compact crank dilemma
Ha kenners,
ik ben op zoek naar een compact crankset voor mijn geheel zwarte carbon fietsje, met zwarte zonda wielen en ultegra (voor en achter der / cassette) icm DA (shifters, ketting, BB) afgemonteerd. Zadel, zadelpen, stuur en stuurpen zijn ritchey wcs.
De makkelijkste oplossing zou zijn de r700 van shim, echter die is niet echt licht / mooi, en van ultegra kwaliteit, terwijl ik mijn fiets langzaam DA aan het upgraden ben... (de DA crankset is lichter terwijl je dan 53-39 hebt...)
Eigenlijk zou ik wel de SRAM force willen, ook makkelijk monteerbaar op mijn BB, goed passend bij de rest van het overwegend carbon kleurig fietsje. Nadeel is dat het dan wel een ratjetoe wordt van merken (combi campa / shim en SRAM), ik zou liever 1 lijn willen aanhouden.
Dan heb ik ook naar andere opties gekeken zoals de zeer mooie Deda compact crank: nadeel daarvan is dat je er weer een aparte ('ouderwetse') BB moet aanschaffen (terwijl ik eigenlijk wel te spreken ben over de externe bracket cup techniek)
Een laatste optie zou een switch naar campa zijn, maar dit lijkt me echt niet handig...
FSA hoor ik slechte verhalen over, en weet ook niet of die zo op mijn BB te monteren zijn...
Dus het gaat me eigenlijk om een Compact setje die niet 'vloekt' bij de rest van mijn fiets; als ik zou weten dat shim DA volgend jaar met een nieuwe set komt zou ik daarop wachten en voorlopig een 45 euro setje monteren (gezien komende vakantie in Frankrijk...)
Veel overwegingen dus...
Wat denken jullie ervan? nog andere ideeen?
ik ben op zoek naar een compact crankset voor mijn geheel zwarte carbon fietsje, met zwarte zonda wielen en ultegra (voor en achter der / cassette) icm DA (shifters, ketting, BB) afgemonteerd. Zadel, zadelpen, stuur en stuurpen zijn ritchey wcs.
De makkelijkste oplossing zou zijn de r700 van shim, echter die is niet echt licht / mooi, en van ultegra kwaliteit, terwijl ik mijn fiets langzaam DA aan het upgraden ben... (de DA crankset is lichter terwijl je dan 53-39 hebt...)
Eigenlijk zou ik wel de SRAM force willen, ook makkelijk monteerbaar op mijn BB, goed passend bij de rest van het overwegend carbon kleurig fietsje. Nadeel is dat het dan wel een ratjetoe wordt van merken (combi campa / shim en SRAM), ik zou liever 1 lijn willen aanhouden.
Dan heb ik ook naar andere opties gekeken zoals de zeer mooie Deda compact crank: nadeel daarvan is dat je er weer een aparte ('ouderwetse') BB moet aanschaffen (terwijl ik eigenlijk wel te spreken ben over de externe bracket cup techniek)
Een laatste optie zou een switch naar campa zijn, maar dit lijkt me echt niet handig...
FSA hoor ik slechte verhalen over, en weet ook niet of die zo op mijn BB te monteren zijn...
Dus het gaat me eigenlijk om een Compact setje die niet 'vloekt' bij de rest van mijn fiets; als ik zou weten dat shim DA volgend jaar met een nieuwe set komt zou ik daarop wachten en voorlopig een 45 euro setje monteren (gezien komende vakantie in Frankrijk...)
Veel overwegingen dus...
Wat denken jullie ervan? nog andere ideeen?
Waarom zou je niet terugwillen naar een oude trapas? Die buitenboordlagers zijn in mijn ogen alleen maar een achteruitgang.... Ze slijten snel, er komt makkelijk vuil tussen en de montage luistert heel nauw.
Ik rijd overigens zelf met de FC-700 en dat bevalt perfect. Als ik jou was zou ik deze set gewoon aanschaffen, wat kan jou het niet schelen of het Ultegra of Dura Ace kwaliteit is. Bovendien is je fiets al een mix tussen deze twee. Desnoods plak je er een Dura Ace sticker op
FSA zou ik verre van blijven. SRAM Force vind ik ook erg fraai, maar ik meen dat je dan ook de bijbehorende GPX lagers moet monteren (past meen ik niet op HT2 i.t.t. FSA).
Ik rijd overigens zelf met de FC-700 en dat bevalt perfect. Als ik jou was zou ik deze set gewoon aanschaffen, wat kan jou het niet schelen of het Ultegra of Dura Ace kwaliteit is. Bovendien is je fiets al een mix tussen deze twee. Desnoods plak je er een Dura Ace sticker op
FSA zou ik verre van blijven. SRAM Force vind ik ook erg fraai, maar ik meen dat je dan ook de bijbehorende GPX lagers moet monteren (past meen ik niet op HT2 i.t.t. FSA).
Ja, heel fraai, zie ook topic "beste/mooiste crank". Wel prijzig.
Die D-power is zeker erg mooi... (had em idd al gezien bij beste crank topic) samen met BB is ie net zo licht als de campa record combi.
Nadeel vind ik wel de prijs: 300 euro, 80 euro voor de BB, en om dan niet als ik weer 53/39 wil gaan rijden alles te moeten vervangen ook nog 2 extra kettingbladen aanschaffen --> dan zit je al snel tegen de 500 euro!
Nadeel vind ik wel de prijs: 300 euro, 80 euro voor de BB, en om dan niet als ik weer 53/39 wil gaan rijden alles te moeten vervangen ook nog 2 extra kettingbladen aanschaffen --> dan zit je al snel tegen de 500 euro!
De FC-700 is dan ook zonder meer de goedkoopste oplossing. Nog altijd in de promotie bij Salden voor ik meen 129.- ex. lagers. Koop je er nog een TA binnenblad voor op 't vlakke voor 3 tientjes en klaar ben je.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
-
- Forum-lid
- Berichten: 1925
- Lid geworden op: 04 jun 2006 18:59
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 11 Mei 2007
Liever buitenboordlagers dan een (cr)isis trapas. Isis trapassen heb ik het niet zo op, ze gaan gewoon verdomd snel kapot. Enkel de Isis as van SKF blijft heel, maar die is duur en niet licht.
Als die jappen het zelf niet kunnen, dan moet een specialist maar eens iets goeds maken ( geldt alleen voor die crisis-assen ). Goede term overigens.
Liever buitenboordlagers dan een (cr)isis trapas. Isis trapassen heb ik het niet zo op, ze gaan gewoon verdomd snel kapot. Enkel de Isis as van SKF blijft heel, maar die is duur en niet licht.
Als die jappen het zelf niet kunnen, dan moet een specialist maar eens iets goeds maken ( geldt alleen voor die crisis-assen ). Goede term overigens.
Als je Campa hebt, wil je echt nooit meer iets anders
Quoten: Origineel geplaatst door campa=super op 11 Mei 2007
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 11 Mei 2007
Liever buitenboordlagers dan een (cr)isis trapas. Isis trapassen heb ik het niet zo op, ze gaan gewoon verdomd snel kapot. Enkel de Isis as van SKF blijft heel, maar die is duur en niet licht.
Als die jappen het zelf niet kunnen, dan moet een specialist maar eens iets goeds maken ( geldt alleen voor die crisis-assen ). Goede term overigens.
(cr)ISIS-assen zijn toch juist niet japans, of begrijp ik het verkeerd?
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 11 Mei 2007
Liever buitenboordlagers dan een (cr)isis trapas. Isis trapassen heb ik het niet zo op, ze gaan gewoon verdomd snel kapot. Enkel de Isis as van SKF blijft heel, maar die is duur en niet licht.
Als die jappen het zelf niet kunnen, dan moet een specialist maar eens iets goeds maken ( geldt alleen voor die crisis-assen ). Goede term overigens.
(cr)ISIS-assen zijn toch juist niet japans, of begrijp ik het verkeerd?
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Isis is idd juist niet Japans. Isis is het antwoord van een aantal fabrikanten op Octalink van Shimano. Om te voorkomen dat ze voor octalink moesten dokken hebben ze zelf een standaard verzonnen. De lagers in de isis assen zijn gewoon te klein (er is te weinig ruimte door de dikke as zelf) waardoor veel isis assen het al na een paar duizend km begeven.
Quoten: Origineel geplaatst door lancev7 op 11 Mei 2007
er zouden voor 2008 enkele veranderingen komen waardoor er binnen het shimano gamma een goede optie beschikbaar komt
Hmm weet jij hier meer van? Gaat shimano dan ook eindelijk carbon in zijn producten verwerken?
er zouden voor 2008 enkele veranderingen komen waardoor er binnen het shimano gamma een goede optie beschikbaar komt
Hmm weet jij hier meer van? Gaat shimano dan ook eindelijk carbon in zijn producten verwerken?