Fietsen op Ameland
Je kan er mooi fietsen, maar echt uitdagend is het niet.
Onverharde paden zijn er wel, maar daar wil, kan en mag je volgens mij niet fietsen.
Nog een voordeel, verdwalen lukt niet.
Als je veel kilometers wil maken moet je het eiland een paar keer rond.
Onverharde paden zijn er wel, maar daar wil, kan en mag je volgens mij niet fietsen.
Nog een voordeel, verdwalen lukt niet.
Als je veel kilometers wil maken moet je het eiland een paar keer rond.
- robbebopper
- Forum-lid HC
Je kunt daar gewoon prachtig fietsen! Maar inderdaad, als je er een week rond gaat rijden, dan ken je de weg net zo goed als de eilandbewoners zelf!
Op Ameland valt zeer goed te fietsen, ook met een gewone fiets.
Hoewel je misschien zou verwachten dat de fiets mogelijkheden op een eiland beperkt zijn worden er massaal fietsen verhuurt in het hoogseizoen. Elke uithoek van Ameland is prima te verkennen met de fiets. Op Ameland worden jaarlijks diverse toertochten gehouden en zelfs Triathlons. Voor het ruigere werk kun je ook kijken op: www.mtbameland.nl
Wat je natuurlijk wel hebt dat Ameland niet heel groot is, bij de tweede lange tocht heb je het meeste van het eiland wel gezien. Maar aangezien je vertelt maar een paar dagen weg gaat lijkt mij dat juist een voordeel.
Hoewel je misschien zou verwachten dat de fiets mogelijkheden op een eiland beperkt zijn worden er massaal fietsen verhuurt in het hoogseizoen. Elke uithoek van Ameland is prima te verkennen met de fiets. Op Ameland worden jaarlijks diverse toertochten gehouden en zelfs Triathlons. Voor het ruigere werk kun je ook kijken op: www.mtbameland.nl
Wat je natuurlijk wel hebt dat Ameland niet heel groot is, bij de tweede lange tocht heb je het meeste van het eiland wel gezien. Maar aangezien je vertelt maar een paar dagen weg gaat lijkt mij dat juist een voordeel.
Ben er afgelopen voorjaar een weekje geweest:
-Schelpen(fiets)pad door de duinen van de vuurtoren in het westen tot aan het Oerdduin in het oosten (ook zeker even bovenop dit duin kijken). Leuk pad om hard over heen te scheuren, bijna geen meter recht of vlak, niet aan te raden op drukke fiets dagen.
-Beetje boscrossen in bossen bij Hollum en Nes.
-Strand
-Door polders en over de waddendijk.
-Schelpen(fiets)pad door de duinen van de vuurtoren in het westen tot aan het Oerdduin in het oosten (ook zeker even bovenop dit duin kijken). Leuk pad om hard over heen te scheuren, bijna geen meter recht of vlak, niet aan te raden op drukke fiets dagen.
-Beetje boscrossen in bossen bij Hollum en Nes.
-Strand
-Door polders en over de waddendijk.
Normaliter ga ik altijd gewoon te voet de boot op en word ik bij de haven door mijn Amelander vismaat opgepikt met de auto. Lekker makkelijk dus.
Misschien dat ik het nu eens anders wil doen, de MTB meeneem en in een hotel overnacht. Vissen en fietsen dan dus.
Twee, wellicht wat knullige, vraagjes aan een ervaringsdeskundige:
- zet je je fiets op de veerboot op slot of is er een dusdanige controle dat je niets overkomt?
- idem voor het hotel.
Heb nog wel en kettingslot maar die is niet bepaald praktisch voor op de MTB.
Misschien dat ik het nu eens anders wil doen, de MTB meeneem en in een hotel overnacht. Vissen en fietsen dan dus.
Twee, wellicht wat knullige, vraagjes aan een ervaringsdeskundige:
- zet je je fiets op de veerboot op slot of is er een dusdanige controle dat je niets overkomt?
- idem voor het hotel.
Heb nog wel en kettingslot maar die is niet bepaald praktisch voor op de MTB.
"Allow yourself to be a beginner. No one starts off being excellent!"