Pagina 1 van 1
Research voor singlespeed
Geplaatst: 20 mei 2007 17:45
door alpdhuez53:15
Nadat ik van 't zomer in Londen ben geweest en recent weer een weekje is bij (samen met de posts van Scepticus) ook het idee gaan leven om een singlespeed op te gaan bouwen. Ik wil dit in de zomer gaan doen, ik heb vanaf half juli vakantie tot eind augustus en heb dan vast wel wat tijd over om wat te gaan sleutelen!
Ik wil graag een singlespeed bouwen van een oude racefiets om in en rond de stad ermee rond te kunnen sjezen. Vooral voor de wat langere stukken lijkt zo'n ding mij ideaal en kan het een goed alternatief vormen voor een normale stadsfiets (waar ik constant aan loop te prutsen).
Ik ben echter op zoek naar wat informatie. Wat zijn de minimale onderdelen die ik nodig heb? Op dit moment heb ik nog helemaal niks maar ik wil de komende maand(en) gebruiken om onderdelen te gaan verzamelen. Als ik bijvoorbeeld ga kijken naar een frame is dan ieder frame geschikt?
Ik heb oa al info van het volgende topic:
http://www.fiets.nl/forum/display_topic ... age=Search
Concrete vragen zijn:
Bestaan er al wat kant en klare voorbeelden van forumleden die op eenvoudige wijze van een oude racefiets een singlespeed hebben gebouwd?
Wat is het globale kostenplaatje?
Welke onderdelen heb ik nodig?
Waar kan ik deze onderdelen krijgen?
Dus als jullie aanvullende informatie hebben laat het me dan svp weten, ook zou ik graag wat foto's willen zien!
Research voor singlespeed
Geplaatst: 20 mei 2007 18:02
door scepticus
Als je een frame neemt met horizontale patten kan je de ketting spannen door het wiel naar voren of achteren te bewegen.
Heb je een frame met verticale patten dan heb je een kettingspanner nodig:
Heb je een achterwiel met een cassettenaaf dan heb je 1 BMX-kransje nodig en een zooi spacers.
Ik heb nog wel een 16T BMX kransje over btw. Mail maar bij interesse.
Heb je een oud wiel voor een opschroefpignon dan kan je het wiel 're-dishen' en er een BMX freewheel op zetten:
Waar je op moet letten: de kettinglijn: hoe rechter, hoe hoger het rendement en hoe minder slijtage.
Wat voor verzet je neemt moet je helemaal zelf bepalen. 42-16 is een veelgebruikt uitgangspunt voor fixies. Op een fixie kan je je benen niet stilhouden, dus een te licht verzet beperkt je topsnelheid bergaf fors.
Op een singlespeed heb je daar geen last van en kan je een behoorlijk hoge snelheid rijden door steeds een paar trappen te sprinten en dan weer ff te freewheelen. Voor een SS zou je dus een iets lichter verzet kunnen overwegen.
Maar goed: je hebt dus bíjna niks nodig, en wat je nodig hebt kan je vinden op
M-Gineering.nl en
Singlespeed.nl
Als je het goedkoop wilt houden is het het handigst om op marktplaats een complete fiets te kopen. Met een beetje mazzel heb je voor E 30 dan al een geschikte fiets, en voor E 75 moet het zéker lukken.
Hier en hier heb ik de verbouwing van mijn fixie beschreven.
Hier staan ook een paar voorbeelden van leuke low-budget singlespeed racers.
Research voor singlespeed
Geplaatst: 20 mei 2007 18:43
door davey
Quoten: Origineel geplaatst door Scepticus op 20 Mei 2007
Als je een frame neemt met horizontale patten kan je de ketting spannen door het wiel naar voren of achteren te bewegen.wiel 're-dishen' en er een BMX freewheel op zetten:
ik heb zo 1 nog liggen op een naaf, een 16 t, miss ook nog wel 2x een 14 maar ik weet niet of die nog goed zijn, maar dan meot ook de schroefmaat van de freewheel goed zijn, want daar zijn ook nog verschillende maten in,
Research voor singlespeed
Geplaatst: 20 mei 2007 18:45
door alpdhuez53:15
Als ik het goed begrijp het je dus een fixie, die heeft een vast verzet waarbij je je benenniet stil kan houden en een singlespeed, die heeft één verzet waarbij je je benen stil kan houden.
Wat is eigenlijk een gebruikelijke keus en heeft het één meer voor/nadelen dan de ander? Moet je trouwens op een fixie net zo remmen als op een baanfiets en heb je dus geen remmen en dus minder onderdelen?
Research voor singlespeed
Geplaatst: 20 mei 2007 18:52
door scepticus
Een fixie is inderdaad een doortrapper. Remmen doe je dan met je benen, hoewel je er natuurlijk ook gewone remmen op kan zetten.
Als je een bestaande fiets ombouwt is SS het makkelijkst te realiseren. Een fixed achternaaf is iets lastiger te regelen.
SS is natuurlijk het meest practisch, fixed is iets speciaals waar je van moet houden.
Research voor singlespeed
Geplaatst: 20 mei 2007 18:53
door alpdhuez53:15
ik zit me te bedenken dat ik nog wel een oude Pinarello veldrijfiets heb staan die al meer dan 20 jaar oud is. Wellicht dat ik die als basis kan gebruiken, er zit bijvoorbeeld een cranckstel op waarbij een soort van opstaande randen rondom het tandwiel zit (zit maar 1 blad voor op) zodat ie er ook niet zo snel van afdondert. Heb alleen geen flauw idee hoeveel tandjes het is maar zal vast niet van de 40 vandaan zitten.
Research voor singlespeed
Geplaatst: 21 mei 2007 15:48
door stb
Hoi,
Op Cyclingnews.com zag ik laatst in het Tech gedeelte een test staan van een Schwinn Madison. Dit is een combinatie tussen beide bovengenoemde opties: er zit een 8ormula 'flip-flop' achternaaf in die aan beide kanten van de as een tandwiel heeft. De ene heeft en vrijloop en resulteert in een single speed, de andere is gefixeerd, en resulteert in een fixie. Kun je dus altijd wisselen. Nadeel is natuurlijk wel dat je die naaf ergens moet zien te vinden. Hieronder een plaatje.
Veel plezier
Sietse
Research voor singlespeed
Geplaatst: 21 mei 2007 16:07
door scepticus
Een merk als Surly levert ook flip-flop naven
Research voor singlespeed
Geplaatst: 21 mei 2007 18:10
door de zwarten
Quoten: Origineel geplaatst door Scepticus op 21 Mei 2007
Een merk als Surly levert ook flip-flop naven
ik heb een surly naaf in een mavic CXP33 velg, had ze een tijd geleden nog te koop aangeboden wegens geen interesse in een fixie, maar niemand moest ze hebben. heb er sedertdien aan de andere kant een 16T freewheel opgezet, en wonder boven wonder heb ik een strakke ketting met mijn verticale patten (42-16), maar dat is een kwestie van geluk. Dus geen kettingspanner nodig, en een versnelling waarmee ik heel west-nederland de baas kan. Het mooie van die fixie is voor mij vooral de simpliciteit, de robuustheid, en minder onderhoud.
ik heb nog een zgan fixie 14T en 15T van dura-ace te verhandelen.