houdbaarheid helm
Ja zo zeggen ze ook dat je je hardloopschoenen na zoveel km moet vervangen, je plaatjes moet vervangen als slijtage indicator is weg gesleten enz enz. Vraag me af of het marketing is of echte (on)veiligheid, wat kan er nou aan piepschuim in 3 jaar veranderen? Ben geen expert, maar heb mijn twijfels over dit verhaal.
Alstublaft.
UV-straling schijnt een schadelijke uitwerking op de materialen van de helm te hebben. Kijk maar naar tuinstoelen, na 5 jaar knap je er doorheen als je niet oppast. 3 jaar voor een helm lijkt me wat aan de korte kant (is volgens mij meer voor de omzet van Giro dan de veiligheid van de fietser), maar 5 jaar lijkt me zeer wel redelijk. Ligt er ook aan hoeveel je fietst.
Giro is een Amerikaans bedrijf, onthoud dat goed. Die lui zijn als de dood voor schadeclaims dus die 3 jaar lijkt me behoorlijk overdreven.
m00k, tot dusver praat je alleen maar de fabrikant na die, (en dat lijkt me duidelijk) uiteraard wil dat je elk jaar 100x een nieuwe helm koopt.
Mocht je desondanks ook nog echte argumenten hebben, houd ik me aanbevolen.
Quoten: Origineel geplaatst door havana op 13 Mei 2007
m00k, tot dusver praat je alleen maar de fabrikant na die, (en dat lijkt me duidelijk) uiteraard wil dat je elk jaar 100x een nieuwe helm koopt.
Ook Bell adviseeert vervanging na 3 jaar. 5 jaar is waarschijnlijk realistischer wanneer je de helm intensief gebruikt, maar of je de helm echt moet vervangen hangt van heel veel factoren af. Meer info vind je hier:
http://www.bhsi.org/
Ook Bell adviseeert vervanging na 3 jaar. 5 jaar is waarschijnlijk realistischer wanneer je de helm intensief gebruikt, maar of je de helm echt moet vervangen hangt van heel veel factoren af. Meer info vind je hier:
http://www.bhsi.org/
Ik quote voor het gemak die site maar even:
"Most manufacturers now recommend that helmets be replaced after five years, but some of that may be just marketing"
"Most manufacturers now recommend that helmets be replaced after five years, but some of that may be just marketing"
Paar euro's? Een beetje mooie helm kost al snel € 90.- (of meer).