn 34x27.
Vervelend van de operatie trouwens, hoop dat alles nu weer beter gaat.
Viel niet mee hè die Waalse Pijl hè Ik was maar wat blij dat ik mijn 34T voorblad had gestoken. Heb de meeste stukken op de 34x25 en 34x23 gereden maar als het echt stijl werd was ik toch blij met mijn 34x27.
-
- Forum-lid
- Berichten: 205
- Lid geworden op: 07 jun 2006 21:58
Ja zeker vervelend die operatie, haha. Het gaat nu wel weer alleen heb ik een lange tijd nie mogen en kunnen fietsen dus ik ben gewoon minder dan eerdere jaren maar das nie erg, komt wel weer.
ik heb een 12-25 achter liggen, echter een short cage achterderailleur. Er is mij verteld dat die WEL een pion van 13-29 schakelt, dat is toch zo?
Ik hoop dat 39-29 genoeg is voor T-B-T, limburgs mooiste en de marmotte. Anders koop ik een andere crank. Ligt er ook aan wat het makkelijkst te wisselen is aangezien ik met een rechterhand zit waar ik weinig mee kan omdat 3 vingers niet functioneren (sleutelen zit er dus nie in voor mij).
Groeten Haga
ik heb een 12-25 achter liggen, echter een short cage achterderailleur. Er is mij verteld dat die WEL een pion van 13-29 schakelt, dat is toch zo?
Ik hoop dat 39-29 genoeg is voor T-B-T, limburgs mooiste en de marmotte. Anders koop ik een andere crank. Ligt er ook aan wat het makkelijkst te wisselen is aangezien ik met een rechterhand zit waar ik weinig mee kan omdat 3 vingers niet functioneren (sleutelen zit er dus nie in voor mij).
Groeten Haga
-
- Forum-lid
- Berichten: 205
- Lid geworden op: 07 jun 2006 21:58
Quote: Origineel geplaatst door havana op 21 Mei 2007
Wat heb je dan nu achter liggen? Vervelend van de operatie trouwens, hoop dat alles nu weer beter gaat.Viel niet mee hè die Waalse Pijl hè Ik was maar wat blij dat ik mijn 34T voorblad had gestoken. Heb de meeste stukken op de 34x25 en 34x23 gereden maar als het echt stijl werd was ik toch blij met mijn 34x27.
Ps. Ik heb VRESELIJK moeten afzien in de WP. 39/25 kost me echt teveel kracht op het moment. Wel een ervaring rijker omdat mijn lichaam zei STOPPEN en mijn ''wil'' zei DOORGAAN.
Wat heb je dan nu achter liggen? Vervelend van de operatie trouwens, hoop dat alles nu weer beter gaat.Viel niet mee hè die Waalse Pijl hè Ik was maar wat blij dat ik mijn 34T voorblad had gestoken. Heb de meeste stukken op de 34x25 en 34x23 gereden maar als het echt stijl werd was ik toch blij met mijn 34x27.
Ps. Ik heb VRESELIJK moeten afzien in de WP. 39/25 kost me echt teveel kracht op het moment. Wel een ervaring rijker omdat mijn lichaam zei STOPPEN en mijn ''wil'' zei DOORGAAN.
- de zwarten
- Forum-lid HC
- Berichten: 4229
- Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17
hee hagalicious, indien je dat 39 blad niet meer nodig hebt, dan heb je aan mij een potentiele koper! Ik rijd in belgie op de compact, in nederland de klassieke 39-52. Ik moet zeggen dat die 50 op die compact uitstekend bevalt! Ik rijd veel meer op die 50 vooraan, en vooral op de heuvelachtige gedeelten kan ik die gewoon blijven duwen, waar iedereen naar zijn 39 of 42 moet en dan achteraan moet terugschakelen... Anderzijds is die 34 te klein in belgie. Een 36 of zelfs 38 zou beter zijn.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
©®
![Afbeelding](http://www.corniel.nl/zzz/fora/smiley_campabinieri.gif)
13-29 werkt wel met short cage (mits goed afgesteld). Dat is toch weer een heel stukkie lichter dan een 25..... Een cassette wisselen kan je (zelfs met 2 vingers ) dus dat moet nog net lukken lijkt me. Niet met die 13-29 op 't vlakke gaan rijden trouwens hè, dat rijdt voor geen meter...
TBT is een stuk minder stijl dan de WP (wel langer, als je de 237 km doet). Het is meer vals plat, alhoewel er ook echte klimmetjes in zitten zoals de Redoute. Maar minder kuitenbijtertjes zoals in de WP.
Tijdens de Marmotte is het weer ander werk aangezien je dan echt een in ritme moet komen.
TBT is een stuk minder stijl dan de WP (wel langer, als je de 237 km doet). Het is meer vals plat, alhoewel er ook echte klimmetjes in zitten zoals de Redoute. Maar minder kuitenbijtertjes zoals in de WP.
Tijdens de Marmotte is het weer ander werk aangezien je dan echt een in ritme moet komen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 205
- Lid geworden op: 07 jun 2006 21:58
ok thnx 4 the info.
Echter wat is er makkelijker te wisselen aangezien ik zoals boven beschreven niet echt kan sleutelen, daar 3 vingers van mijn rechterhand het niet doen.
De pion wisselen (daar heb je speciaal gereedschap voor nodig toch) of de crank wisselen.
Een pion is ook iets goedkoper denk ik. (echter ik zag wel een mooie aanbieding bij bike-palast, 139 euro voor een 2006 centaur carbon compact 50/34) dus misschien doe ik dat wel.
Keuzes, moeilijk moeilijk
Echter wat is er makkelijker te wisselen aangezien ik zoals boven beschreven niet echt kan sleutelen, daar 3 vingers van mijn rechterhand het niet doen.
De pion wisselen (daar heb je speciaal gereedschap voor nodig toch) of de crank wisselen.
Een pion is ook iets goedkoper denk ik. (echter ik zag wel een mooie aanbieding bij bike-palast, 139 euro voor een 2006 centaur carbon compact 50/34) dus misschien doe ik dat wel.
Keuzes, moeilijk moeilijk
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40961
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Hopmans, Chorus carbon compact, 170euro
Less is bore
Volgens mij kun je plannen beter even in de ijskast zetten want:
Je rijdt op een te klein frame wat de krachtopbrengst verre van ideaal maakt.
Je rijdt gewoon te korte cranks wat de kracht opbrengst ook niet beter maakt.
Een 13-29 op met een korte slag derailleur op een bianchi zou weleens niet kunnen werken.
Een compact met korte slag derailleur en huidige voorderailleur is ook een gok.
Gewoon tot het einde van het seizoen wachten en dan iets anders kopen.
Verder: een 29 is enkel bedoeld als noodmaatregel. Kun je in de ardennen de 39-26 niet op een fatsoenlijke manier rondkrijgen dan is dit in veel gevallen inderdaad een gebrek aan training en begint het op forceren te lijken (een kortere afstand zou dan wijzer zijn)
Je rijdt op een te klein frame wat de krachtopbrengst verre van ideaal maakt.
Je rijdt gewoon te korte cranks wat de kracht opbrengst ook niet beter maakt.
Een 13-29 op met een korte slag derailleur op een bianchi zou weleens niet kunnen werken.
Een compact met korte slag derailleur en huidige voorderailleur is ook een gok.
Gewoon tot het einde van het seizoen wachten en dan iets anders kopen.
Verder: een 29 is enkel bedoeld als noodmaatregel. Kun je in de ardennen de 39-26 niet op een fatsoenlijke manier rondkrijgen dan is dit in veel gevallen inderdaad een gebrek aan training en begint het op forceren te lijken (een kortere afstand zou dan wijzer zijn)