Hoi,
Ik ben sinds anderhalve jaar gaan wielrennen. Dus ik zit eraan te denken om schoenen te kopen.
Ik vind het moeilijk, want ik weet er namelijk helemaal niks van.
Wat ik wel weet is dat als je net schoenen hebt je geheid een keer op je plaat gaat(dat word dus oefenen)
Wat weten jullie hierover(welke pedalen, welke schoen, welke winkel (Deventer e.o. voor beste advies) en zouden jullie dat met mij willen delen!?
Schoenen? Help!
Toen ik drie jaar geleden begon met fietsen had ik nog toeclips en gebruikte ik van die fitness schoenen met een wat hardere zool. Alle andere fietsers hadden look pedalen met echte raceschoenen. Maar het in en uit klikken liep bij de meesten niet zo soepeltjes. Dus veel gevloek na een oversteek. Bovendien vond ik dat daffy duck loopje geen gezicht, als we eens ergens iets gingen drinken. Ook verdwaalde ik alleen nog wel eens en stond dan voor een zandweg.
Dus heb ik MTB pedalen met nog iets van een trapper eromheen gekocht, met spd systeem. Zo kon ik ook mtb schoenen kopen waar je nog een beetje normaal op kan lopen. Ook als het inklikken niet zo snel lukt kun je toch gewoon wegfietsen. En ja, ik ben 1 keer omgevallen omdat ik m'n verkeerde voet had losgeklikt. Bedenk dus van te voren even welke voet je altijd als eerste aan de grond zet.
Verder zijn er nog allerlei andere systeem waar je je voet nog wel een beetje kan verdraaiien. Dit kan blesssures voorkomen. Dus bedenk eerst welk systeem je wilt en dan alle schoenen passen.
Dus heb ik MTB pedalen met nog iets van een trapper eromheen gekocht, met spd systeem. Zo kon ik ook mtb schoenen kopen waar je nog een beetje normaal op kan lopen. Ook als het inklikken niet zo snel lukt kun je toch gewoon wegfietsen. En ja, ik ben 1 keer omgevallen omdat ik m'n verkeerde voet had losgeklikt. Bedenk dus van te voren even welke voet je altijd als eerste aan de grond zet.
Verder zijn er nog allerlei andere systeem waar je je voet nog wel een beetje kan verdraaiien. Dit kan blesssures voorkomen. Dus bedenk eerst welk systeem je wilt en dan alle schoenen passen.
-
- Forum-lid
Het moeilijk inklikken mbt is een kwestie van wennen en op het lopen na is het rijden met echte raceschoenen echt fijner. Het schoenplaatje waarmee je vast zit is veel groter en heeft dus een veel groter draagvlaak en zorgt voor beter kracht overbrenging op het pedaal en is veel stabieler! Verder is het voor beide wel prettig een behoorlijke stijve zool te hebben! Alleen voor SPD pedalen is het bijna noodzakelijk ivm het kleine plaatje en dus een groter drukpunt. Dus afgezien van het lopen, en je wil toch vooral fietsen, zou ik altijd de raceschoenen nemen. Het went erg snel!
PamScalpel
-
- Forum-lid
Ik denk dat het wel meevalt, met het omvallen. Je moet je er gewoon even op instellen als je moet stoppen, en het uitklikken is voor mij een redelijk natuurlijke beweging. Als je alleen op een race-fiets fietst dan zou ik 100 zeker voor raceschoenen en bijbehorende pedalen gaan. Lopen is niet geweldig, maar daar zijn ze ook niet voor bedoeld.